שתף קטע נבחר

"איכות החיים שלנו תהיה טובה יותר"

סנסורים המתריעים שפחי האשפה עומדים להתמלא, מערכת להסעת תלמידים באמצעות מפה דיגיטלית, הנגשה של מאגרי מידע ליזמים, יותר ויותר שירותים דיגיטליים, מצלמות למניעת מקרי אלימות, וונדליזם, ניתור תנועה, ועוד, וגם כיצד יוצרים מפגש אישי בין התושב לרשות בעולם דיגיטלי. כל החידושים של מרכז החדשנות של השלטון המקומי שיהפכו את החיים של כולנו לנוחים יותר

בשיתוף מרכז החדשנות של השלטון המקומי

 

האם הבירוקרטיה, הטפסים, התורים, ההמתנה בטלפון וכל אותן חוויות לא נעימות הכרוכות בהתמודדות עם רשויות ומשרדי ממשלה, עומדים להיעלם מהעולם? במרכז חדשנות לערים חכמות של השלטון המקומי שהושק בחודשים האחרונים מאמינים שזה אפשרי.

 

ב-MIC - מרכז החדשנות לערים חכמות מבית משכל של השלטון המקומי, מוצגות ומיושמות מספר טכנולוגיות המשרתות את הרשויות המקומיות בעבודתן היומיומית. הכירו אותן.

 

פינוי האשפה - כשצריך

מי מאיתנו לא נתקע מאחורי משאית זבל בדרכו לעבודה או פיזור הילדים במוסדות החינוך? מערכת ה-EcoCal שהוטמעה במספר רשויות ברחבי הארץ חוסכת לתושבים זמן יקר ולא מעט עוגמת נפש. באמצעותה מושג חיסכון משמעותי בעלויות פינוי האשפה, הפחתה של תנועת רכבי פינוי אשפה בשעות הלחץ ובזיהום אויר כתוצאה מכך.

הפחתה של תנועת רכבי פינוי אשפה בשעות הלחץ ובזיהום אויר כתוצאה מכך.  (צילום: יח
הפחתה של תנועת רכבי פינוי אשפה בשעות הלחץ ובזיהום אויר כתוצאה מכך. (צילום: יח"צ)

המערכת פועלת באמצעות סנסורים המותקנים בפחי האשפה טמוני הקרקע אשר מעבירים אונליין למערכת את המידע המתקבל מכל פח ופח. על פי המידע המקבל ונאסף במערכת, מייצרת המערכת את מסלול הפינוי שעל פיו פועל נהג משאית הפינוי, ולא מסלול קבוע בשעות העמוסות של היום.

 סנסורים (Pods) מותקנים בתוך פחי אשפה  (צילום: באדיבות משכ
סנסורים (Pods) מותקנים בתוך פחי אשפה (צילום: באדיבות משכ"ל)

המערכת מותקנת באופן מלא בנתניה, אשדוד, בת-ים, נוף הגליל (נצרת עילית) ורמלה. כמו כן, היא נמצאת בשלבים שונים של הטמעה בחדרה, גבעתיים, הוד השרון, הרצליה, טירת הכרמל, קריית גת, טבעון, רעננה, קריית אונו ועוד ובעתיד צפייה להגיע אל כל הרשויות המקומיות בארץ. בעיר כמו נתניה, שבה המערכת פועלת באופן נרחב וממושך, אומרים בשלטון המקומי שניתן לראות ירידה משמעותית במספר פינויי האשפה, בסדרי גודל של מעל ל-30 אחוזים.

 סנסורים (Pods) מותקנים בתוך פחי אשפה  (צילום: באדיבות משכ
פחי אשפה חכמים(צילום: באדיבות משכ"ל)

הסעות בטוחות למוסדות החינוך

 

מערכת נוספת היא מערכת ה-TraffiCal. כלי עבודה שמאפשר לספק תמונת מצב מקצועית ואמינה לרשות המקומית, לחברות ההסעה ולנהגים. המערכת כוללת נתוני תלמידים, הורים, מלווים וחברות הסעה, אשר מאפשרים לתכנן באופן מדויק ומיטבי את המסלולים והבקרה עליהם, בהתאם לתנאי ההתקשרות במכרז המסגרת. המערכת מציגה את מסלולי הנסיעה על גבי מפה דיגיטלית אשר מבצעת ניטור תדיר ומפשרת תמונת מצב מלאה ועדכנית על הרכבים בשטח. למערכת מתלוות מספר אפליקציות משלימות – למלווה, להורה ולנהג.

