שתף קטע נבחר

הבמאי הפלסטיני לא הורשה לצאת מנורבגיה, וזכה בפרס בצרפת

סרט על אמבולנס פלסטיני בימי מבצע "צוק איתן" זכה בשני פרסים בפסטיבל FIPA ליצירה טלוויזיונית בביאריץ שבצרפת. הבמאי הפלסטיני השוהה בנורבגיה נעדר מהטקס כי לא קיבל ויזה בטענה שלא למד קולנוע

על רקע ההתרחשויות במדיניות ההגירה בארצות הברית, ונסיבות היעדרותו של הבמאי אסגר פרהודי האיראני מטקס האוסקר הקרוב, צץ לו מקרה דומה גם באירופה - ובמרכזו הבמאי הפלסטיני מוחמד ג'באלי. הקולנוען בן ה-26 יוצא עזה מתגורר ויוצר בתקופה האחרונה בנורבגיה. כשביקש לצאת בשבוע שעבר לפסטיבל FIPA בביאריץ בצרפת, הודיעו לו השלטונות באוסלו כי אם יצא את גבולות המדינה, יתכן כי לא יורשה לחזור אליה מכיוון שהם לא מכירים במשלח ידו כבמאי. האבסורד: סרטו התיעודי "אמבולס" זכה בשני פרסים בפסטיבל המוקדש ליצירה טלוויזיונית. 

 

מסתבר כי ג'באלי העזתי השוהה בעיר טרומסו שבנורבגיה אינו נחשב במאי על פי השלטונות מכיוון שלא למד קולנוע. מכיוון שסיבוב הפסטיבלים של סרטו "אמבולנס" מוגדר כפעילות תעסוקתית, ועל הוא עשוי להוות הפרה של תנאי אשרת השהייה שלו. על כן, הוא נעדר בטקס שנערך במוצאי שבת בעיירת הנופש השוכנת לחופי האוקיינוס האטלנטי, במהלכו זכה "אמבולנס" בפרס לכתבה הטלוויזיונית הטובה ביותר, ולפרס מטעם חבר השופטים הצעיר.

 

הסרט "אמבולנס" שהוקרן גם במסגרת פסטיבל 48 מ"מ לסרטי נכבה בסינמטק תל אביב אשתקד, מתעד צעיר עזתי המצטרף לצוות אמבולנס העסוק בפינוי הפצועים האזרחיים שנפגעו במהלך הפגזות צה"ל בימי מבצע צוק איתן ב-2014. 

 

מתוך "אמבולנס".  ()
מתוך "אמבולנס".
ג'באלי, השוהה באוסלו שלח נאום תודה מצולם. את הפרס קיבלה בשמו ג'סטין סין, מפיקת הסרט אשר תקפה את הרשויות בנורבגיה. "הפרסים שמוחמד זוכה בהם כאן הם דבר חשוב, בגלל שהם מפריכים את דברי השלטונות שטענו שהוא לא במאי בגלל שהוא לא למד קולנוע", אמרה סין. "איך הוא בדיוק יכול היה ללמוד קולנוע? הרי אין בית ספר כזה ברצועת עזה".


בפרס סדרת הדרמה הטובה זכתה "NW" הבריטית, העוסקת במעמדות ובפערי עשירים-עניים. על הסדרה חתום סול דיב, המוכר לנו מהסרטים "הדוכסית" ו"סוויטה צרפתית" והיא עוסקת בשתי חברות ילדות, שגדלו יחד בצפון מערב לונדון - האחת הופכת לעשירה, בעוד חברתה נותרת מאחור.

 

"NW" גברה על תשע סדרות, וביניהן "תאג"ד", הישראלית, אותה כתב וביים ציון רובין. לפסטיבל הנחשב, שחגג יום הולדת 30, הגיעו גם שלושה בוגרים של בית הספר התל-אביבי מנשר לאמנות, שהציגו את סרטי הגמר האישיים, הראויים והחזקים שלהם: תומר שושן הקרין את "בתוך קליפות", המסתמך על זיכרונות ילדותו והתבגרותו הנוגעים, זיו ממון חשפה את "שלא יגמר לי הלילה" על מסע לילי של צעירה תל-אביבית, ושקד גורן ריגש עם "אם אפגוש קוסם" - על חייל הומו, בן למשפחה שכולה, היוצא לחופשה ביום הזיכרון לחללי צה"ל. השלושה השתתפו בתחרות היוצר המבטיח, אבל הפסידו לסרטים מקובה וסרביה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים