שתף קטע נבחר

שטיפת מוח: מנהיגי כתות הפכו לכוכבי סרטים

מטיף שגרם למאמיניו לשתות רעל, מנחי סדנה נוצרית שמלמדים ילדים לראות בהארי פוטר אויב, והאיש שהקים משפחה מרובת נשים לצד להקה ומסעדת בריאות - כתות ומנהיגיהם הפכו לטרנד החדש של עולם הדוקו, וגם אנשי "שובר שורות" ו"אימה אמריקאית" מיהרו להצטרף עם יצירות משלהם. בחרנו כמה סרטים שירתקו את הצופים לעולם המאמינים

עולם התרבות מורכב מטרנדים. פעמים רבות נושא העומד במרכז מהדורות חדשות זולג אל שוברי קופות הוליוודים, רבי מכר וסדרות פריים טיים, וממש כפי שעד לאחרונה הטרנד הבולט בעולם הדוקו היה התחקות אחר רוצחים מורשעים וחשיפת חפותם - ניכר שהאופנה הנוכחית היא חקר עולם הכתות.

 

וינס גיליגן, האיש מאחורי "שובר שורות" ו"סמוך על סול", עובד בימים אלה על סדרה שתעסוק במטיף המטורף ג'ים ג'ונס והכת שהנהיג, הרומן האמריקני "הבנות" מתמקד בילדות הפרחים ההיפיות שהפכו לחברות הכת הרצחנית של צ'ארלס מנסון, ליאה רימיני יוצאת לחקור את עולם הסיינטולוגיה בדוקו-ריאליטי שלה, וגם עונתה החדשה של הסדרה "אימה אמריקאית" זכתה לשם "כת".

 

"אימה אמריקאית: כת". אופנתית ()
"אימה אמריקאית: כת". אופנתית
 

קיבצנו עבורכם עוד כמה מהיצירות המעניינות והמרתקות ביותר בנושא ששב ומפציע, כל אחת מהן מציגה צד אחר של מה שנחשב לתופעה חברתית עתיקת יומין, חוקרת את המתרחש בה ואת האופן שבו קורבנותיה נשאבים אליה. היי, זה לגמרי עדיף על ליצנים.

 

Jim Jones: The Life and Death of people's Temple

אומנם לא מדובר בסרט דוקומנטרי חדש, אבל הוא ללא ספק נחשב לאחד המצמררים שברשימה זו, ולו בשל העובדה שהוא מכיל סרטונים ועדויות ממקור ראשון של אחת הפרשות המזעזעות בתולדות ארצות הברית. ככל מנהיגי הכתות, גם ג'ים ג'ונס היה דמות מהפנטת וכריזמטית, שהצליחה לשכנע קהל גדול (שהורכב בעיקר מאפרו-אמריקנים) ללכת אחריו ולהקים את כת "מקדש העם" בשנות ה-70. People's Temple הייתה מעין קהילה שיתופית שהתבססה על עקרונות קומוניסטיים ברובם, בשילוב עם אמונה, דת, עבודת אדמה ומנהיג אחד.

 

על פניו מדובר היה ברעיון אוטופי, צורת חיים שיתופית שמסיבות ברורות משכה אליה אוכלוסיות חלשות. אך עם ההצלחה והכוח הגיע גם השיכרון, ובהדרגה הלך והפך ג'ונס ממטיף רוחני לרודן מטורלל, שקולו ומשנתו המגלומנית נשמעו במשך שעות רבות ביממה ברמקולים של ג'ונסטאון, היישוב הקהילתי שעל הקמתו ניצח.

 

הסרט התיעודי המצוין הזה מ-2006 משלב בין תמונות, קטעי וידאו שתיעדו את המתרחש מעל פני השטח (כלומר פרצופים מחייכים, תחושת אופוריה ושגרת עבודה שמסתירה סודות אפלים) ועדויות של חברי הכת ששרדו אותה. וזה לא עניין של מה בכך, לאור העובדה ששיא הסיפור הוא בהוראה שנתן ג'ונס להתאבדות המונית של כל חברי קהילתו - למעלה מ-900 איש שתו רעל ביום אחד בנובמבר 1978.

 

Holly Hell

סיפור מטריד לא פחות הוא זה המסופר ב-Holly hell מ-2016, שבו אפשר לצפות בנטפליקס. ב-"גיהינום קדוש" מספר הקולנוען וויל אלן על 22 השנים שבהן היה חלק מכת בשם בודהפילד, שממש כמו מקדש העם של ג'ים ג'ונס, גם היא נראתה לעין הבלתי מזוינת כקהילה שמחה ואוטופית - אך נבנתה ושירתה (ולמעשה עדיין משרתת עד היום) את גחמותיו של מנהיג רוחני בשם מייקל רוסטנד. אלן נכנס לקבוצה כשהיה בן 22 ונאלץ לעזוב את הבית לאחר שהוריו לא קיבלו את עובדת היותו הומו, והפך למתעד הרשמי שלה.