 

המערכת פועלת כבר היום בעיריית גבעתיים. באמצעות המערכת יכול מנהל ההסעות ברשות, לקבל חיווי מהמלווים שאכן הילד נאסף ועלה על ההסעה בזמן אמת, ניתן לנטר בזמן אמת את מסלולי הנסיעה ולוודא כי לא התקיימה כל חריגה או סטייה מהמסלול, כפי שקרה בעבר. המערכת מאפשרת זמינות מלאה של המידע כל הזמן, אשר מגבירה מאוד את תחושת הפיקוח והבקרה ומשפרת לאין שיעור את העמידה בלוז ובמסלולי הנסיעה בהתאם לתכניות.

 

לדברי עידו ברנר, מנהל ההסעות בעיריית גבעתיים: "מבחינתנו מדובר במהפך ובהצלחה בלתי רגילה ואנו שואבים מכך עידוד להרחיב את החדשנות לתחומים רבים נוספים שיאפשרו לנו לשפר את השירות לתושבים".

 

חיבור נכון בין אסטרטגיה, טכנולוגיה וקהילה

אבל זה לא הכול. בשנים האחרונות הבינו ברשויות המקומיות ברחבי בארץ כי חיסכון זמן לתושב יכול לגרום לא רק לשביעות רצון גבוהה יותר של התושב מתפקוד הרשות, אלא גם לחיסכון גדול של זמן לעובד הרשות. וכך, נוצרת התייעלות של השירותים אותם מקבל התושב - כך שכולם נהנים. אז איך עושים את זה? הפתרון הוא חיבור נכון בין אסטרטגיה, טכנולוגיה וקהילה.

 

"חיסכון של 10 דקות בהמתנה מאחוריי משאית אשפה או בתור לתשלום הופך להתייעלות משמעותית ושיפור השירות בטווח הארוך. לפעמים מערכת פשוטה ונוחה יכולה לחסוך עבורנו זמן משמעותי ולייעל את עבודתנו", אומר חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי. "בשביל ליישם זאת הלכה למעשה, הקמנו את מרכז החדשנות של השלטון המקומי שמציע לרשויות את טכנולוגיות הקצה שיעזרו לא רק לנהל את הזמן שלהם טוב יותר, אלא לחסוך הרבה מאוד בירוקרטיה לתושב".

 

שירות דיגטילי בכף היד

מה שברור הוא שלמרות החידושים של השנים האחרונות, הרשויות המקומיות נמצאות בפיגור אחרי המגזר העסקי בכל נושא החדשנות והטכנולוגיה. "אנו רואים שהציבור, כמונו, דורש שדרוג של שירותים וקבלת מענה מהיר ומיידי", אומר רועי לוי ראש עיריית נשר שמגדיר את ההתקדמות בתחומי החדשנות כמטרה מרכזית. "כיום רובנו מבצעים את רוב הפעולות במכשיר הנייד ובמקום הזה הרשויות המקומיות צריכות להיות. ככל שנכניס יותר ויותר שירותים דיגיטליים ונצמצמם את הבירוקרטיה והעבודה הפקידותית שמחשב יכול לבצע, כך עובדי הרשות המקומיות יוכלו להתעסק בפיתוח העיר ובשדרוג השירות והמענה לתושבים". לדברי לוי בעוד חמש שנים התושב יוכל לבצע 90% מהפעולות בכף היד.

 

במרכז החדשנות אומרים שבקרוב, התושבים יוכלו לבצע את כלל הפעולות השונות מול הרשויות מכל מקום ובכל זמן. איך זה עובד? מגוון אפליקציות שיאפשרו להנגיש את כלל השירותים לטלפון הנייד של התושבים: מילוי של טפסים בירוקרטיים, תשלומים, אתרים עירוניים, שירותי וטרינריה ועוד.

אוטובוס שירות 'המועצה עד אליך' הנוסע בין הישובים לאורך השבוע ומנגיש לתושבים את כל השירותים המוניציפאליים הדיגיטליים.  (צילום: יח
שירות 'המועצה עד אליך'. (צילום: יח"צ)

הפלטפורמה, שהוכנסה לשימוש בעשרות רשויות מקומיות ברחבי ישראל, מייעלת את תהליכי העבודה של הרשות מול התושבים ומקצרת את משך הטיפול בבקשות השונות.

 

"האופן שבו מיישמים נגישות דיגיטלית יכול להיות חדשני ופורץ דרך וזאת השאיפה שלנו תמיד", אומר רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע . "אנחנו בעד הנגשה של מאגרי מידע ליזמים שיפתחו בעצמם יישומים ולאו דווקא פיתוח יישומים בעצמנו. זה מודל של חדשנות מבוססת מידע. בזכות החדשנות והנגישות, איכות החיים שלנו תהיה יותר טובה- בחינוך, בבריאות, בתשתיות, באיכות הסביבה ועוד".

