קרטל המעליות: יוגשו כתבי אישום בכפוף לשימוע בגין תיאום מחירים
רשות התחרות הודיעה לחברות שינדלר, קונה, אלקטרה, צום, כפיר ועל-רד ובכיריהן שהיא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום: "הסכימו שלא להתחרות על לקוחות קיימים, ועשו שימוש בקודים"
קרטל המטענים: ביהמ"ש אישר ייצוגית נגד אל על ושלוש חברות תעופה
קרטל הקבלנים: קנס ועבודות שירות לנשיא התאחדות הקבלנים לשעבר
משרד העבודה: "כשל בטיחותי חמור מסכן את שלומם של המשתמשים במעליות"
הרשות זימנה לשימוע בין היתר את המנכ"לים של החברות קונה, אלקטרה מעליות, כפיר ועל-רד ואת המנכ"ל הקודם של חברת שינדלר. בנוסף, הוזמנו לשימוע גם סמנכ"לים שונים בחברות ונושאי משרה נוספים.
בין הבכירים שזומנו לשימוע בחברת אלקטרה הבורסאית, שנסחרת לפי שווי של 6.5 מיליארד שקל בבורסה של ת"א, נמצאים עמית מור, מנכ"ל אלקטרה מעליות; יוסי ורדי, ששימש סמנכ"ל שירות בחטיבת המעליות בשנים 2011-2017; אמנון שרעבי, סמנכ"ל שירות בחטיבת המעליות שהחליף את ורדי; אברהם ירדני ושגיא הראל - שני מנהלים סניפים באלקטרה; יבגני גרינשפן , מנכ"ל החברה הבת צום.
על פי כתב החשדות שנשלח ב-26 בינואר 2020, היו הסדרי אי תחרות בין שינדלר לעל-רד, בין קונה לעל-רד, בין אלקטרה וצום לעל-רד, בין כפיר לעל-רד ובין כפיר לשינדלר.
ההסדרים האסורים נמשכו בין החברות לאורך שנים ארוכות. כך לדוגמה, ההסדר בין קונה לחברת על-רד נמשך כבר משנת 2013. וההסדר בין על-רד לאלקטרה נמשך לכל המאוחר משנת 2015. הסדרים אלו לא נפסקו לכל הפחות עד לפתיחה בחקירה בשנת 2019.
כתב החשדות מייחס למעורבים הסדרים של אי תחרות שבמסגרתם הסכימו החברות ומנהליהן שלא להתחרות על לקוחות קיימים האחת של השנייה. נציגי החברות השתמשו בקודים ביניהם על מנת להסוות את התיאום. בנוסף, תיאמו המעורבים את הצעות המחיר שהם יגישו ללקוח שמקבל שירות מחברה מתחרה ולעיתים אף נתנו הנחיות פנימיות לעובדיהם שלא להגיש כלל הצעה מתחרה. הנציגים השונים הגיעו להסכמות בפגישות, שיחות ובהודעות ששלחו זה לזה.
"יש הודנה עם על-רד"
על פי כתב החשדות, אלקטרה וחברת הבת שלה צום ערכו הסדר כובל עם חברת על-רד, החל מפברואר 2016. את ההסדר הם גיבשו וביצעו בפועל באמצעות פגישות, שיחות והודעות, בין היתר באמצעות תיאום מחירים והגשת הצעות גיבוי ללקוחות ולהצעות מחיר.
כך למשל באפריל 2016 שוחחנו ביניהם בכירי על-רד לגבי ההסדר לכאורה עם אלקטרה. "דברתי עם יוסי ורדי (סמנכ"ל השירות באלקטרה, ת.ג) היום. מסר שהוא מצטער היה לו יום משוגע ועמוס, כך שהוא לא יכול להיפגש. הסברתי שלא נוכל ללחוץ ידיים והם ייקחו לנו מעליות. הבטיח לבדוק מפני שהוא נתן הוראה חד משמעית לא לגעת. ישתדל להתפנות היום ולהיפגש היום".
בשיחה אחרת מדצמבר 2016 עדכן מנהל סניף באלקטרה את ורדי וכתב לו: "על-רד לקחו לנו 2 מעליות בבת-ים. מאחר ויש הודנה, ג'קי (מנכ"ל חברת על-רד ג'קי גולדמן, ת.ג) מבקש לשוחח עימת בנושא".
מאסר אפשרי של בין שנה לחמש שנים
הפרשה נחקרה על ידי מחלקת החקירות של רשות התחרות כאשר החקירה הגלויה נפתחה בחודש מרץ 2019. לאחר מכן, אם התפתחות בחקירה, נערך גל שני.
על פי חוק התחרות, אם יורשעו מנהלי אלקטרה חשופים לעונשי מאסר מקסימליים שיכולים לנוע בין שנה, על עבירה של אחריות מנהלים, לבין חמש שנים, על עבירה של הסדר כובל. חברת אלקטרה עצמה חשופה לקנס של 4.6 מיליון שקל, כאשר החוק מאפשר עקרונית לבית המשפט להטיל עליה קנס נוסף של 28 אלף שקל לכל יום שבו בוצעה העבירה. כלומר כ-10 מיליון שקל לכל שנה שבה בוצעה העבירה. עם זאת, עד היום לא נעשה שימוש בסעיף זה.
מחברת על-רד והמנכ"ל ג'קי גולדמן, המיוצגים על ידי אבנר פינקלשטיין ממשרד גורניצקי ושות', נמסר כי "הם מכחישים בכל תוקף את החשדות נגדם והם סמוכים ובטוחים שלאחר השימוע שייערך להם רשות התחרות תחזור בה".
טרם נמסרה תגובת אלקטרה.