מהפכת הקניות כבר כאן
"אמא, תקני לי". מי לא שמע בחנויות את הילדים מתחננים להוריהם לקנות להם משחק, ספר, נעלי ספורט או טאבלט
אז זהו. נראה שהימים האלה די מאחורינו. מתברר שגם ילדים בני 12 לא נזקקים עוד לאמא־אבא כדי לקנות בחנות. הם נכנסים לאתר אינטרנט, בוחרים מתנה ורק מעדכנים את ההורים - שכבר מזמן נתנו להם את מספר כרטיס האשראי - שביצעו קנייה באתר.
לפני מאות שנים התרחשה בעולמנו המהפכה התעשייתית, שהביאה עימה את המיכון. במאה שעברה הייתה זאת מהפכת התקשורת, שהכניסה לחיינו את הטלוויזיה, המחשבים והטלפונים הסלולריים. בסוף העשור השני של המאה ה־21 אנו מצויים בעיצומה של מהפכה חדשה: הקניות ברשת. ולצד הצרכנים המאושרים, מי שצריכים להיות מודאגים במיוחד הם בעלי החנויות והקניונים.
רק בשבועות האחרונים בילו כשני מיליון ישראלים מול המחשבים ואחזו בידיהם טלפונים סלולריים, שעימם הם ביצעו רכישות במאות מיליוני שקלים ב"יום הרווקים הסיני", ב"בלאק פריידי" וב"סייבר מאנדיי". אולם, בשנת 2020, אין צורך עוד בימי המבצעים המיוחדים לביצוע קניות ברשת. מסקר שנערך עבור ענקית הקניות ברשת eBay התברר ש־93% מהצרכנים בישראל רוכשים כבר מוצרים באינטרנט. מבין אלה שנוהגים לקנות באינטרנט, 24% קונים לפחות פעם אחת בשבוע, 48% לפחות פעם בחודש והיתר בתדירות נמוכה יותר.
ויש עוד חידוש לאחרונה: קניות המתבצעות דרך הרשתות החברתיות. פייסבוק, אינסטגרם ורשתות נוספות הפכו כבר בחלקן ל"חנויות". דוגמנית באינסטגרם לא רק מפגינה את יופיה אלא מסייעת בה בשעה לרכוש בדיוק את החצאית שהיא לובשת או הכובע שהיא חובשת. בפייסבוק מציעים לנו חופשות ביוון ובאיסלנד, ארונות מטבח חדשניים וגם סירים, טלפונים סלולריים מהסדרה החדשה ובעצם מה לא. גם הרשתות האלה הפכו בעצם ל"חנויות".
ומה קונים הישראלים באמצעות האינטרנט והטלפון הסלולרי? בעיקר מותגי אופנה, ביגוד והנעלה – 57%, חופשות בארץ ובחו"ל – 55%, גאדג'טים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה וגם משחקי מחשב – 54% ואף כרטיסים לבתי הקולנוע ולהצגות בתיאטרון – 53%. הזמנת מזון בטייק־אוויי מתבצעת על־ידי 42% מהקונים ברשת ומוצרים לבית – "רק" 39%.
עוד מתברר, כי 95% מהישראלים הקונים באינטרנט מודעים לפחות לאחד מחגי הקניות הבינלאומיים ו־77% מהישראלים מבצעים קניות בימים הללו, כמו "יום הרווקים הסיני", ה"בלאק פריידי", ה"סייבר מאנדיי" ואפילו ב"Thanksgiving Day". כאן הרכישות העיקריות הן של מכשירי חשמל, טלפונים סלולריים, טאבלטים, מוצרי קוסמטיקה, בישום ואיפור וגם צעצועים.
ומדוע בעצם מתנפלים הקונים ברחבי העולם וגם בישראל על אתרי המכירות באינטרנט? הסיבות מגוונות: המחירים זולים לעיתים בעשרות אחוזים מאשר הקנייה בחנות, יש מבצעי הנחות, לעיתים גם "מבצעים משוגעים", בפי החבר'ה, ההיצע הוא עצום וניתן להשוות מחירים מבלי לכתת רגליים בחנויות רבות ומרוחקות זו מזו.
ויש עוד סיבה פופולרית, החייבת להדאיג את בעלי החנויות למיניהן: ההגעה לחנות כיום מצריכה, לא אחת, בעיקר בישראל, נסיעה מתישה בתחבורה הציבורית או חיפוש ממושך בנסיעה עם הרכב הפרטי של מקום חנייה וכמובן גם, ברוב המקרים, תשלום של עשרות שקלים עבור מקום החנייה. וגם: יציאה מהבית בגשם ובקור או בימי שרב. רכישה באמצעות המחשב או הטלפון הסלולרי מהבית, ממקום העבודה או מכל מקום אחר, חוסכת את כל אלה.
