מחוץ לקופסה: סיפורה של הקוסמת הראשונה בישראל
כשדליה פלד הייתה ילדה היא אהבה לפתור חידות ולשחק שחמט - "כמו הבנים". זה עדיין לא מסביר את התעלומה הבאה: בישראל, כמו בעולם - אין כמעט נשים קוסמות. זאת אומרת, אלא אם הן נכנסות לקופסאות ומנוסרות לשניים על ידי גבר. איך בכל זאת פילסה פלד את דרכה היישר לקדמת הבמה? ומה הופך קוסם לסיפור הצלחה? סיפורה של הקוסמת הראשונה, וכפי הנראה גם היחידה בארץ
הודיני, דיוויד קופרפילד, דיוויד בליין, הארי פוטר, צ'יקו ודיקו וגם ההוא מארץ עוץ - כולם קוסמים בעלי שם, צרובים בתודעה הציבורית – כולם גברים. נסו לפשפש בזיכרונכם, מתי לאחרונה שמעתם על מעלליה של קוסמת מהוללת? לאלה מכם שעדיין ספקנים, חפשו בגוגל "קוסמת" - במהרה תיווכחו בתוצאות הדלות, ונשמח אם תשתפו אותנו במתכוני הכוסמת שעולים ראשונים – תענוג לטבעונים.
ולא בכדי הקושי. בישראל פועלים כיום בערך 150 אנשים שמתעסקים בעולם הקסמים ברמות שונות ולוקחים חלק באגודת הקוסמים. מתוכם כ-100 קוסמים פעילים אך כאלה שיש להם עוד מקצוע פרט לכך, ורק 50 שמקדישים את חייהם לקוסמות כעיסוק בלעדי. כמעט כולם גברים. מתברר שהמין הנשי פשוט נעדר מסצנת הקוסמות בימינו.
אך מעל כל הטסטוסטרון הזה נמצאת דליה פלד. ליתר דיוק, היא אף ניצחה עליו במקל קסמים, כששימשה במשך 10 שנים נשיאת אגודת הקוסמים בישראל. היא בת 65, ומאחוריה 35 שנים על הבמה - הקוסמת הראשונה, ואולי היחידה, שיש כיום בארץ. השבוע היא גם קיבלה הוקרה רשמית על כך - כשזכתה בפרס מפעל חיים מטעם ארגון אמ"י. "כשאני התחלתי, בכלל לא היו הרבה קוסמים בישראל", היא מספרת. "בגיל 16 קצת עסקתי בזה כתחביב. כשאבא שלי נסע לארצות הברית לעסקים הוא היה מביא לנו כל מיני שטויות. אבל התחלתי ברצינות רק אחרי שכבר הייתי אמא, בגיל 23 וחצי. התחריתי בתחרות הראשונה בישראל, בהיכל התרבות - אירוע שדודו טופז הנחה, וזכיתי במקום שני. הופעתי רק כדי שתהיה בחורה אחת על הבמה. עשיתי קסמים צבעוניים עם פרחים ונוצות, וזה היה מרענן מאוד ושונה לגמרי ממה שהיה נהוג, כשלכולם היה הכלוב הנעלם של היונים".
ובכל שנות הקריירה שלך לא הכרת עוד קוסמת בארץ?
"הייתה אחת מאילת, שמה יפה, לא יודעת לאן היא נעלמה ואם היא מופיעה. כרגע אין עוד קוסמות בארץ".
איך את מסבירה את זה?
"כשילדים מתחילים לאהוב קסמים בסביבות גיל 8-10 - יש ביניהם גם בנות. לא הרבה אבל יש. מפעם לפעם מישהו אומר 'הבת שלי רוצה להיות קוסמת, תלמדי אותה'. ואז בגיל 12, ברגע שהן הופכות נערות, הן זונחות את זה לגמרי, לא מעניין אותן בכלל. אצל בנות יש משהו פסיכולוגי - הן יותר רוצות את החברה, להיות כל הזמן ביחד, והקסמים הם משהו מאוד סוליסטי. גם האימונים הם לבד. אתה לא יכול להתאמן עם מישהו אחר, אולי רק עם קוסם אחר - וזו הרבה עבודה. לבנות בגיל הזה אין סבלנות. לבנים יש. בנות רוצות חברותא, לרכל אחת עם השנייה, ובנים רוצים להשוויץ לחברים".
