הפקק בדואר נמשך: עשרות אלפי חבילות תקועות במחסנים
חודשיים אחרי חגי הקניות של נובמבר, והבלגן לא נגמר: חבילות נערמות בחניון כי מרכז המיון עמוס וגורמים מחברות השילוח שמגיעים לחפש בעצמם את החבילות של הלקוחות. ומאילו אתרים ההזמנות דווקא יגיעו בזמן?
עשרות אלפי חבילות עדיין תקועות במחסני דואר ישראל וצרכנים רבים עדיין ממתינים לחבילות שהזמינו בבלאק פריידיי וביום הרווקים הסיני. מדובר בעיקר ב"צרורות" (חבילות עד 2 ק"ג), כמו חלק גדול מההזמנות מאיביי או מעלי אקספרס, אך גם בחבילות גדולות יותר שמשויכות לדואר שליחים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"בדואר מתעדפים את אמזון על אתרים ישראליים"
כאוס בדואר: חבילות מתעכבות, לא עונים לטלפון
דואר ישראל: הסחר המקוון הקפיץ את הרווח ב-470% ברבעון השלישי
>> אבדה לכם חבילה? כתבו לנו
לדואר יש הסכמים מיוחדים עם אתרי האופנה אסוס ונקסט, כך שהזמנות מהם לרוב מגיעות במהירות למרכזי החלוקה. כמו כן, נהגים ומנהלים בדואר אמרו ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet לפני מספר שבועות כי "בדואר מתעדפים את אמזון", אך בדואר הכחישו זאת. המשמעות היא שאם הזמנתם בחודשיים האחרונים מאתר שהדואר לא קשור איתו בהסכם, בהחלט ייתכן שהחבילה שלכם תקועה.
200 טונות ביום
חבילה "תקועה" משמעה שלא תראו עדכון לגביה באתר המעקב אחר חבילות, מעבר לעובדה שנחתה בארץ או שיצאה לדרכה ארצה. החבילה כנראה הגיעה לארץ אך לא נסרקה במרכזי המיון של הדואר. לדברי גורם בדואר "אנשים מזמינים כמויות מטורפות. המספרים בדואר עלו מ-50 טונות ביום ל-200 טונות". גם בענף השילוח מעריכים שהדואר התמודד בנובמבר עם כמויות של פי 20 ו-30 מבחודש רגיל.
דואר ישראל הצליח לצמצם במעט את העומס, אך הקטסטרופה עדיין נמשכת. "הבעיה הכי גדולה היא שלא נותנים תחזית", מסביר גורם מאחת מחברות השילוח. "מתי בערך החבילה תגיע? לחכות לה? לבטל הזמנה, שגם זה סיפור לא פשוט בחלק מהאתרים, ולהזמין ממקום אחר? תגידו משהו. הסיפור של אמזון והמשלוח חינם מארה"ב (מעל 49 דולר, מ"ק) לא הולך להיגמר, אז לא יודע איך בדואר יעמדו בזה. החניון במודיעין מפוצץ".
בחברת עמילות מכס גדולה אמרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שצרכנים רבים מתקשרים לחברה ומבקשים עזרה כי יש להם משלוחי דואר שתקועים בדואר, ובדואר ישראל אין להם מענה מספק. בחברת עמילות המכס טוענים שגם בעלי אקספרס מודעים למצב, ובדואר ישראל טוענים שעלי אקספרס מרוצה מהשירות של הדואר. "ברור לכל שהגורמים הללו ימשיכו לעבוד עם הדואר, כי התעריפים שמציעים בדואר נמוכים מאוד. והצרכנים יחכו. זה מעגל שאי אפשר לשבור", אמרו.
חלק מהמשלוחים התקועים הם של חברות שילוח שמחזיקות כתובת בארה"ב או אירופה. חלקן החליטו לצמצם עבודה או להפסיק לעבוד עם דואר ישראל. באחת מהחברות אמרו כי "יש עדיין שאריות רציניות שלא מסרו. ללא ספק, עשו ברדק רציני".
שתי חברות שילוח אחרות שלחו גורמים מטעמן למחסני הדואר כדי לאסוף בעצמם את החבילות של הצרכנים. "פינינו מאחד ממרכזי המיון של הדואר מאות מוצרים", אמר גורם מאחת החברות. "בחיפושים שלנו מצאנו גם כמויות גדולות של חבילות שלא שלנו, שפשוט לא מטופלות. כבר חודש שאנחנו לא יודעים מה קורה עם מאות חבילות. הפילו את כל העומס הזה על העובדים של הדואר, שעובדים כמו חמורים. אני לא כועס עליהם".
חברת השילוח השנייה ששלחה נציגים שלה שיאתרו את החבילות במוקדי המיון השונים של הדואר היא דילטס - שגם בחרה לעזוב באופן רשמי את דואר ישראל בעקבות הבלגן.
מדואר ישראל נמסר בתגובה: "דואר ישראל מסרה בתקופת הקניות 15 מיליון חבילות. מערכי מיון ומסירת החבילות תוגברו במאות עובדים. אנו מתנצלים על העיכובים הנקודתיים".