בהלת הקורונה הגיעה לשוק המזון: בנמלים לא פורקים אוניות
במשרד הבריאות קבעו כי הצוותים הפורקים אוניות שעגנו באיטליה צריכים ללבוש ציוד מגן, ואולם בנמלים טוענים כי אין בידיהם ציוד מתאים; בין השאר, מחוץ לנמל חיפה עוגנת אונייה שעליה 150 טונות בשר טרי מצונן; אוניות אחרות נשלחו לקפריסין
הפגיעה של נגיף הקורונה בשוק מוצרי הצריכה מתרחבת לענף המזון. ל"כלכליסט" נודע כי אוניות עם מכולות מזון סורבו בימים האחרונים להתקבל בנמלי חיפה ואשדוד, מאחר שעגנו קודם לכן באיטליה.
עובדי הרכבת קיבלו מסיכות הגנה: הונחו להשתמש רק אם יזהו חולה עם תסמיני קורונה
אל על כבר החלה בקיצוצים: קורסי הטיסה הוקפאו, הכשרות דיילים בוטלובנמלים המתינו בשבוע החולף להנחיות משרד הבריאות, ואלו קבעו כי על הצוות הפורק את האונייה לעטות ציוד מיגון. בנמלים טוענים שאין בידיהם ציוד מתאים ולכן הסחורה לא נפרקה. חלק מהאוניות הופנו לנמל בלימסול, שם יצטרכו לפרוק אותן ולהעבירן לאוניות עם אנשי צוות שלא היו באיטליה. מדובר בעלויות גבוהות שעלולות לייקר את מחירי המזון.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי אחת האוניות שעליה 150 טונות בשר טרי מצונן, המיועד לכמה רשתות שיווק ובהן רמי לוי, מחסני השוק ויוחננוף, עוגנת מחוץ לנמל חיפה וממתינה לטיפול, לאחר שעובדי הנמל סירבו לפרוק את הסחורה, מאחר שהאונייה עצרה באיטליה. האונייה יצאה מאיטליה לפני כארבעה ימים ולכן בנמל חיפה ביקשו הנחיות ממשרד הבריאות כיצד לפעול. ההנחיות קובעות כי הצוות שהגיע מאיטליה יאלץ לשהות בחדרים שלו שעל האונייה והצוות הישראלי יעלה לאונייה ממוגן בכדי לפרוק את הסחורה.
בנוסף, מכולות של פירות ובהן תפוחים ואגסים מספרד, איטליה, צרפת וארה"ב, מעוכבות מחוץ לנמלים וחלקן נשלחו ללימסול. "מדובר בסחורה בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שחיי המדף שלה נפגעים ומתווספות לה עלויות עצומות" טוען היבואן. נפגע וסף הוא יבואן גבינות שחיי המדף שלהן קצרים והסירוב של עובדי הנמל לפרוק את הסחורה ששוויה מוערך בכ-100 מיליון שקל, עלול לגרום לו נזק עצום.
מנתוני אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי יבוא מזון מהאיחוד האירופי עמד ב-2019 על 2.5 מיליארד דולר, מהם כ-10% יבוא מאיטליה. לטענת אחד היבואנים, מדובר בעשרות אלפי מכולות בשבוע, עם סחורה בהיקף של מיליארדי שקלים. מדובר גם בתוצרת מוגמרת וגם בחומרי גלם, כך שהפגיעה עלולה להיות בכל תחומי המזון.
"ישראל לא מסוגלת לספק את מלוא התצרוכת, ולכן יש יבוא בהיקפים משמעותיים. 80% מהאוניות שמגיעות לישראל כוללות אנשי הצוות ששהו באיטליה בימים שקדמו ליציאה. משרד הבריאות עשה צעד שלא מביא בחשבון את דרך הפעולה בתחום ואם לא ימצא פתרון מיידי, נכנס למשבר עם מחסור בסחורות ועליית מחירים", אמר בכיר בענף.
