שתף קטע נבחר

המזגן בבית לא מחמם? אלו הסיבות לכך

מחסור בגז, תקלה בסליל החימום או בחיישן הסוללה. ישנן תקלות שתוכלו למנוע בעצמכם, וישנן תקלות שנגרמות כתוצאה מבלאי טבעי. כמה יעלה התיקון ומה כדאי לברר מראש מול הטכנאי? אתר "המקצוענים" עם המדריך

בימינו, אמצעי ההסקה העיקרי בבתים הוא מזגן. הקור המקפיא של הימים האחרונים, מאתגר מזגנים ישנים, או כאלה שאחד הרכיבים שלהם מתאמץ מדי. עם תחזוקה נכונה, עם תשומת לב להתחלה של תקלה ועם טיפול מקדים – תוכלו למנוע החלפת מזגן מיותרת, שתעלה לכם לא מעט כסף. לפניכם סקירה של התקלות הנפוצות, הדברים שתוכלו לעשות בעצמכם וכמה יעלה לתקן את התקלה בעזרת טכנאי.

 

    (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לפני הכל: בדקו שלא לחצתם בטעות על מצב קירור

זו אינה תקלה, וזו אחת הקריאות המיותרות לטכנאי מיזוג. זה יכול לעלות לכם בדמי ביקור של 150-250 שקל, כשמדובר בלחיצה על כפתור. אם אינכם בטוחים כיצד לתפעל את השלט, הרי שבירור מהיר באינטרנט יעלה לכם אינספור סרטונים, בהתאם לדגם הקיים בביתכם.

 

במרבית שלטי המזגנים, סימון החימום הוא ציור של 'שמש' (מצב חימום). לכן, אם השלט מכוון לכל ציור אחר (אוורור המסומן בציור של 'מאוורר', או מצב קירור המסומן בציור של 'פתית שלג'), המזגן פשוט לא יחמם. ישנם מזגנים חדשים שבהם יש שני כפתורים שעליהם כתוב באנגלית COOL (למצב קירור), או HEAT (למצב חימום).

 

כדי שלא לשלם חשבון חשמל מופקע, אל תמהרו להרים את הטמפרטורה מעבר ל-25 מעלות על מצב חימום. רק אם החדר עדיין קר מבחינתכם, העלו בהדרגה בכל פעם מעלה אחת. בייחוד בחדרים קטנים, אין צורך בטמפרטורה גבוהה מדי, שהמשמעות שלה היא שהמזגן עובד רצוף וכמעט ללא השהיות, וגורם לצריכת חשמל גבוהה ומיותרת.

 

התקלה: המזגן נכנס למצב השהיה לעתים קרובות

הסיבה לתקלה: הפילטרים נסתמים וגורמים לחיישן להיכנס למצב השהייה

כשהפילטרים סתומים מלכלוך, אבק, שומן טיגונים או עשן סיגריות – החיישן הפנימי של המזגן מעביר את המזגן למצב של השהיה.

 

הסיבה לכך היא שהוא מרגיש את האוויר החם הכלוא בתוך היחידה הפנימית, ומזהה זאת כטמפרטורה של החדר. "פילטרים סתומים הם הבסיס לתקלות רבות, שקל מאוד למנוע אותן באמצעות הקפדה על ניקוי הפילטרים מדי פעם", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לטווח ארוך, פילטרים סתומים יגרמו לתקלות בסוללה של המאייד, דבר שיעלה לכם ביוקר".

 

מה תוכלו לעשות בעצמכם: כאמור, לנקות את הפילטרים בהתאם לתדירות השימוש שלכם במזגן. אם אינכם בטוחים, תוכלו לפתוח את היחידה הפנימית בזהירות, ולראות עד כמה הם מכוסים בלכלוך ואבק. זו פעולה שרוב האנשים יכולים לבצע בעצמם. יש לשלוף את הפילטרים, לשטוף אותם תחת מים זורמים, להקפיד על ייבוש מלא שלהם (כדי למנוע הצטברות עובש בתוך המזגן) ולהחזירם למקום.

 

כמה יעלה התיקון: אם הזמנתם ממילא טכנאי לתיקון תקלה כלשהי במזגן, הרי שניקוי פילטרים הוא בבחינת שירות הניתן כחלק מהעבודה עצמה. אין לגבות עליו תוספת תשלום. ואולם, אם הזמנתם טכנאי רק לצורך ניקוי הפילטרים, זה יעלה לכם בעלות של קריאת שירות (150-250 שקל, מחיר המשתנה מטכנאי לטכנאי).

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

התקלה: סליל החימום הממוקם ביחידה החיצונית התקלקל

הסיבה לתקלה: לרוב תקלה זו נגרמת עקב בלאי טבעי

"סליל החימום ממוקם ביחידה החיצונית של המזגן", מסביר ליתן אליהו, טכנאי מיזוג אוויר באתר "המקצוענים". "תפקידו להעביר את המזגן ממצב קירור לחימום, בכל הפעלה של המזגן. כשהוא אינו עובד, המזגן לא יכנס למצב חימום".

 

לדבריו אליהו, "זו תקלה נדירה יחסית, שנגרמת אך ורק מבלאי. לעתים הסליל לא מתקלקל, אבל חוט החשמל שמוביל אליו, ואשר תפקידו להפעיל את משאבת החום, אינו תקין. זה יכול בשל התקנה רשלנית ומיקום לא נכון החוטים. זהו כבל הממוקם בין היחידה הפנימית לחיצונית".

 

מה תוכלו לעשות בעצמכם: במקרה זה, אין מה לעשות, אלא יש להזמין טכנאי.

 

כמה יעלה תיקון: אם מדובר רק בתקלה בחיווט, התיקון יעלה לכם כ-300 שקל, בשל הצורך בפירוק ואיתור מקור התקלה. אם יש צורך בהחלפת כל הסליל, התיקון יעלה 350-450 שקל, אשר יחזיר את המזגן לתפקוד.

 

התקלה: חיישן הסוללה מתקלקל

הסיבה: בלאי טבעי

"חיישן הסוללה ממוקם ביחידה הפנימית, ותפקידו להרגיש אם הסוללה מתחממת", מסביר אליהו. "אם הוא מתקלקל הוא מפסיק את פעולת החימום, ואז כל המערכת (היחידה הפנימית והיחידה החיצונית יפסיקו לפעול). ברגע שלא יוצא כלל אוויר מהמזגן, ונדמה לכם שהוא נכנס למצב השהיה, זו יכולה להיות הסיבה".

 

מה תוכלו לעשות בעצמכם: אין מה לעשות לבד, אלא להזמין טכנאי.

 

כמה יעלה התיקון: החלפת חיישן הסוללה תעלה לכם 300-400 שקל, וזה תיקון שבהחלט משתלם לעשות.

 

התקלה: האוויר שיוצא מהמזגן לא מספיק חם

הסיבה לתקלה: מחסור בגז מונע חימום של הסוללה הפנימית

"אחת התקלות הנפוצות שמונעות מהמזגן להיכנס לחימום היא מחסור בגז", אומר אליהו. "כשמפעילים את המזגן על מצב חימום, היחידה החיצונית היא זו שמתחילה לעבוד קודם. היא מחממת את הסוללה הפנימית, ורק כשהסוללה מגיעה ל-40 מעלות, המאוורר הפנימי מתחילי להוציא אוויר חם לחלל החדר. אם חסר גז, סימן שהיחידה הפנימית לא תגיע ל-40 מעלות, והאוויר שיצא לא יהיה חם מספיק".

 

לדברי אליהו, "הסיבה למחסור בגז, לרוב היא בשל התקנה לא טובה, שבה חיבורי הצנרת לא מספיק טובים. לעתים רחוקות, הסיבה היא 20-30 אחוז, בלאי של המזגן עצמו".

 

    (צילום: shutterstock)
מתי בפעם האחרונה ניקיתם את הפילטרים?(צילום: shutterstock)

איך צרכן ידע אם שווה לו למלא גז או להשקיע באיתור מקור הגז?

אליהו: "צריך לבדוק קודם את מקור הדליפה, ורק אז למלא גז. לפעמים אתה מוצא ברגע, ולפעמים אתה מתאמץ מאוד. רק מילוי גז לא תמיד יפתור את הבעיה, ופעמים רבות רק ידחה את הטיפול בה. אם חסר מעט גז, ואתה שואל את הלקוח אם היה טכנאי לאחרונה או לא, מתי היה. אם הוא אומר שלא היה אף פעם טכנאי, אתה מבין שיש חור מאוד קטן. אתה ממלא גז, והבעיה נפתרת. מחזק את הברגים של הצנרת, והכל בא על מקומו. היו לי מקרים שמילאתי גז והמזגן המשיך לעבוד רגיל גם שנה אחרי. ואולם, במצב של מחסור גדול בגז, עדיף לאתר את מקור התקלה, לתקן אותה ורק אז למלא את הגז".

 

"כדי למנוע מצב שבו תשלמו על מילוי גז, וכעבור תקופה קצרה תגלו שעדיין חסר גז במזגן, דאגו לבקש מהטכנאי אישור בכתב, שבו במקרה שהתקלה חוזרת על עצמה תוך 3 חודשים, תזמינו אותו שוב והוא יקזז לכם את עלות מילוי הגז מעלות תיקון מקור הדליפה", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כך, לא תשלמו מחיר כמעט כפול על שני ביקור הטכנאי".

 

עוד כתבות בנושא:

נזילת מים מהמזגן: מה הסיבות וכיצד פותרים?  

התקנת המזגן, תחזוקה וטיפים לקירור יעיל 

תקלות במזגן שאפשר לפתור לבד  

 

מה תוכלו לעשות בעצמכם: במקרה של מחסור בגז, אין מה לעשות אלא להזמין טכנאי.

 

כמה יעלה תיקון: מילוי גז יעלה לכם 300-400 שקל, כשהמחיר מתייחס למילוי לגז מסוג R410 החדש. מילוי גז 'R22 הישן עשוי לייקר את עלות העבודה בכ-30 אחוז. איתור מקור התקלה ותיקון שלה יעלה לכם 600-800 שקל. שימו לב, במידה ומקור הדליפה הוא בסוללת המאייד או המעבה, מדובר בתיקון יקר שכדאי לשקול לא לבצע. על תיקון דליפת גז מקובל לתת 3 חודשי אחריות שמכסה את מוקד הדליפה שתוקן בלבד.

 

צריכים טכנאי מזגנים? לחצו כאן

  

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים" 

פורסם לראשונה 07/01/2020 14:31

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים