היעד - מהגליל לחו"ל: ד"ר דבור פוגש את המנטורים
ד''ר זיאד דבור ובנו טארק, יזמי תחרות עסקים קטנים 12 של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בחסות בנק הפועלים, רוצים להרחיב את חברת הקוסמטיקה הטבעית שהקים האב - ולהפוך אותה לחברה בינלאומית פורצת דרך. לצורך כך נפגשו עם בנקאי ועם מומחית לשיווק באינטרנט. צפו
בשיתוף בנק הפועלים
>> בואו לבחור את העסק האהוב עליכם בתחרות עסקים קטנים – תחרות חביב הקהל
החלום של החברה הוא להיות חברה בינלאומית, פורצת דרך בתחום הקוסמטיקה הטבעית. אמנם כרגע הם אכן מוכרים בחו''ל אבל המטרה היא להגדיל כמויות ולבנות מותג על בינלאומי. "אנחנו מעסיקים רק נשים, כולן מהמגזר הדרוזי, כאלה שהיה להן קשה להשתלב בשוק העבודה", מספר טארק, בנו של ד''ר דבור. "על מנת להעסיק כמה שיותר נשים, שזה אחד העקרונות של העסק, אנחנו צריכים לגדול ולהיות חברה תעשייתית גדולה מאוד".
"יש הוצאות שלא תמיד מכירים"
טארק ואביו נפגשו עם איציק שועה, מנהל סניף כרמיאל של בנק הפועלים, וקיבלו טיפים שיעזרו להם לנהל את העסק נכון. "כשאתם מדברים על החלומות ועל הצרכים שלכם, אתם צריכים להבין שיש כמה דרכים להתנהל. ראשית, יש להכין תוכנית עסקית שצריכה לכלול יעדים, הוצאות וצפי הכנסות", אומר שועה בפתח הפגישה.
לדבריו, "כך נוכל לראות איך אנחנו עוזרים לכם להגשים את התוכנית העסקית על ידי מימון בצורה של הלוואות מתאימות לכל עסק בצמיחה. יש לכם שווקים מקומיים ואתם גם משווקים בעולם, מה שאומר שיש לכם הוצאות שאתם לא תמיד מכירים כמו למשל הוצאות שיווק, הוצאות רכישה, הוצאות מט''ח וכדומה. לכן צריך להכין תזרים מזומנים ולקבוע תקציב לתוכנית ההשקעות שלכם כך שיהיה לכם קל בטוח ופשוט יותר".
שועה מסביר שעל מנת להיכנס לעובי הקורה ולעזור לעסק, הבנק חייב לראות דוחות כספיים. "העסק שלכם מרשים מאוד, אתם קיימים כבר עשר שנים והעשייה שלכם פנטסטית, אבל אנחנו חייבים לראות קצת מספרים, מאזנים, כדי להכין תוכנית עסקית שתדע להוביל אתכם ליעד. אני משוכנע במאת האחוזים שבייעוץ נכון של ניהול תזרים המזומנים ותוכנית השקעות ומימון שלנו, תוכלו לצאת לדרך נכונה ולהתפתח כפי שאתם חושבים לנכון".
אחד הקשיים שציין טארק הוא המשאב הכלכלי: "אין לנו תמיכה, אנחנו עושים הכל עם הון עצמי ובעשר אצבעות. היינו רוצים לגייס משקיע בתנאים שמתאימים לנו ושישמרו על ה־DNA שלנו. חשוב לנו לא לתת בכל מחיר אחוזים מהמפעל שלנו, כי מה שחשוב לנו זה המשפחתיות והעקרונות שלנו, כמו איכות התוצרים הבלתי מתפשרת".
שועה התייחס גם לנושא הזה והסביר שחלק מהכסף למימון צריך להגיע מהון עצמי, וחלק מהון חיצוני, הבנקים. "ניתן לכם טיפים שיעזרו לכם להתנהל נכון, להוזיל עלויות ולטפל בצורה נכונה שתתאים לסוג העסק שלכם. יש לכם מוניטין מצוין, ובליווי נכון אתם תצליחו ותגיעו לאן שאתם מכוונים, ומעבר לזה", אומר שועה.
"הכל עובר להיות אונליין"
לאחר מכן נפגשו השניים עם מירב שוורץ ויטס, מומחית למסחר מקוון ויועצת שיווקית, על מנת לקבל הכוונה למה שהם מגדירים כקושי הכי גדול שלהם - שיווק. "אנחנו חיים בעולם של הרבה מתחרים שמגדירים את עצמם טבעיים ויודעים לשווק את עצמם", אומר טארק. "לנו יש מוצר שהוא באמת זהב, המוצר טוב מאוד וכל מי שמנסה אותו חוזר. אבל השיווק מקשה עלינו להביא את המוצרים לתודעה, לגרום לאנשים לנסות אותו".
"שמחתי מאוד להכיר אתכם, ללמוד על העסק שלכם, להבין מה היעדים ולאן אתם שואפים להגיע", פתחה שוורץ ויטס. "כפי כולנו יודעים בעידן של היום, הכל עובר להיות אונליין. מכיוון שאתם עסק קטן שהוא מצומצם מבחינת משאבים, תקציבים וכוח אדם, ניסיתי למצוא את הדברים המרכזיים שבעזרת השקעה קטנה באופן יחסי, תניב תוצאות טובות ואפקטיביות.
ד''ר דבור הוסיף כי העסק צריך עזרה בפיתוח תוכנית שיווק שתעזור לעסק שיש לו חזון חברתי של העסקת נשים, בריאות הלקוחות ושימור הסביבה "כדי לגדול להתרחב לעולם הגדול".
שוורץ ויטס הציעה לקבוע שלושה יעדים: "היעד הראשון הוא בניית תוכנית שיווקית מסודרת, שבנויה לפי חגים ומועדים, כאשר מסביב לכל חג ומועד נבנה פעילויות נדרשות על מנת לייצר עבורו מכירות מתאימות. לדוגמה, לוולנטיין, חג האהבה, נייצר מארזים מיוחדים במחירים מיוחדים ובאותו חודש מפרסמים ברשתות תמונות של זוגות, של אהבה, נשים דגש על מתנות וכך להגדיל מכירות. צריך לחשוב על תכנים, מסרים שרוצים להעביר, על שיתופי פעולה אפילו בעתיד, הכל צריך להיות מתוכנן.
"היעד השני הוא הקמת מועדון לקוחות שיכלול פרטים על הרגלי קנייה של כל לקוח, מוצרים אהובים ומידע על הלקוחות שלכם, ובאמצעות מידע זה אפשר לייצר רכישות חוזרות. אם נותנים ערך, מבצעים ייעודיים ותוכן מעניין אפשר להרחיב את מועדון הלקוחות וגם ללמוד ממנו. אם מישהי קונה קרם פנים באופן קבוע, נציע לה מינוי חודשי. אם מישהי קנתה ארבע פעמים מוצר מושלם, נציע לה מוצר משלים שאולי יעניין אותה. לשווק ללקוח קיים, זה יותר זול מלהביא לקוח חדש.
"היעד השלישי הוא שירות לקוחות. בעידן של אמזון, מתבקש מכל בית עסק שירות לקוחות יוצא דופן. בזכות זה שאתם עסק קטן, אתם יכולים לתת שירות לקוחות אישי לכל לקוח, אם זה בטרם ההזמנה להתקשר או לייעץ, אם לאחר ההזמנה, לוודא שהמשלוח הגיע ושהלקוח מרוצה ממה שקיבל, לבקש פידבקים, ליישם ולתת ללקוח הרגשה שהוא לא רק קנה ונהנה ממוצרים איכותיים, אלא גם תרם לחברה ולסביבה. זהו מצב שממנו כולם מרוויחים כי הלקוח מרגיש שדואגים לו, שמדובר בעסק משפחתי שהדעה של הלקוחות חשובה לו. בנוסף, כדאי לנצל את הידע של ד''ר דבור לצורך ייעוץ ללקוחות. רבה נשים רוצות לספוג ידע - ושירות הלקוחות הוא בדיוק המקום".