 

לא מבזבזים מים

החורף הנוכחי הביא לכינרת להתמלא, ובכלל את רוב המים שאנו צורכים מגיעים מהתפלה. אך בגלל גידול הצורך במים זמינים והתיישנות מערכות הניקוז פיתחה חברת אקווריוס ספקטרום מערכת משולבת חיישנים ותוכנה אשר מנטרת באופן קבוע את רשת המים העירונית ומספקת התרעות אוטומטיות מדי יום על מיקומים בהם יש חשד לנזילות ו/או תקלות אחרות בצנרת. פתרון טכנולוגי נוסף שיכנס לשימוש ע"י הרשויות שיוביל לחיסכון ענק ויהיה חלק מהמאמץ החשוב לשימור הסביבה.

 

עיר חכמה

בעיריית רחובות מקיפה ההתקדמות לעיר חכמה תחומים רבים נוספים. "אנו נמצאים בתהליך מכרזי למערכת דיגיטלית מרובת חיישנים (מצלמות, חיישני נפח על מוטמנים, חיישני זיהוי על גבי אשפתונים, ועוד), לטיפול בנושא איסוף אשפה, גזם וגרוטאות, תוך אפשרות מעקב ובקרה על ביצוע העבודות", אומר רחמים מלול, ראש עיריית רחובות.

 

בנוסף קיים מערך מצלמות משוכלל אשר מונה כ-1200 מצלמות המותקנות ברחבי העיר לשימוש במניעת מקרי אלימות וונדליזם, ניתור תנועה, ועוד. מצלמות אלו משולבות במוקד העירוני (מוקד רואה). כמו כן הוקם מערך תשתיות תקשורת אלחוטי ייחודי לעיר רחובות, המאפשר רוחבי פס גדולים במיוחד בפריסה מהירה ברחבי העיר. יש לנו חזון עירוני במסגרתו כל השירותים העירוניים יונגשו לתושבים באמצעים דיגיטליים בדרך שבה התושב יוכל לבצע את כל הפעולות ולקבל את כל המידע הנדרש לו מהעירייה, ללא לצאת מהבית".

 

מפגש אישי בעולם דיגיטלי

אך לצד השאיפה לדיגיטציה, עדיין קיים ערך למפגש אנושי, כך שיחד עם הנגשת השירותים הדיגיטליים מבקשים ברשויות לאפשר לתושבים לפגוש באופן אישי את עובדי הרשות בעידן הדיגיטלי והמנוכר. איך אנחנו עושים את זה? "לפני כחצי שנה יזמנו אוטובוס שירות שנקרא 'המועצה עד אליך' והוא נוסע בין הישובים השונים לאורך השבוע ומנגיש לתושבים את כל השירותים המוניציפאליים הדיגיטליים, דוגמת חידוש רישיון, תשלום אגרות, רישומים למיניהם, שינוי כתובת וגם קבלת קהל, מיצוי זכויות ועוד", אומרת אושרת גני גונן ראש המועצה האזורית דרום השרון.

 

אוטובוס שירות 'המועצה עד אליך' הנוסע בין הישובים לאורך השבוע ומנגיש לתושבים את כל השירותים המוניציפאליים הדיגיטליים.  (צילום: יח
אוטובוס שירות 'המועצה עד אליך' הנוסע בין הישובים לאורך השבוע ומנגיש לתושבים את כל השירותים המוניציפאליים הדיגיטליים. (צילום: יח"צ)
"אז נכון שהיום את מרבית השירותים אפשר לבצע לבד דרך האינטרנט, החידוש הוא שאוטובוס השירות שלנו מציע ערך מוסף קהילתי: שעות סיפור לילדים, הקרנות סרטים ומשחקי ספורט, הדרכות הורים, סדנאות ופעילויות לאזרחים וותיקים. עובדי המועצה מאיישים את האוטובוס, מתווכים את הדיגיטציה ויוצרים קשר בינאישי קרוב עם התושבים".

 

רשות מקומית ירוקה יותר

במועצה האזורית מרחבים החליטו לצמצם את עלויות החשמל והתקינו מערכות לייצור חשמל סולארי על כל מבני המועצה והיו לרשות הראשונה בישראל שמייצרת את החשמל באופן עצמאי.

 

"חסכנו למעלה מ 50% מעלויות החשמל. חיסכון של למעלה מ-2 מיליון שקלים בשנה, שאנחנו מפנים לחינוך ולתרבות". ציין שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות. "החידושים הטכנולוגיים מסייעים לרשויות המקומיות להתמודד עם האתגרים השונים. למשל, במועצות האזוריות, יש פיזור גיאוגרפי רחב של האוכלוסייה, המחייב מערך הסעות תלמידים יקר ומזהם אוויר. יש לכך פתרון במעבר לתחבורה ירוקה".

מסלול שמפיק חשמל מריצה (צילום: יח
מסלול שמפיק חשמל מריצה(צילום: יח"צ)

בשיתוף מרכז החדשנות של השלטון המקומי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים