שתף קטע נבחר

2020: בלי תקציב מאושר הכל ייתקע והמצוקה תגבר

סלילת כבישים, פתרון למצוקת בתי החולים והעלאת גיל הפרישה לנשים: בשנה החולפת הכינו באוצר עשרות תוכניות ורפורמות, אבל אלה יחכו לממשלה הבאה - שכשתקום, תצטרך ללמוד הכל מחדש. ומה יקרה בגזרת המיסים והקיצוצים בתקציב? בכיר באוצר: "מצפה למדינה ולאזרחיה שנה כלכלית קשה". ניתוח

שנה כלכלית קשה מצפה לישראל. 2020, שהחלה הבוקר, תתנהל ללא תקציב מאושר עד נובמבר, על פי הערכות. הרפורמות והתוכניות הכלכליות יידחו לפחות עד לקיץ, וכספים רבים לא יועברו למימון פעולות חשובות. עמותות הנתמכות בכספי המדינה עלולות להיסגר, סלילת כבישים חדשים והנחת מסילות ברזל יידחו בחודשים רבים, ולא יהיה פתרון למצוקת בתי החולים.

 

נערכות לבחירות: המפלגות מעלות את מימון הבחירות ודוחות פירעון הלוואות

באוצר מצאו נקודת אור: "בחירות נוספות יקטינו את הגירעון"

האם גם בעיר שלכם הארנונה תתייקר

 

למנהל המדינה הכלכלי החל מהבוקר לא קוראים בנימין נתניהו. שמו רוני חזקיהו, והוא החשב הכללי באוצר. מהיום יועברו מיליארדי שקלים רק באישורו. זה החוק.

שר האוצר, משה כחלון. השאלה המרכזית: האם שר האוצר הבא ימשיך לטעון כי "במשמרת שלי לא יועלו מיסים", או שתונחת עלינו מכת מיסים שלא הייתה שנים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
שר האוצר, משה כחלון. השאלה המרכזית: האם שר האוצר הבא ימשיך לטעון כי "במשמרת שלי לא יועלו מיסים", או שתונחת עלינו מכת מיסים שלא הייתה שנים(צילום: גיל יוחנן)

באוצר הכינו ב-2019 עשרות תוכניות, אבל אלה יחכו לשר האוצר הבא. גם הרפורמות שהוצגו לממשלה, כמו העלאת גיל הפרישה לנשים, לא יקודמו לפני שתוקם ממשלה. גם אז היא תצטרך ללמוד כל רפורמה מוצעת. את התקציב למימושן אפשר יהיה להקצות כנראה רק בנובמבר 2020 מכיוון שהתקציב, שעל הכנתו יעבדו בקיץ ובסתיו באוצר על פי הנחיות שר האוצר הבא יאושר סופית בכנסת אחרי חגי הסתיו.

 

שיתוק כלכלי מוחלט של שנה וחצי לפחות וגירעון גדל בתקציב יחייבו את הממשלה הבאה לצאת ממעגל הקסמים שישראל נקלעה לתוכו. מצד אחד, יהיה צורך למצוא מקורות דחופים לצמצום לפחות חלק מהגירעון הגבוה מ-50 מיליארד שקל, ומצד אחר יהיה צורך לפתור בעיות שאינן סובלות דיחוי: המצב בבתי החולים, ההידרדרות במערכת החינוך, והמחסור בכספים בתחום הרווחה עקב הגידול באוכלוסיית הקשישים, המשפחות העניות והאוטיסטים, והצורך המיידי להעלות את קצבאות הנכים והזקנה. לצד כל אלה מתריעים במערכת הביטחון על איומים ביטחוניים מאיראן: לדעתם, ללא מימון דחוף של מיליארדי שקלים נוספים עלול ביטחון ישראל להיסדק.

החשב הכללי רוני  (צילום: דוברות משרד האוצר)
החשב הכללי רוני חזקיהו. למנהל המדינה הכלכלי החל מהבוקר לא קוראים בנימין נתניהו. שמו רוני חזקיהו(צילום: דוברות משרד האוצר)
 

השאלה המעסיקה את בכירי המערכת הכלכלית היא מי יהיה שר האוצר הבא. האם יהיה זה עוד שר אוצר שיאמר "במשמרת שלי לא יועלו מיסים", או שתונחת עלינו מכת מיסים שלא הייתה שנים.

 

באגף התקציבים כבר הכינו הצעה לקיצוץ בתקציב הקניות של הממשלה בכ-3%-4%. קיצוץ כזה יפגע קשות בכל תחומי החיים. ייתכן שרווחה ובריאות יוחרגו מחלקו. המשמעות: קיצוצי ענק במשרדים "הפחות חשובים מבריאות, רווחה, חינוך וביטחון", כאמירה באוצר. במקרה כזה ייפגעו תקציבים כמו של המשרד לענייני ירושלים, הנגב והגליל, התיירות, התרבות ועוד משרדים שלדעת בכירי האוצר צריך לסגור כמו משרד המודיעין, המשרד לפיתוח אזורי ומשרד התפוצות.

 

"מצפה למדינה ולאזרחיה שנה כלכלית קשה", התבטא בכיר באוצר בשבוע האחרון. אפשר לקוות שאחריה יבואו שנים קלות יותר. 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
בנימין נתניהו ומשה כחלון
צילום: EPA
מומלצים