מאלדר וסקאלי חוזרים: "תיקים באפלה תמיד הייתה סדרה פוליטית"
ג'יליאן אנדרסון הייתה מובטלת ודיוויד דוכובני כיכב בסדרה ארוטית של פלייבוי, לפני שהם הפכו למאלדר וסקאלי וחייהם השתנו לבלי היכר. בריאיון ל-ynet לכבוד העונה החדשה של "תיקים באפלה", הם מספרים על מפגשים מהסוג השלישי וקונספירציות ממשלתיות בגלגול המחודש של הסדרה ועל הקשר בינה לבין הפוליטיקה האמריקנית: "אנחנו מספרים סיפור ולא מפיצים תעמולה"
להלן גיליון הנוכחות של דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון מאז שהסדרה "תיקים באפלה" ירדה מהמסך ב-2002, אחרי תשע עונות מסעירות: דוכובני כיכב בתפקיד הראשי בסדרה "קליפורנקיישן", התארח בפרקים של סדרות אחרות, וביקר פעמיים בסאטרדיי נייט לייב. הוא גם השתתף בכמה סרטים קטנים ולא ממש מוצלחים. ואילו אנדרסון עשתה כמה גיחות לקולנוע, רובן לא מרשימות במיוחד, אך זכתה ללא מעט רגעי חסד טלוויזיוניים עם תפקידים מובילים ב-The Fall ו"חניבעל". אבל בואו נודה על האמת – בשורה התחתונה, אף אחד מהם לא הצליח לשחזר את ההצלחה של מאלדר וסקאלי. לכן אין כל מסתורין מאחורי ההחלטה של השניים לחזור לדמויות המזוהות איתם יותר מכל.
"זה לא היה קשה כל כך להמשיך את הקריירה שלי, זה היה יותר קשה לחזור לדמות שאני מכירה כל כך טוב, ושהיא חלק כל כך משמעותי ממי שאני", אומרת אנדרסון בת ה-49 בראיון ל-ynet, "אני השתנתי כל כך מאז כשחקנית, ואני לא נראית כמו אותה סקאלי שהכרנו אז. הייתי צריכה להתנער מהדמויות האחרות שגילמתי לאורך השנים מאז, לאמץ מחדש דמות שהכרתי היטב ולגלות אותה מחדש בגרסה בוגרת יותר שלה". וכך, אחרי שמאלדר וסקאלי חזרו למסך בהצלחה ב-2016, אל תוך עידן חדש של פוליטיקה, קונספירציות והונאות רשת, הם ממשיכים את הרצף בעונה חדשה (החל מה-6.1, ימי חמישי, 5:00 ובימי שבת, 21:00, בערוץ yesACTION).
"לחזור למאלדר עכשיו זו כמו לגלם דמות חדשה, צריך להיכנס אליה מחדש. זו מומחיות של שחקן", אומר דוכובני בן ה-57, "אני חושב שמעניין לראות את מאלדר כמי שהתנסה בזמנו בכל הקונספירציות הללו, פייק ניוז, והשקרים של הממשלה, וגם ה-FBI שמשקר. והוא היה קול בודד, ואף אחד לא מאמין לו. עכשיו יהיה מעניין איך הוא יתקבל כי מדובר באותה הסדרה, אבל המציאות השתנתה. מאלדר הוא אותו אדם, אבל האם למלים שלו יש את אותו אימפקט, או שאולי יש להם השפעה גדולה יותר?".
איך הקהל של היום מקבל את מאלדר וסקאלי המעודכנים?
"אי אפשר לקבוע את הדרך בה הדברים יתקבלו, לא ניתן לכפות זאת על הקהל. אנשים יתרשמו בדרכם מהסדרה, אבל אי אפשר לדעת מה היא. כל מה שאתה יכול לעשות זה לנסות להניע אותם בכיוון הרצוי. נהנתי לצפות בארנולד שוורצנגר מדבר על סרטיו. הוא היה אומר על כל אחד מהם: 'זה הסרט הכי טוב שעשיתי אי פעם'. ואתה מאמין לו, למרות שמדובר בחתיכת חרא. הלוואי שהייתי יכול להיות כזה. אבל מה שאני יכול להבטיח זה שאנחנו לא מנסים לעשות זבל, אנחנו מכוונים ליצירת סדרה נהדרת. אני מקווה שהצלחנו, אבל אני לא יכול להגיד: זה הדבר הכי טוב שעשיתי מימיי".