הרכישה באמצעות האינטרנט הפכה פשוטה, כדאית וגם מהירה. ישראלים דיווחו כי הם מבצעים רכישות לעיתים תוך 5-15 דקות, כשבחנות הן היו אורכות, יחד עם ההגעה אליה, לפחות שעה. וזמן שווה כסף וכמובן יכול לשמש לעיסוקים מועילים ומהנים לא פחות מקניות זולות ברשת.
הישראלים קונים היום לא רק באמצעות מחשב, אלא יותר ויותר באמצעות הטלפון הסלולרי. האפליקציות של הבנקים והרשתות הגדולות מאפשרות לבצע כבר קניות של מיליוני מוצרים בחנויות, ולשלם במסעדות, בבתי מלון ואפילו במוסך או במספרה לכלבים. השימוש באפליקציה מהיר, נוח וגם זול. וכך הכניסה לאתר של רשת מפורסמת או חנות בסין, אירלנד, בריטניה או ארה"ב, שבעבר לא יכולנו אפילו לחלום עליה, הופכת למהירה, משתלמת, זולה ומהנה.
אבל, וכאן בא אבל גדול. האם באמת כדאי לך לרכוש זוג נעליים באתר בהונג קונג? ומה אם הנעל אומנם במידתך, אך לוחצת וגם יפה פחות מאשר בצילום? ומה אם ריחו של הבושם החדש, שעדיין לא נמכר בחנויות בארץ, דווקא לא בדיוק בטעם שלך? באתרים הגדולים, כמו אמזון, עלי אספרס ואיביי, אין לרוב בעיה להחליף מוצר וגם תזוכו בתמורה, אך לא היה אולי כדאי יותר לסור לחנות בעירכם, "לשטוף את העיניים" במחלקת ההנעלה ולצאת עם נעל נוחה, מתאימה ובגודל המתאים?
שוק המסחר האלקטרוני בישראל מוערך כבר בלמעלה מ־18 מיליארד שקל בשנה. בשנת 2018 ההערכה הייתה 16 מיליארד שקל. הגידול הוא מהיר ובסכומים גבוהים. ישראל נחשבת כיום לאחת מהמדינות המובילות בעולם בהיקפי הקניות באמצעות האינטרנט הן בחישוב לפי מספר הרכישות ואפילו בסכום הכולל, חרף היותנו מדינה בת פחות מ־10 מיליון תושבים. ב־2018 נשלחו לישראל לא פחות מ־72 חבילות, שאת תוכנן קנו הישראלים באתרים השונים. בממוצע המדובר בתשע חבילות לכל ישראלי. בתוך 10 שנים גדל הביקוש ב־500%.
יש אומרים שהישראלים נדבקו במחלת הקניות באינטרנט עקב המחאה ברחובות בשנת 2011. לפתע הבינו הישראלים כמה יקר כאן, הרבה יותר ממה שחשבו לפני פרסומן בעיתונים של טבלאות המשוות מחירים עם מוצרים דומים בחו"ל. נכון שדיברו אז על מחיר המילקי בברלין לעומת זה הנמכר בארץ, אך הצרכנים הבינו מהר מאוד שגם לקנות חולצה, תיק, ארנק, בושם או שעון בחו"ל הוא כדאי ביותר.
וכעת כבר ברור שהמהפכה בעיצומה: גם החנויות הקיימות בארץ יצטרכו להתרגל אליה ולמכור חלק ממוצריהן ברשת. אלה יוזלו ללא ספק, בשל העלות הנמוכה יותר לחנות שתהיה זקוקה לפחות עובדים ומדפים. ועוד חידוש שהחנויות יצטרכו להסתגל אליו: מתן אפשרות לקונה לשלם באמצעות אפליקציה בטלפון. הכסף המזומן והשיקים יהפכו תוך שנים מעטות מאוד ממש לנחלת העבר.
ורק כדי להבהיר לפני מה אנו עומדים:
ב"בלאק פריידי" האחרון הסתכמו המכירות בארה"ב בלבד ב־7.4 מיליארד דולר. 80% מהאירופאים כבר השתמשו בסמארטפון לטובת ביצוע קניות שמגיעות כבר בסך הכל לכ־30% מהקניות ביבשת. על פי הערכה, 25% מהרכישות בישראל כבר מתבצעות באמצעות אפליקציות התשלומים, כדוגמת גוגל פיי. בסין קיימות כבר ערים שלמות שבהן אין כסף מזומן וכל התשלומים מתבצעים באמצעות הטלפון הסלולרי. בבריטניה, בגרמניה, בצרפת ובהולנד מדווחים על סגירת חנויות בקצב מדהים של כ־5% מהן במחצית שנת 2019, ועל שטחים ריקים מזה חודשים המיועדים להשכרה בקניונים.
אין ספק. העולם עובר מהפכה גדולה בתחום הקניות והתשלומים וזאת אינה פוסחת גם על ישראל. ולכן, על הקונים ובעלי העסקים רק לדעת להתרגל אליה, כי היא בלתי נמנעת וייתכן שתוצאותיה גם יהיו בסופו של יום טובות למשק ולאזרחים.