שתף קטע נבחר

היית לי גיבור מצפן: שיר לאהוב שנפל באסון המסוקים

לפני 21 שנה עדי רוזנפלד איבדה את בן זוגה גיל אייזן באסון המסוקים. בשנה שעברה היא מצאה את השיר "כוכב הצפון" שכתבה לו לאחר האסון והחליטה להפיח בו חיים. רן שפירא הלחין ודנה עדיני ביצעה ברגישות את שיר הפרידה. האזינו

 

 

ב-4 בפברואר 1997, היום לפני 21 שנה, התרחש אסון המסוקים, במהלכו שני מסוקי יסעור של חיל האוויר התנגשו זה בזה בעודם מובילים 73 חיילי צה"ל לרצועת הביטחון שבדרום לבנון. כל 73 החיילים שהיו על המסוק נהרגו, במה שהיה לאחד האסונות הגדולים והקטלניים בהיסטוריה של צה"ל. בין אותם לוחמים היה גם גיל אייזן, ששירת כקצין בחיל הנדסה של הנח"ל. בת זוגו אז, עדי רוזנפלד, כתבה טקסט בסמוך למועד האסון, שנקבר ונעלם במשך שנים. לפני כשנה היא מצאה אותו שוב והחליטה לחפש לו מלחין ומבצע - המוזיקאי רן שפירא והזמרת דנה עדיני התאימו בדיוק לתפקיד. היום (א'), יוצא בפעם הראשונה השיר "כוכב הצפון", לזכרו של אייזן ז"ל. האזינו לו.

 

"התיישבתי ושיחקתי עם המילים, חשבתי לעצמי מה יכול לחצות חיים שלמים, דורות של ילדים, מבוגרים, זקנים", מספרת כותבת השיר. "ניסיתי לחשוב מה יעוף וירחף תמיד מעל הזמן, מבחינת מילים, לחן, מנגינה ושיר". באותה תקופה פקדה רוזנפלד הופעה של רן שפירא והציעה לו להלחין את השיר. בהודעה שהשיב לה לאחר מספר חודשים כתב - "יש לך שיר".

 

שיר שחוצה חיים שלמים (אוסף פרטי) (אוסף פרטי)
שיר שחוצה חיים שלמים(אוסף פרטי)

"הסיפור של עדי וגיל הוא סיפור ישראלי. רק מי שנולד כאן יכול להבין את העצב והגבורה שמשתקפים בסיפור הזה", אומר שפירא. "גיל הוא גיבור. אחד משלנו. והמילים של עדי חדרו ללב ויצרו מנגינה. מיד פניתי לדנה, שהסכימה לעטוף את המילים והמנגינה בכישרון האדיר שלה. אני מודה לעדי שהגיעה להופעה שלי, שפנתה אלי, ושזיכתה אותי להיות חלק מהיצירה הזו שאין לי ספק שתעמוד ברשות עצמה, הן לזכרו של גיל והן לזכרם של כל הגיבורים שלנו שמייחדים אותנו כל כך מכל מדינה אחרת".

 

 (אוסף פרטי) (אוסף פרטי)
(אוסף פרטי)

"עדי היא בת בית בביתנו ומחוברת למשפחתנו הרחבה, לפני ואחרי האסון, עד עצם היום הזה", מספרת עפרה אייזן, אימו של גיל. "כך גם בנותיה יהלי והדר מרגישות ואנו מרגישים כלפיהן כנכדות. אחרי 20 שנות אובדן, עדי בישרה לנו שכתבה שיר והיא מחפשת מי ילחין וישיר אותו. כמו שאנו מכירים את עדי, לא היה ספק שהיא תצליח במשימה. וכן, לאחר זמן מה היא הודיעה לנו שמצאה מלחין רגיש במיוחד, רן שפירא, וזמרת בשם דנה עדיני, בעלת הקול המיוחד. ואכן, מילות השיר והלחן נוגעים בלבנו וברור לנו שיגעו בכל מי שישמע".

 

 

כוכב צפון

מילים: עדי רוזנפלד, לחן: רן שפירא

 

שם

 

בין ארץ לשמים

 

בין טיפות של אש

 

וממטרי מתכת מרוסקת

 

 

 

שם

 

הוכרעה מערכה

 

שם אצלי הכל קפא

 

שם אצלי הכל קפא

 

 

 

החיים סללו נתיב שלא בחרתי

 

יסעורים שרופים חרכו לי דרך חדשה.

 

 

 

היית לי גיבור מצפן היית לי

 

כוכב צפון

 

עם בוא השמש ועד מנוחת לילי

 

תפילתי

 

ערגת חלומותיי הטוהר בחיי

 

עדי בנשמתי

 

היית לי היית לי

 

 

 

אז

 

כרתנו ברית בקשת

 

צבע עז חוצה חיים

 

עד אליך למתים

 

 

 

חשבתי אז, ננצח את הכל

 

את המוות את השאול

 

איך כשלו העננים

 

 

 

החיים סללו נתיב שלא בחרתי

 

יסעורים שרופים חרכו לי דרך חדשה.

 

 

 

היית לי גיבור מצפן היית לי

 

כוכב צפון

 

עם בוא השמש ועד מנוחת לילי

 

תפילתי

 

ערגת חלומותיי הטוהר בחיי

 

עדי בנשמתי

 

היית לי היית לי

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוסף פרטי
"כוכב הצפון". שיר לגיל אייזן שנפל באסון המסוקים
אוסף פרטי
לאתר ההטבות
מומלצים