חריגות בנייה מאיימות על סניף איקאה החדש
ביקורת שבוצעה בחנות שנבנית ליד בית שמש העלתה כי חלק מהשטח נבנה ללא היתר. הוועדה המחוזית מתנגדת לאישור התוספת, מה שעשוי לעכב את פתיחת הסניף
משרד הכלכלה נגד איקאה: לחקור את פערי המחירים בארץ מול העולם
איקאה: למרות הסייל - ישראל לרוב יקרה יותר סייל הקיץ באיקאה: הנחות ענק על פריטים שלרוב לא נמכרים
את החנות מקימה חברת פארק מסחר ותעשייה אשתאול, חברה־בת פרטית של מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס, שהתקשרה עם איקאה ישראל. יזמי הפרויקט קיבלו היתר בנייה להקמת חנות בשטח 17 אלף מ"ר, ועבודות הבנייה מצויות כיום בסיומן. אלא שבביקורת שביצעה בימים האחרונים היחידה לאכיפת דיני תכנון ובנייה במשרד האוצר במתחם, נמצא כי בחנות מצויים 8,500 מ"ר שנבנו בחריגה מהיתר הבנייה שהונפק לחברה להקמת 17 אלף מ"ר שטחי מסחר.
היזמים אמנם הגישו תוכנית לאישור תוספת השטחים הבנויים, והתוכנית אף אושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה. אך בוועדה המחוזית ירושלים גילו לאחרונה על אישור תוספת השטחים, ובצעד נדיר הגישו ערר לוועדת הערר המחוזית, שבו נטען כי הוועדה המקומית מטה יהודה אישרה את התוכנית בניגוד לדין, בעוד תוספת השטח טעונה את אישורה של הוועדה המחוזית אשר מתנגדת לתוספת. בהחלטת ביניים של ועדת הערר המחוזית, בראשות בנימין זלמנוביץ', שניתנה בשבוע שעבר, בוטל אישור התוכנית על ידי הוועדה המקומית והמשך דיון בערר יתקיים ב-20 בפברואר. אם ועדת הערר תחליט שלא לאשר את תוספת השטחים, הנפקת טופס האכלוס למתחם צפויה להתעכב, ותתאפשר רק כשהיזמים יקבלו את אישור ועדות התכנון להריסה או איטום של השטחים החורגים, או רק לאחר שיצליחו להכשיר את החריגה. מהלך שלו מתנגדת כאמור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים.
“לא רשאים לרמוס חוק”
בדצמבר 2018 התקיים טקס חגיגי להנחת אבן פינה להקמת חנות הרהיטים במושב אשתאול בהשתתפות מתיו ברונפמן ושולם פישר, בעלי איקאה בישראל. באירוע נכחו גם מנכ"ל איקאה ישראל שוקי קובלנץ וראש המועצה האזורית מטה יהודה ניב ויזל. באירוע החגיגי הודיע קובלנץ כי באיקאה ישראל שואפים שהחנות באשתאול תהיה "מהחנויות המובילות בישראל ובעולם". מדובר בסניף החמישי הגדול של הרשת השבדית בישראל, שלה סניפים בנתניה, ראשון לציון, קריית אתא ובאר שבע. בחודשים האחרונים פרסמה איקאה על גבי המשאיות שלה את תאריך הפתיחה - 5 במרץ.
מהמסמכים שהגיעו ל"כלכליסט" עולה כי במקביל לבניית החנות, היזמים הגישו בקשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה להגדיל את שטחי החנות על חשבון שטחים המיועדים לתעשייה המצויים גם הם בבעלות החברה במגרש צמוד. הוועדה המקומית החליטה בינואר 2020 לאשר את התוכנית, ואף פרסמה את דבר אישורה למחרת, בניגוד להוראות החוק המחייבות המתנה של 15 יום המאפשרים הגשת עררים.
כשהוועדה המחוזית גילתה זאת, היא הגישה ערר לוועדת הערר, שקיבלה אותו ומתחה ביקורת על התנהלות הוועדה המקומית. "הוועדה המקומית עשתה דין לעצמה ופרסמה הודעה בדבר אישור התוכנית לפני תום המועד להגשת ערר הקבוע בחוק", נכתב בהחלטת הביניים. "לעמדתנו אין היא רשאית לרמוס את הוראות החוק כפי שנהגה". את הערר הגישה מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי בבאי, זאת בין היתר בשל המדיניות התכנונית של המחוז, להפנות את עיקר הפיתוח וחיזוק העירוניות בירושלים ובבית שמש, ולצמצם את גלישת המסחר לשולי הערים.
עיכוב טכני או מהותי?
אז האם מדובר רק בעיכוב טכני? לאור עמדתה של הוועדה המחוזית המתנגדת לתוספת שטחי מסחר במקום, יזמי איקאה נמצאים בבעיה של ממש. "קשה להאמין שבשבדיה היו מתנהלים כך", אמר גורם בכיר במינהל התכנון ל"כלכליסט".
עו"ד אברהם אברמן, ממשרד אפרים אברמזון, שמייצג את היזמים, מסר כי "קיים היתר בנייה לשטח המיועד לחנות איקאה. הוועדה המקומית אישרה תוכנית לשטח נוסף המיועד למחסן לוגיסטי בצמוד לחנות. הערר של הוועדה המחוזית לגבי תוקף האישור נוגע אך ורק לגבי שטח נוסף זה. נציין כי יועציה המשפטיים של הוועדה המקומית ושל היזם סבורים כי האישור ניתן כדין ולפיכך התכנית תקפה. אנו מעריכים כי לא יהיה שינוי בלו”ז מסירת הנכס לאיקאה והפעלת החנות".
מהוועדה המחוזית נמסר: "לאור החלטת הוועדה המקומית לאשר ולפרסם תוכנית בניגוד לתקנות ולחוק, פעלה לשכת התכנון להגשת ערר”. מהוועדה המקומית נמסר: “התוכנית אינה לתוספת שטחי בנייה, אלא לניוד שטחים ממגרש למגרש. הוועדה יודעת שיש חריגה מההיתרים והוציאה צווי הפסקה והיתרי הריסה והתאמה. כמובן שלא יינתן טופס 4 עד להתאמת הבנייה להיתרים".