לדברי יבואן גדול, אין ללימסול יכולת לקלוט את כל האוניות שמגיעות לישראל, ולא מן הנמנע שיתגלה גם בה מקרה של הידבקות בנגיף ואז לא יהיה מקור חלופי לאספקה.
משרד הבריאות: אין מניעה בקבלת סחורות מאיטליה
במכתב שנשלח ליבואנים מחברות הספנות צוין כי בהמשך להנחיות משרד הבריאות במטרה לצמצם את סיכויי החשיפה לקורונה ולפי החלטת רשות הנמלים, אוניות יבוא לישראל שאחד מנמלי הפקידה שלהן נמצא באיטליה, לא יוכלו לפקוד את נמלי ישראל לפני שיעברו לפחות 14 יום מנמל הפקידה האיטלקי האחרון.
כתוצאה מכך, חברת בוכרד הכריזה על גמר מסע לאונייה LOUIS BOCHARD בנמל לימסול. כל המטען הישראלי ייפרק בלימסול וכנראה שיחולו עלויות הובלה נוספות על היבואנים כדי להביא את המכולות מלימסול לישראל. עוד נכתב כי בקו האדריאטי פועלות גם כן חברות צים וחברת MSC. בשירות צים , אונייה בשם HARRISON עומדת מחוץ לנמל, ובשירות MSC אונייה בשם MSC MARYLENA עוגנת מחוץ לנמל, על מנת להשלים את 14 ימי הסגר לפי הנחיות משרד הבריאות. עוד נמסר ליבואנים כי במידה שהגבלות הכניסה לנמלי ישראל יימשכו, ישקלו חברות הספנות את המשך הפקידה בנמלי ישראל.
ממשרד הבריאות נמסר: "אין מניעה בקבלת סחורות מאיטליה. נהלים ברורים הועברו לרשות הספנות ומשרד התחבורה".
במכתב ששלח נשיא לשכת המסחר אוריאל לין לשר הבריאות יעקב ליצמן נמסר כי השפעת העיכובים של אוניות המשא תבוא לידי ביטוי בעליות מחירי המזון לקראת פסח. לדבריו, "ברצוני להביא לידיעתך כי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה במדינות אירופה והוראות משרד הבריאות ל-14 יום בידוד מאז עזיבת האונייה את הנמל האחרון באיטליה, שונו נהלי הפריקה של אוניות בנמלי ישראל. בפועל, עובדי הנמלים מסרבים לפרוק אוניות שהגיעו מאיטליה ודורשים שהאונייה תשהה 14 יום בבידוד כדי לוודא שאין עליה עובדים הנושאים את הנגיף. בדקנו מול חברות הספנות הגדולות בעולם, על התנהלותן מול נמלים אחרים בעולם והבנו כי כל הנמלים בעולם מקבלים אוניות שהגיעו גם מאיטליה ללא עיכובים או דרישות בידוד".
הוא הוסיף כי "אנו פונים שמשרד הבריאות יתאים את ההנחיות הנוגעות לפריקת אוניות, בהתאם למקובל בעולם, הווה אומר ביטול הבידוד ופריקה מיידית עם הגעת האונייה לנמל".
מנמל אשדוד נמסר: "חברת נמל אשדוד פועלת על פי הנחיות הרגולטורים ומשרד הבריאות. לתחומי הנמל מגיעות לעגינה רק אוניות אשר מקבלות אישור ועומדות בתנאים שמציבים הרגולטורים ומשרד הבריאות. לאור החלטה שהתקבלה במשרד הבריאות בסוף שבוע שעבר, הוצאה אוניה משטח הנמל לאור כך שפקדה לאחרונה נמל איטלקי. נמל אשדוד לא סירב לפרוק אוניות בשום שלב ופעל על פי הנחיות משרד הבריאות בלבד. ביום שישי אחר הצהריים ניתנה הנחיה כיצד לפעול בפריקת האוניה ולכן אתמול בלילה האוניה נכנסהלעבודה בהתאם להנחיות של משרד הבריאות".