למי שלא מכיר את סיפור הרקע של "תיקים באפלה", כפי שסופר לאורך שנות התשעים ותחילת המילניום הנוכחי, נספר כי פוקס מאלדר ודיינה סקאלי הם שני סוכני FBI המצוותים יחדיו ומפענחים מקרים על-טבעיים. הוא מביא עימו את הספקות במציאות ואת האמונה בנסתר והמוזר, בעוד שהיא מחזיקה בידע המדעי שאמור לעזור לה לבאר ולהסביר את הבלתי ניתן להבנה. שתי הגישות הללו מתנגשות לא פעם במהלך החקירות שסוחפות את השניים למפגשים עם רוחות, מפלצות וגם חייזרים. מפגשים מהסוג השלישי שמתקיימים במחשכים, מתחת לאף של ה-FBI ולא פעם בניגוד לדעתם וסמכותם של הממונים עליהם. בעונה החדשה הם חוזרים לעוד מקרים בלתי נתפסים, ונקלעים לקונספירציות נוספות בין הסוכנויות השונות והממשלה. שלא כמו היחידה האמריקנית לחקר העב"מים שנחשפה לאחרונה בתקשורת, ב"תיקים באפלה" הפוליטיקאים מקפידים לשמור את המידע חסוי.
"חשבנו שהסיפור שסיפרנו בזמנו לא הגיע למיצוי, שיש עוד הרבה מה לומר, ושלא הגענו לשלב של סגירה הולמת – כזו שתצדיק פרידה מוחלטת", אומרת אנדרסון, "סקרן אותי לראות כמה רחוק ילכו התסריטאים כי הכל מותר בטלוויזיה של היום ביחס לעבר כשהיה עליהם להיות זהירים. 'תיקים באפלה' תמיד הייתה סדרה פוליטית. זו תמיד הייתה התשתית שלה, והיא עסקה בזה. מאלדר וסקאלי הם סוכני FBI ולכן אין טעם להתחמק מהסביבה הפוליטית שבה הסדרה מתרחשת. בין שזה מגיע לנשיא או שזה רק עניין של סוכנים אחרים וסודות שנותרים חסויים".
על אף שקשה לנתק בין המציאות הבדיונית בסדרה ומסריה לבין המציאות הפוליטית בארצות הברית וברחבי הגלובוס, דוכובני מבקש להבהיר שאין זיקה ברורה וישירה בין עלילות הפרקים לבין פרשיות שונות ומשונות בבית הלבן ובפנטגון כמו העימות בין טראמפ לראש ה-FBI ג'יימס קומי, או לחילופין סוגיות של פייק ניוז והמחוללים שלהם, כמו שדרן הרדיו חובב הקונספירציות, אלכס ג'ונס.
"לעיתונאים יש נטייה לעשות הכללה ולהשוות בין דמויות בדיוניות למישהו כמו אלכס ג'ונס, ואז לשאול האם בעצם ייתכן שהוא דובר אמת? לא. אני זוכר שבעבר היה לנו בתוכנית דמות של מוסלמי שהיה מחבל מתאבד. ואז נשאלה השאלה האם זה מה שאנחנו מאמינים בו – שמוסלמים הם מחבלים מתאבדים? אז לא. אנחנו בדרמה, ואנחנו חייבים לשאוב משהו מן העולם. צריך גברים וצריך נשים, חלק מהאנשים הם שחורים ואחרים לבנים, יש צורך בדמויות של מוסלמים וגם של יהודים. אנחנו מספרים סיפור, אבל לא מפיצים תעמולה. אנחנו לא יוצאים בהצהרות פוליטיות".
האם לסדרה יש מסר שאתה כן יכול לעמוד מאחוריו?
"אם יש בסיס פוליטי לסדרה זה נקודת המבט האישית של מאלדר - סמוך רק על עיניך, ונסה לברר בעצמך מהי האמת. לפעמים אנשים שאומרים שמאלדר הוא אנטי מדע, ואני אומר לעצמי: 'או אלוהים, לא'. אבל בעצם אולי זה נכון, זה מעניין. ועדיין בתקופה שעשינו את הסדרה, זה היה מגניב להגיד 'תשכחו מהמדע שלכם'. זה מעניין לבדוק האם הצופים אוהבים אותו גם היום או שכבר לא?".
מה שברור הוא ש"תיקים באפלה" הקדימה את זמנה בכל הנוגע לטלוויזיה פורצת דרך – קצת מהסוג שיש לנו היום ב"מראה שחורה", "ווסטוורלד", "משחקי הכס" ואחרים. בסביבה יצירתית שנשלטה על ידי מפיקים חובבי אופרות סבון, דרמות משפטיות וסיטקומים כמו אהרון ספולדינג ודיוויד אי. קלי, יוצר "תיקים באפלה" כריס קרטר, העז ללכת למחוזות בדיוניים, מפתיעים ומסקרנים וסחף איתו את דוכובני, אנדרסון, מיטץ' פילגי שמגלם את המפקח וולטר סקינר, ואת הקהל כולו.
"בזמנו הייתי חסרת עבודה, זה היה אדיר. במבט לאחור יש משהו בדמות הזו שהוא מאוד איקוני. זכיתי לגלם דמות שכולם אהבו וגם אני אהבתי, בסדרה ששינתה את פני הטלוויזיה", אומרת אנדרסון, "אני לא יודעת איך הסדרה הצליחה לשרוד כל כך הרבה זמן. אני משערת שיש בה משהו שמנחם את הקהל. היא סימנה את הפריחה הגדולה של הטלוויזיה. אנשים אומרים שהם נהגו לצפות בה כילדים ביחד עם ההורים. כולם היו צופים בה כמשפחה. היום אנחנו כולנו כל כך מנוכרים אחד לשני. לכל אחד יש מסך משלו ועולם משלו. וכנראה שהסדרה מייצגת תקופה שבה הייתה לקהילה חשיבות בחיינו".
עם כל ההשפעה שלה על הטלוויזיה של ימינו, יש לזכור כי למרות היותה מסתורית, "תיקים באפלה" תמיד הייתה סדרה מאוד נקייה בכל הנוגע לסקס, סמים ואלימות – כיאה לתוכן המשודר ברשת טלוויזיה ארצית כמו פוקס. מבחינה זו מעניין שדווקא דוכובני שנחשב לכוכב נחשק, סמל סקס של ממש, היה זה שהוביל אותה כמאלדר. מאז הוא כיכב כהאנק מודי רודף השמלות בסדרה המצליחה "קליפורנקיישן" ולפני כן כג'ייק ווינטר הסמל הפאלי של הסדרה האירוטית "יומני הנעל האדומה" מבית פלייבוי.
"לאף אחד אין שליטה על המורשת של עצמו, וכשאתה מת, אתה כבר לא שם קצוץ על זה. כך אני מניח", אומר דוכובני כשהוא נזכר ב"יומני הנעל האדומה", פרק בקריירה שהוא כנראה פחות גאה בו, "עשיתי הרבה עבודות, ואני מקווה להיות מעורב בעוד כאלה בעתיד. כשחקן אתה נמשך לתפקידים שונים מכל מיני סוגים. אתה עושה מה שזמין לך באותה העת. אני זוכר שכשעשיתי את 'יומני הנעל האדומה' חשבתי לעצמי שעליי להשתפר בתור שחקן, ולספק עבודה טובה יותר. וכך גם כשהצטרפתי ל'תיקים באפלה'. יכולתי להחליט אם אני רוצה ללכת על זה או לא, אבל באותם זמנים רק רציתי להיות מסוגל לרכוש מזון ולשלם את שכר הדירה. זה היה הרבה יותר לחוץ כשעשיתי את 'יומני הנעל האדומה'. כל מה שיכולתי לשאוף אליו זה איך להיות שחקן טוב יותר. 'אוקי, אני יודע שאני צריך ללכת לעבודה ולעשות את הדברים הללו, אבל אפשר לנצל את זה כדי ללמד את עצמך להיות טוב יותר'. באותם זמנים לא חשבתי על המורשת שלי, כל מה שעניין אותי זה להיות מסוגל לקנות סנדוויץ".
דוכובני מתקשה לשרטט את המורשת שלו בקווים ברורים, אבל כשהוא מתארח בכנס קומיק-קון בניו יורק, במהלכו מתקיים הריאיון, הוא מקבל המון אהבה מהקהל. החזרה לדמות הנערצת של מאלדר, ממחישה לו שוב עד כמה גדולים הישגיו כשחקן. "זה מדהים מבחינה אנושית, צריך להסתגל לזה", הוא אומר, "אתה לוקח צעד אחורה וחש את האנרגיות. זה מרגיש מוזר, ולמרות זאת אני מוקיר תודה. אני מודה על כך שאנשים אהבו את הסדרה, וממשיכים ליהנות ממנה. אני מרגיש שזה התפקיד שלי להראות נוכחות באירועים שבהם אני יכול להיות בקשר אישי עם מעריצים שרוצים בקשר איתי. אבל לפעמים אני מגלה שהמעריצים לא כל כך רוצים שאהיה בן אנוש. זו יכולה להיות הרגשה מוזרה".
בן אנוש או לא, ב"תיקים באפילה" זו שאלה שמאלדר צריך להתמודד איתה, וכך גם סקאלי שבוחנת אותו ואת סביבתה המסתורית בעיני מדענית רציונלית. ומה לגבי אנדרסון, האם היא הבחינה במישהו במציאות הפוליטית הנוכחית שעשוי להיות חייזר? "כן, אני יכולה". לכם נשאר לתהות למי היא מתכוונת.