לגבור על הדעות הקדומות: דני וגלית מרשק פוגשים את המנטורים
יזמי תחרות עסקים קטנים 12 של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בחסות בנק הפועלים שואפים להגדיל את קהל היעד שלהם למאפים הבריאים שהם מייצרים - ולהפיץ אותם בעולם. "אוכל בריא הוא אוכל טעים", הם אומרים. אלה העצות שקיבלו
בשיתוף עם בנק הפועלים
המאפייה של בני הזוג דני וגלית מרשק, "דני וגלית אפייה בריאה", נולדה מהרצון שלהם להראות שאוכל בריא הוא, "חגיגה. הוא טעים, מפנק ומזין, והיינו חייבים להפיץ את הבשורה", אומר דני. כיום, 12 שנים אחרי, תוכלו למצוא את המוצרים של דני וגליה (חלקם נטולי גלוטן) כמעט בכל חנות טבע בארץ, בשופרסל גרין ובכ־450 נקודות מכירה, מקריית־שמונה ועד אילת. השניים גם מקפידים להעסיק במפעלם באשדוד עובדים עם מוגבלויות, פגועי נפש עם עבר של התמכרות, והם נותנים להם מסגרת תומכת, אנושית ומשקמת.
>> בואו לבחור את העסק האהוב עליכם בתחרות עסקים קטנים – תחרות חביב הקהל
ולמרות ההצלחה הגדולה תמיד יש אתגרים ורצון להשתפר. יש קשיים שהשניים מצביעים עליהם, כמו הקושי לפרוץ את תקרת הזכוכית ולגלוש לפן הבינלאומי, הדעה הקדומה שאוכל בריא הוא "אוכל לציפורים", וההתמודדות עם הרגולציה המחמירה שמקשה מאוד על היצרן ולדעתם גם על הצרכן.
"החלום העסקי שלנו נחלק לשניים: לטווח הקצר, היינו רוצים שכל אדם יוכל ליהנות מהאפשרות להציע לבני משפחתו את הפינוק הבריא שלנו במהלך היום. החלום העסקי לטווח הארוך, הוא לייצר שיתופי פעולה עם אנשים שיתחברו לחזון שלנו וירצו לייצר את המוצרים שלנו ולהפיצם ברחבי העולם. תוך כדי התהליך אנחנו שומרים על הערכים ועל החזון שלנו גם ברמה האישית, כלומר לא מעניין אותנו לגשת למנהל מפעל אנגלי ולתת לו מתכונים. אנחנו רוצים לחזק את הדנ"א שלנו", מסביר דני.
השניים נפגשו עם איתי רן, מנהל תחום עסקים של אזור הדרום בבנק הפועלים: "כדי להמשיך את הצמיחה ואת התרחבותו של העסק יש לבחון פתרונות מימוניים. ראשית, לשקול יבוא של חומרי גלם מחו''ל, מכיוון שיבוא מגדיל רווחיות. אפשר לתת מסגרות למימון יבוא ספציפי של חומרי הגלם בצורה מסודרת שמקילה על תזרים המזומנים. הדבר יוזיל עלויות ויגדיל רווחיות.
"שנית, לבחון את מיקום העסק. אפשר להכניס מכונות חדישות, מהירות ויעילות, לצמצם את עלויות השכר ולהגדיל את יכולת התפוקה של העסק. דבר נוסף - מאחר שאתם שוכרים נכס ומשלמים שכירות, אני ממליץ לכם לשקול לחפש הזדמנויות לקנות נכס בסביבה, או לקנות את הנכס שבו אתם נמצאים כעת. מהלך כזה יכול להקל בהמשך, כי הנכס יהיה שלכם ותפסיקו לשלם את השכירות. "ולבסוף, אני רואה שמשכתם דיבידנד, וקיימת גם משיכת בעלים. אנחנו יכולים לתת מימון לטובת המשיכה הזאת. כך המזומנים יישארו בקופת החברה ויוכלו לשמש אותה לכל צורך".
דני וגלית נפגשו גם עם יורם אורגד, עו"ד, מהנדס ניהול, מתמחה בהובלת מהלכי מפנה עסקיים. לדבריו, "לאחר שטעמתי ונהניתי, הגיע הזמן לעזור לכם להתמודד עם האתגרים של עסק בצמיחה. במקרה שלכם קיימת דילמה אם להתפתח בשוק המקומי ואז להיכנס לשוק הקונבנציונלי כי אתם משחקים בעיקר בשוק הטבע, או ללכת לאפיק אחר ולהתחיל לייצא. התשובה לשאלה הזאת די כללית. מצד אחד, שוק היצוא מעניין. הערכים שלכם מתפתחים בכל העולם ויש דרישה, שזה דבר חשוב.
למרות זאת, מדובר בשוק עם לא מעט סיכונים, כיוון שהוא נתון לשינויים בשערי המטבע, כאלה שמשפיעים על הכדאיות אם לייצא או לא. מספיק שמתרחש איזה אירוע פוליטי, חשש למבצע צבאי או מגיפת הקורונה המתפשטת - המכירות מושפעות מזה ואפשר להידרדר לירידה חדה ומיידית. "מצד אחר, בשוק המקומי אפשר להגדיל נקודות הפצה או להגדיל את מגוון המוצרים ולהציע לקהל מוצרים נוספים שנותנים לו מענה על צרכיו.
"אז איך מחליטים? בשביל להתקדם ולבצע את הפתרונות יש צורך להכין תוכנית עסקית לכל אחד מהפתרונות, לנתח, ללמוד את הנתונים, להבין עלויות, את צפי ההכנסות האפשרי, מה ההוצאות וכו'. אז נוכל לראות איזו חלופה היא האידיאלית, להגדיר אסטרטגיה נכונה לארבע השנים הקרובות ומשם להתחיל לבצע".
דני וגלית הקשיבו, נחשפו לטיפים, ויביאו אותם בחשבון כדי לצלוח את האתגרים בהצלחה. "מה שמניע אותנו בתהליך הוא המשפט שמופיע גם בלוגו שלנו, 'באהבה נברא העולם'. זה מה שעומד מאחורי זה. במפגש בינינו רצינו ליצור משהו טוב בעולם. זה המניע, ה'למה' שמניע אותנו לעשות את מה שאנחנו עושים, ולזה מתחבר ההיבט העסקי הכספי. זה לא שקמנו יום אחד בבוקר ואמרנו, 'אוקיי, בואו נרוויח מלא כסף מהעסק'. ברור לנו שאנחנו אוהבים את החיים הטובים ורוצים להרוויח כסף, אבל המטרה האמיתית היא לעשות משהו טוב ובריא לעולם ולהתפרנס כמו שצריך".