אגב, לא מדובר בתופעה ייחודית לישראל. פלד מספרת שגם בשאר העולם כמות הקוסמות קטנה מאוד ביחס לגברים: "כשאני מסתובבת בכנסי קוסמים, הנשים הן פחות מחצי אחוז מהמשתתפים – ממש בודדות. אני לא פתרתי עדיין את החידה למה נשים שהן רקדניות, מארגנות ימי הולדת, סטנדאפיסטיות או שחקניות לא הופכות להיות קוסמות, זה מפתיע אותי".
ערן בליזובסקי, קוסם, אמן חושים, ונשיא אגודת הקוסמים בישראל, מוסיף על כך: "כל פעם שניסיתי לחשוב למה אין נשים בתחום לא מצאתי שום הסבר הגיוני למעט העובדה שבכל העולם זה המצב. אולי מעבר לזה, צריך לסחוב ציוד כשבאים למופע, אבל זה דבר שולי. יש הרבה מאוד עוזרות קוסם, אסיסטנטיות, בחורות שנכנסות לקופסאות כשחותכים אותן, אבל לא בפרונט. את כן יכולה לראות יותר קוסמות במזרח, אבל במערב זה עולם גברי לחלוטין".
קוסמים להמונים
ובחזרה לפלד, שמדגישה שמדובר במקצוע לכל דבר, וכזה שאפשר פשוט ללמוד: "לא כל אחד יכול להיות טוב, אבל כל אחד יכול ללמוד קוסמות". יש בפרט המידע הזה משהו שמנפץ איזו אשליה ילדית. מה, הקוסם לא ניחן באיזה חוש שישי? הוא לא ישן עם הגלימה בלילה? לא מצחצח שיניים עם מקל מכושף או אוכל מטפחות צבעוניות לארוחת הבוקר? מתברר שלא רק זאת, אלא שלפי הסטטיסטיקה בארץ, ייתכן שהקוסם הקרוב לביתכם הוא בכלל רואה חשבון או איש מחשבים. "יש בינינו פרופסורים, מתמטיקאים, אנשי מחשוב והייטק", מספרת פלד, שכיום בעצמה מופיעה פחות, ומתמקדת בעיקר בכובעה השני, זה שממנו היא מתפרנסת - עסקים. פלד ובעלה פלי הנמר, הורים לשלושה, חובקים חברה שמארגנת כנסים ואירועים להייטק. אגב, לקוסמות, האיש שאיתה פרגן לחלוטין: "הוא דחף אותי, עזר לי ונתן לי את הספייס. הייתי בורחת מפה לכנסי קוסמים והוא שמר על הילדים", היא מספרת. מלבד זאת, פלד גם עבדה כמוציאה לאור של ספרים, בהם "ספר הקסמים הגדול", אותו תרגמה וערכה, וזכה להצלחה בקרב ילדים ונוער בסוף שנות השבעים.
הסיבה לעיסוקיה הרבים נעוצה בהרבה סקרנות, ובכלל, היא משווה את הקוסמים לסטארטאפיסטים, במיוחד אלה הישראלים: "זה אותו סוג סקרנות שבו מאלתרים פיתרון לבעיה כלשהי. הרי מי ממציא את הקסמים? יש כמה קוסמים ישראלים שיושבים בחו"ל וממציאים קסמים, וכל שאר העולם לומד מהם. הם חושבים על תוצאה רצויה ועל פיתרון מחוץ לקופסה.
"נגיד אני רוצה לזרוק קלפים מחוץ לחלון ושהקלף עליו חתמת יופיע מהצד השני - איך אני עושה את זה? הרי הגיונית זה לא יכול להיות. הקוסם מאלתר את הפתרון לתוצאה שהוא רוצה להגיע אליה. אותו דבר הסטארטאפיסט עם הטכנולוגיה. הראש היהודי שלנו, יותר נכון הישראלי, יודע לאלתר את הפיתרון בצורה עקיפה ולא ישירה.
"זה מה שמשך אותי בקסמים - איך מגיעים לתוצאות האלו. הייתי חייבת לפתור את החידות. כשהייתי ילדה הייתי כותבת חידות מתמטיות. מהבנות, הייתי אחת היחידות שעשו את זה. אהבתי לשחק שח ומשחקי מחשבה עם הבנים".
עד היום, גם בעולם העסקים מכנים אותה "הקוסמת". "מעולם לא הסתרתי את זה", היא אומרת.
למה שמישהו יסתיר את זה?
"עד לפני 30 שנה אנשים התביישו להגיד שהם גם קוסמים, אפילו שהיו סופר מקצוענים. אבל גם בקסמים אתה צריך ללמוד ולחרוש, להיות רציני. זה לא רק הסוד שמאחורי הקסם, זו הפילוסופיה של הבמה, איך אתה מופיע, למה התנועה הזאת ולא ההיא, זה ללמוד את ההיסטוריה של הקסמים".
הארי פוטר - מאחוריך
וכך, מתחום שלא זכה להילה רבה סביבו, נראה שבשנים האחרונות - אם תודות להארי פוטר שלא מזמן חגג יום הולדת 20 ("הייתה לו השפעה אדירה. הרבה ילדים רצו להיות קוסמים"), ואם בזכות שדרוגים שעבר התחום - עולם הקסמים בישראל חווה התעוררות משמעותית: "אני חושבת שאין תחום אמנות או במה שהתפתח כל כך ב-15 השנים האחרונות. שהפך מתחום אומנות הכי זוטר שיש - לכזה שאומנים בו ממלאים אולמות", אומרת פלד, ומצביעה על מתיחת הפנים שעבר עולם הקסמים – עם השימוש ההולך וגובר במה שמכונה "מנטליזם" או "אומנות חושים": "רצינו שמופע הקסמים לא יהיה רק לילדים, כי ראינו כמה אנחנו נהנים בחו"ל ללכת למופעי קסמים למבוגרים. ואז מסתבר שבארץ אנשים הכי אוהבים את אומנות החושים – קריאת המחשבות. זה הכי מרתק. וגם קל לנייד מופע כזה, לעומת מופעי קסמים עם אילוזיות ענקיות כמו שיש בלאס וגאס. לזה אין לך מספיק קהל ודרישה. אז הקוסמים למדו לעשות דברים גדולים עם מעט ציוד. היום בתחום אומני החושים ישראל ממוקמת במקום הכי גבוה שיש באופן אבסולוטי - יש קוסמים ממש מעולים בארץ".
אז אין צורך בכישרון מולד לקריאת מחשבות? כל קוסם יכול להיות גם אמן חושים?
"בגדול כן. יש כמה דברים שאתה צריך ללמוד ויש כמה הבדלים. אבל הנה, גם נמרוד הראל, שיש לו תוכנית בטלוויזיה, לוקח מדי פעם חפיסת קלפים ועושה איתה משהו. ההבדל הוא באופן שבו אתה מעביר את זה, ולא כל כך משנה מה הסוד. בכלל, כל הסיפור של מה הסוד מאחורי הקסם הוא שולי. החשוב הוא השואו של האמן - אם אתה מופיע טוב על הבמה. בעצם אנחנו סוג של שחקנים. יש קוסמים שלמדו משחק כדי להשתפר, יש אחרים שלמדו פסיכולוגיה, לקחו קורסים על זיכרון, של מכירות ואיך לשכנע, הדברים האלה חשובים מאוד לאומן הבמה המודרני. כמו גם תנועה על הבמה. למשל ליאור סושרד, אם נעשה השוואה בינו לבין נמרוד הראל, הוא קליל על הבמה - שרמנטי ומעביר את הכל בצורה מאוד טבעית ולכן זה כל כך מצליח. אני חושבת שנמרוד הראל הוא סופר אינטליגנטי, אבל מעביר מסרים קצת שונים. כל אחד מביא את האופי שלו ומשחק את המשחק שלו. שימי אטיאס עושה את זה עם הרבה קומדיה וצחוקים. הוא סוג של סטנדאפיסט".
ומה הייחוד שלך כשאת מופיעה?
"אני מביאה את הנשיות שלי, את החן. אני חושבת שאני נראית טוב על הבמה. יש לי חיוך שאנשים אוהבים לראות. אני יוצרת קשר טוב עם הקהל. תמיד אחרי המופע אומרים לי 'וואו, הפתעת'".
מה עם טיפ לקוסמים מתחילים?
"אף פעם אל תעתיקו ממישהו אחר. תהיו עצמכם על הבמה".
ועוד מילה לקוסמת הצעירה, זו שמפעימה את ההורים עם זריזות ידיים, שמסתירה מסטיק עם ג'וק מפלסטיק מתחת לשרוול, וגומעת באינטרנט את הסודות לכל הטריקים: כשביום מן הימים תחליטי שהתבגרת ותשקלי לזנוח את התחביב - חפשי "קוסמת" בגוגל. אם תיקון השגיאות האוטומטי עדיין יחליף לך את הק', והתוצאה "זרעיו של צמח חד שנתי ממזרח אסיה המשמשים לאכילה" לא תספק אותך - אולי תחליטי לחולל פה איזה קסם.