 

גם כאן מדובר בסרט שמכיל חומרים אשר צולמו בזמן אמת בכת שרוב מטרתה הייתה להזין את שיגעון הגדלות של מנהיגה, בעל פני שחקן הקולנוע, הגוף המפוסל והצורך האובססיבי בשליטה. היות שחלק גדול מהחומרים שצילם במשך למעלה משני עשורים לא נמצאו ברשותו של אלן, חלקים מסוימים בסרט צולמו בשנים האחרונות על ידי פולי מורגון, צלמת שעל מנת לתעד את רוסטנד והקהילה שבנה סביבו בהוואי - נאלצה להסתתר בשיחים מבלי שיבחינו בה. מדובר ביצירה שמאפשרת הצצה על האופן שבו כתות נראות מפתות ובלתי מזיקות בתחילה, ועל הדרך המתוחכמת שבה הן משתלטות על חיי חבריהן.

 

The Source Family

משפחת הסורס מוגדרת היום כניסוי רדיקלי בקיום אוטופי שהתרחש בשנות ה-70 בארצות הברית. הם היו יקיריה של הוליווד והובלו, כמו ברובם המכריע של המקרים, על ידי מנהיג רוחני עם שיגעון גדלות, כשהפעם מדובר באבא יוד, שאסף סביבו מאמינים אדוקים ונשא לאישה 13 נשים. גם הסרט הזה מבוסס על קטעי ארכיון נדירים, המעניקים הצצה לתת-התרבות שהתפתחה בהוליווד הסבנטיזית, ועל ראיונות עם מי שחיו חלק מהקהילה ההיא.

 

הסרט מלווה גם בפסקול המורכב משיריה של המשפחה, שהרי מה הגיוני יותר עבור חברי כת מאשר לתפקד כלהקה (מובלת, כמובן, על ידי הסולן - אבא יוד עצמו). אבל עיקר פועלה של הקבוצה הסהרורית לא הסתכם בריבוי נשים ואספירציות מוזיקליות. למשפחה הייתה גם מסעדת מזון בריא, והיא שיגשגה, פרחה וכמעט נחשבה לגיטימית בחוגים חברתיים מסוימים, עד שרשויות החוק החלו לחקור את העומד בראשה, ובעיקר את מנהגו לאסוף נשים ולהפוך אותן לרעיותיו.

 

Enlighten Us

סרט תחקיר ארוך אך מרתק של CNN שהתחקה אחר גורו ההשראה והעזרה העצמית ג'יימס ארתור ריי, שב-2009 (אחרי סדנת מדיטציה בעלות של 10,000 דולר לאדם), הורה למאמיניו לגלח את ראשיהם ולצום ללא מזון או מים במשך ימים ארוכים במדבר. עד רדת הערב חלקם כבר שקעו עמוק בהזיות וזעקו לעזרה. 18 מהם אושפזו ושלושה מצאו את מותם באותו היום.

 

משפחות הקורבנות לא היו מרוצות מ-Enlighten Us ("האר אותנו"), בעיקר כי הוא הציג את ריי כדמות עגולה שבעצמה חוותה רגעי שפל ומשברים אישיים. וזה חלק מהעניין בסרט דוקומנטרי זה, שחוקר את דמותו של מנהיג הכת באופן לא מוטה, וממחיש כמה רחוק ילכו נשמות אבודות אחר מנהיג שתכונותיו הבולטות הן כריזמה והיכולת להתחבב על הבריות.

 

Jesus Camp

אחד הסרטים המזעזעים ביותר ברשימה עוקב אחר מחנה קיץ דתי נוצרי אוונגליסטי, שבמסגרתו מטיפים מבוגרים בפני ילדים בני 8 עד 13. בין היתר הם נחשפים למידע שממטירה עליהם מטיפה שטוענת בפניהם כי אם הארי פוטר היה מופיע בברית הישנה, סביר להניח שהיה מוצא להורג בשל היותו "אויב האלוהים".

 

 

גם אם הסרט Jesus Camp משתמש מדי פעם במניפולציות קולנועיות כדי להעצים את אפקט התדהמה נוכח האופן שבו ילדים עוברים שטיפת מוח איומה, התכנים האותנטיים שמוגשים בו מציגים מראות קשים. הילדים במחנה לא בחרו להיכנס למסגרת כמו שהיא נכפתה עליהם, ולתכנים שנספגים בהם יש השלכות ישירות על המשך חייהם והאנשים שיהפכו להיות.

 

Deprogrammed

תיעוד מעניין מ-2015 של התהליך שעוברים חברי כתות לשעבר עם צאתם בחזרה אל החברה. טד פטריק הוא "מתכנת מחדש", כהגדרתו – אדם שתפקידו הוא להשיב ליוצאי כתות את היכולת לחשוב באופן עצמאי ולהתאים את עצמם לחוקי החברה הנורמטיבית. הוא מאמין שהוא עושה את עבודת האל, גם אם היא נעשית לעיתים בכפייה. פטריק, שקורא לעצמו "ברק שחור", הוא דמות שנויה במחלוקת בעיקר בשל הטקטיקות שהוא נוהג בהן, ויש מי שחושבים שהוא עושה יותר נזק מתועלת.

 

זהו סרט נוסף שבוחן את התהליכים שעוברים על אדם בעודו בוחר להפקיד את חירותו בידי רעיון, קבוצה או מנהיג רוחני מפוקפק, ואת אופן הפעולה של ה"תכנות מחדש" -  סוג של אנטי כת שבעצמה משתמשת בשיטות לא מקובלות (כמו למשל חטיפת חברי כת בניגוד לרצונם) כדי לכפות את השקפת העולם שלה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים