הלמ"ס: הציבור הרבה יותר פסימי לגבי שיפור במצב הכלכלי
בחודש האחרון של 2019 השתפר מדד אמון הצרכנים ב-4% בהשוואה לנובמבר, אבל לגבי הציפייה לשיפור במצב הכלכלי במדינה - עמד המדד על מינוס 21%, לעומת מינוס 18% בחודש הקודם
הפסימיות בקרב הצרכנים התמתנה לקראת סוף השנה: מדד אמון הצרכנים עמד בחודש דצמבר החולף על מינוס 10%, לעומת מינוס 14% בחודש נובמבר שקדם לו, ובדומה לרמה שנרשמה בחודש אוקטובר. כך עולה מנתוני הלמ"ס.
הישראלים פסימים יותר: ירידה של 4% במדד אמון הצרכנים
לא רק אדום וירוק: אריזות מזון יסווגו גם לצורך מיחזור קרב חיתולים: מי הכי סופג בעיר?
באחד ממדדי המשנה שמרכיבים את המדד - ציפיות צרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה - נרשמה החמרה למינוס 21% בחודש דצמבר, לעומת מינוס 18% בחודש נובמבר ולמינוס 12% בחודש ספטמבר. כלומר, הציבור יותר פסימי לגבי המצב הכלכלי ושל המדינה.
מנגד, מדד המשנה של ציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית, עמד על רמה של 8% לעומת 5% בחודש נובמבר, כאשר בלמ"ס מציינים כי הוא שומר על רמה חיובית מאז נובמבר 2015, באופן המעיד על אופטימיות זהירה.
בקרב אלו שאינם מועסקים, הפסימיות נותרה גבוהה יותר, בשיעור של מינוס 23%, בדומה לחודש שקדם לו.
בקרב המועסקים חל שיפור משיעור של מינוס 9% בחודש נובמבר, למינוס 4% בדצמבר. כמו כן ערך המדד בקרב האוכלוסייה הערבית (20%-) מצביע על פסימיות רבה יותר משל קבוצת האוכלוסייה היהודית (8%-).
בקרב חסרי תעודת בגרות עמד מדד אמון הצרכנים על שיעור שלילי של 15% (לעומת 21% בחודש שלפניו), בעוד שבעלי תעודת אקדמית רשמו שיעור שלילי של 4% (לעומת 9% בחודש שלפניו).
בנוסף, מדד המשנה שבוחן את הסבירות לחיסכון של משק הבית השתפר לשיעור שלילי של 11%, לעומת 21% בחודש נובמבר. גם בבחינת השינוי הצפוי במספר המובטלים, נמצא גם שיפור קל לשיעור שלילי של 16%, לעומת 20% בחודש נובמבר.
סקר אמון הצרכנים מתבצע מדי חודש בקרב בני 21 ומעלה. ככל שערך המדד נמוך יותר, הדבר מעיד על פסימיות רבה יותר בציבור. המשמעות של השיעור שלילי, הוא ההפרש בין שיעור הנשאלים שענו כי המצב הכלכלי שלהם ושל המשק ישתפר בעתיד, לבין אותו שיעור מבין הנשאלים שענו את התשובה ההפוכה.