שתף קטע נבחר

פוגעות בתחרות: הפניקס, כלל והראל מחתימות לקוחות נגד "הר הביטוח"

כיוון שניתן לבקש שלא להיכלל במאגר, החברות הוסיפו לטופס ההצטרפות סעיף שבו הלקוח מבקש זאת. הבעיה: כך לא ניתן לראות אם יש לו כפל ביטוחים ולהציע שיפור בביטוחים קיימים. הרשות תחייבן לשנות את הטפסים. החברות: "מחויבות ליידע"

חברות הביטוח מעוותות הנחיה רגולטורית, וחושפות את לקוחותיהן לכפל ביטוחים: ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי הפניקס, כלל והראל הוסיפו לטופס ההצטרפות שלהן סעיף, ובו המבוטח מסמן אם אינו רוצה שהפוליסות שלו יועברו ל"הר הביטוח".

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

רשמית: הראל והפניקס מפסיקות לשווק ביטוח סיעודי

חולי סרטן מתקשים לקבל ביטוח משכנתא - בכירים בחברות הביטוח זומנו לבירור

אושרה ייצוגית נגד חברות הביטוח; הנזק הפוטנציאלי - 5 מיליארד שקל

 

מדובר במאגר מידע שרשות שוק ההון השיקה ב-2017, ומאפשר לאדם להיחשף לכל הפוליסות שהוא מחזיק (ביטוח בריאות, חיים, תאונות אישיות ועוד). ב-2018 היא ביצעה צעד נוסף, וחייבה משווקי וסוכני ביטוח לבדוק במאגר לפני מכירת ביטוח לאותו אדם - בכפוף להרשאתו - כדי למנוע מצב שבו נמכר לו ביטוח שכבר יש לו.

סעיף בעייתי בטופס ההצטרפות (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
סעיף בעייתי בטופס ההצטרפות(צילום: Gettyimages)

הרשות איתרה 6.5 מיליון פוליסות כפולות בקרב מבוטחים, ואסרה למכור לאדם פוליסה שכבר יש לו, ואותרה בהר הביטוח. אלא שחלק מהחברות נעזרות בהיתר לפיו אדם יכול לבקש לא לכלול את ביטוחיו במאגר, ומחתימות מצטרפים לחברה על בקשה כזו.

 

בטופס ההצטרפות להראל, למשל, בסעיף האחרון, הלקוח צריך לסמן V בסעיף ה"בקשה להסיר נתונים מהממשק האינטרנטי לאיתור מוצרי ביטוח". בין היתר נכתב בו: "אינני מעוניין שיעבירו לרשות שוק ההון מידע על הביטוחים שלי המנוהלים בחברתכם, וידוע לי שזה ימנע ממני לראות באתר המאובטח של הרשות נתונים על מוצרי הביטוח שלי המנוהלים בחברה". הלקוח לא נדרש לחתום על הסעיף, ודי שסוכן/משווק סימן לו V, או ביקש ממנו לסמן אותו במקום זה, ויחתום על טופס ההצטרפות הכללי לביטוח, כדי שהמידע על הפוליסה של אותו מבוטח לא יעבור.

 

האותיות הקטנות

בטפסים של הפניקס וכלל נדרשת חתימה נפרדת, ועדיין, לקוחות רבים לא קוראים את כל האותיות הקטנות בטופס הארוך, ורק חותמים במקומות שסומנו להם.

המשמעות: כשאותו אדם יקבל הצעה חדשה לביטוח, המשווק אמנם ייכנס להר הביטוח, ויבדוק אם יש לו פוליסה דומה, אך לא ימצא אותה. הדבר גם ימנע עוד שימוש נפוץ במאגר, שבו סוכני או יועצי ביטוח בודקים את תיק הביטוח של מבוטח ויכולים להציע לו למשל לעבור לביטוח זול יותר.

משה ברקת רשות שוק ההון (צילום: לשכת סוכני ביטוח)
משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון(צילום: לשכת סוכני ביטוח)

כדי להיכנס להר הביטוח נדרש המבוטח (או משווק שקיבל הרשאה ממנו) להזין פרטים מזהים. במאגר אין כל מידע רפואי, רק פירוט של כל הפוליסות שבהן מחזיק המבוטח - הפרמיות המשולמות ומועד הפקיעה.

יודגש שלחברות מנורה ומגדל אין סעיף כזה בטופס ההצטרפות שלהן. בסביבתן ציינו כי קיבלו פניות מסוכני ביטוח לצרף סעיף כזה, אך הן סירבו.

 

החברות שכן כוללות את הסעיף, מסתמכות על הוראה ולפיה עליהן להודיע למבוטח, עם קניית ביטוח או חידושו, שביכולתו לבקש להסיר מהמאגר מידע על מוצרי הביטוח שלו. עליהן להודיע לו כי "רשות שוק ההון הקימה אתר מאובטח שמאפשר לך לראות במרוכז את מוצרי הביטוח שלך בכל החברות, על בסיס נתונים שנעביר. אם אינך רוצה שנעביר אותם, צור קשר עם חברתנו". הן אמנם ציינו שמי שרוצים ביטול יצטרכו "ליצור קשר", אבל הוסיפו: "באפשרותך לחתום מטה על בקשה שלא להעביר את הפרטים".

 

נודע כי ברשות שוק ההון מודעים לקיום הטפסים הללו ומוטרדים מהם מאוד. ברשות מלכתחילה לא רצו להתיר בקשה שפרטי הביטוח לא יופיעו במאגר, ונדרשו לכך בידי משרד המשפטים, בשל כללי הגנת הפרטיות. ברשות, נודע, מתכוונים לדרוש מהחברות לשנות את הסעיף ובוחנים הוצאת הבהרה לכלל השוק.

 

מהראל נמסר בתגובה: "החברות מחויבות ליידע את הלקוחות לגבי אפשרות בקשת ההסרה". גם הפניקס וכלל טענו שזו רק היענות להנחיה רגולטורית.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Gettyimages
סעיף בעייתי בטופס ההצטרפות
צילום: Gettyimages
מומלצים