חברות המשלוחים מזהירות: "בקרוב מפעלים יעמדו פה ריקים"
הטיסות מסין הופסקו, הטיסות מהונג-קונג צומצמו דרסטית - ועשרות טונות של סחורות וחומרי גלם לא מגיעות לישראל. בכיר בענף: "אנשים פה מתעסקים ב-10 חולים על ספינת טיולים ולא מבינים שהכלכלה נחרבת"
צמצום תנועת המטוסים מסין ומהונג-קונג לא מתיר לחברות המשלוחים, המטפלות ביבוא ויצוא מטענים מסין ובחזרה, פתרונות להעברת מטענים לישראל. עבודת החברות כמעט הושבתה והן מזהירות שבקרוב יהיו פה מפעלים ריקים מסחורות ומחומרי גלם.
התפשטות הקורונה: מנורה מצטרפת למגדל - לא תבטח נוסעים למזרח הרחוק
החבילות מתעכבות בגלל הקורונה, אבל הישראלים שומרים אמונים לסין
אפקט הקורונה: האתגרים של התעשייה הישראלית
"אין לנו איך להביא מטענים אוויריים מסין, זאת דרמה. אנשים פה מתעסקים ב-10 חולים על ספינת טיולים ולא מבינים שהכלכלה נחרבת", אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet אחד מראשי חברות השילוח הגדולות, שמעבירה מטענים באמצעות מטוסי נוסעים. "הטיסות מסין הופסקו אז עברנו לטיסות מהונג-קונג. אל על חדלה לטוס ועכשיו קתאי פסיפיק מבטלת סדרות של טיסות שבכולן היו לנו הזמנות של מטענים, ואני נשאר בלי פתרונות. כל מטוס כזה מכיל 20 טונות מטען".
גם אם היה שוכר מטוס מטען מיוחד, הוא אומר, אין משאיות שיובילו את הסחורה משום שהכבישים בסין חסומים. "זה שהשלטונות הסיניים השאירו שלושה נמלים פתוחים לא אומר שניתן להעביר סחורות מהנמל ללקוח ולהפך. אם המגמה תימשך זה אסון לעסקים שמייבאים מסין, שמייצאים לסין ושיש להם מפעלים בסין".
שי בן גרא, מנכ"ל חברת המשלוחים פריץ, מסכים ואומר כי "אפשר לשכור מטוס מטען ייעודי אבל במחיר שעולה על שווי סחורה והופך את זה ללא כדאי כלכלית".
"יש משבר עצום בשרשרת האספקה, מפעלים יעמדו כאן ריקים מחומרי גלם", מזהיר בן גרא. "אנחנו כל הזמן מתעסקים בזה, זה חתיכת משבר שהציבור כאן לא מבין. גם כשיחזרו בסין לשגרה ייווצר פקק אדיר של סחורות ותור למשלוחים, שלצד המחיר הגבוה שייאלצו לשלם עבור שליחתם - לא בטוח שיהיה מקום".
יש לציין שלא מדובר רק במוצרי צריכה כמו ביגוד ומוצרי חשמל, אלא גם במוצרים חיוניים כמו חומרי חבישה ומסכות לרופאים שמיובאים מסין. דניאל לב, מנכ"ל יצרנית הציוד הרפואי שיאון, שלח אתמול מכתב לראש הממשלה ושר הבריאות ובו נכתב שבגלל חוסר בחומרי הגלם הם מביאים מסכות לרופאים ממפעל של החברה במקסיקו ולכן הוצאות ההובלה זינקו.
חברת ק.א.ל, המפעילה מטוסי מטען, אישרה שמטוסיה מושבתים כעת באירופה. "אנחנו ממתינים לחידוש, אבל זה תלוי במידה רבה בביקושים. אין כדאיות כלכלית בהטסת מטוס מטען שרק מביא סחורות מסין ונוסע ריק לכיוון אחד, כי כרגע אין ביקושים מסין והכל שם משותק. כרגע רוב מטוסי המטען באירופה לא טסים לסין אלא אם לקוח שוכר מטוס שלם, וגם אז יש בעיה של העברה כי המשאיות מתקשות לנוע בגלל מחסומים בכבישי סין".