שתף קטע נבחר

הארץ התיכונה פינת יפן: ציורים של טולקין שטרם נחשפו

את "שר הטבעות" ו"ההוביט", יצירות הפולחן של טולקין, ליוו גם לא מעט איורים פרי ידו של הסופר, שהיה גם משורר, חוקר שפה ואומן. תערוכה חדשה חושפת את הצדדים הפחות מוכרים של היוצר המוערך וגם שלושה ציורים שטרם נראו מתקופות שונות בחייו – עם כיתוב בשפת האלפים

שלושה ציורים של הסופר ג'. ר. ר. טולקין שטרם נחשפו יהיו חלק מתערוכה שתוקדש ליצירתו ותוצג בספריית אוקספורד בין החודשים יוני-אוקטובר. הסופר הבריטי, המוכר בעיקר בזכות יצירות הפולחן הספרותיות שלו, בהן טרילוגיית "שר הטבעות" ו"ההוביט", עסק בין השאר גם בציור, והתערוכה תאיר צד זה בדמותו, כמו גם את היותו משורר, מומחה לימי הביניים וחוקר של השפה.

 

 
Hobbit Dust Jacket (The Tolkien Estate 1937)
כריכת "ההוביט" שאייר טולקין, עם הערותיו בצדדים(The Tolkien Estate 1937)

השבוע צוין יום טולקין הבינלאומי, שנוסד על ידי חברת טולקין לפני 15 שנה ונחגג ב-25 במרץ. לכבוד המאורע נחשפו שלושת הציורים, שמגלים רבדים פחות מוכרים בחייו של הסופר ונקשרים כמובן גם לכתיבתו. אחד המוצגים הללו, המתוארך ל-1914, הוא דף מתוך מחברת רישום של טולקין מתקופתו בתור סטודנט לתואר ראשון. הוא מכיל שני דימויים מופשטים תחת הכיתוב Here (When you don't want to go from here) and There (in an exciting place).

 

"הציורים המופשטים מלאי החיים המכונים 'שם' ו'כאן' מציגים את טולקין כסטודנט צעיר באוקספורד המחפש את קולו שלו", מבארת קתרין מקלווין, אחראית הארכיון של טולקין ואוצרת התערוכה. "הם מצביעים על כך שהוא התחיל לצייר לא רק את מה שראה, אלא את מה שדמיין. שנות צעירותו היו זמן של חקר עצמי כשהוא החל בניסויים סגנוניים בספרות ואומנות. מכאן והלאה ברור שהעבודה הספרותית שלו הייתה קרובה מאוד לעבודתו האומנותית, ושלעתים קרובות הוא הביע את אותו דחף אומנותי במילים ובציור".

 

Here and There (The Tolkien Trust 2018)
Here and There. "לא את מה שראה, את מה שדמיין"(The Tolkien Trust 2018)

ציור נוסף בעל סגנון יפני מ-1960 נקרא Linquë Súrissë, שם שמשמעותו "דשא ברוח" בשפת האלפים שפיתח טולקין. היצירה השלישית שתיחשף לראשונה בתערוכה בעלת שם אלפי כמו כן, Parma Mittarion, שמשמעותו "ספר הכניסות". מדובר בעיצוב שהופיע מאחורי דף מסרים לקראת פגישה שנערכה ב-1957 במרטון קולג' שבאוקספורד, שם לימד טולקין כמרצה מן המניין. שם היצירה מופיע עליה, בתחתית, באותיות של שפת האלפים, כשבצד מופיע כיתוב שמשמעותו "אור בעין". 

 

"העבודות האלה מראות את המשמעות הגדולה של 'הסילמריליון', שפורסם לאחר מותו של טולקין, בחייו ויצירתו", מוסיפה מקלווין. "שמותיהן בשפה האלפית מחברים אותן למיתופיה הרחבה של טולקין - יקום הפנטזיה שלו, שבמסגרתו 'ההוביט' ו'שר הטבעות' פורסמו כמעט רק כספין-אוף. השפות המומצאות של טולקין, שהוא החל לפתח בתור סטודנט, נמצאות בבסיס יצירתה של הארץ התיכונה והיוו את אבני הבסיס שעליהן כל האגדות, הסיפורים וההיסטוריה נבנו". 

 

Linquë Súrissë  (The Tolkien Trust 2018)
Linquë Súrissë (The Tolkien Trust 2018)

Parma Mittarion (The Tolkien Trust 2018)
Parma Mittarion. את שפת האלפים החל לפתח בתור סטודנט צעיר(The Tolkien Trust 2018)

בתערוכה Tolkien: Creator of Middle-earth, יוצגו כמו כן עבודות בצבעי מים שצייר טולקין בזמן שכתב את "ההוביט" ואת "הסילמריליון", עליו החל לעבוד מוקדם בחייו אך השלים רק בשנותיו האחרונות, כך שהספר יצא לאור לבסוף על ידי בנו. חלק מהיצירות, כמו הציורים Bilbo comes to the huts of the raft-elves ו-Conversation with Smaug, מתארות סצנות מ"ההוביט" והופיעו כבר במהדורות הראשונות שהודפסו. The Shores of Feary מתאר את ארץ האלפים שקורותיה ימסרו ב"סילמריליון" ואויר על ידי טולקין ב-1915.

 

Conversation with Smaug (The Tolkien Estate Limited 1937)
Conversation with Smaug(The Tolkien Estate Limited 1937)

Bilbo comes to the huts of the Raft-elves (The Tolkien Estate Limited 1937)
Bilbo comes to the huts of the Raft-elves(The Tolkien Estate Limited 1937)

כמו כן יופיעו בתערוכה עיצובי הכריכות שיצר הסופר בעצמו ואיורים לסיפורים שנהג לספר לילדיו לפני השינה, בהם למשל The Gardens of the Merking's Palace - על כלב שהפך לצעצוע על ידי מכשף, ועובר הרפתקאות - בהן ביקור בגינת ארמון שנמצא מתחת לים ומופיעה באיור - עד לחזרתו לצורתו המקורית.

 

Roverandom (The Tolkien Trust 1992)
The Gardens of the Merking's Palace(The Tolkien Trust 1992)

 

ג' ר. ר. טולקין ()
צדדיו הפחות מוכרים של הסופר האהוב. ג'. ר. ר. טולקין

 

כתבי יד, מפות, מכתבים וחפצים נוספים הקשורים בסופר המוערך ושמורים באוספים פרטיים בארצות הברית ובבריטניה יוצגו יחד עם פריטים מארכיונו השייך לספרייה הבודליאנית של אוניברסיטת אוקספורד, שבה טולקין העביר את מרבית חייו הבוגרים. הוא הגיע אליה ב-1911, כשהיה בן 19 והחל ללמוד לימודים קלאסיים, אותם החליף לבסוף בלימודי אנגלית. אחרי ששירת בחזית הצרפתית במהלך מלחמת העולם הראשונה, הוא חזר לאוקספורד כדי לעבוד על "המילון האנגלי החדש", שמוכר בתור "מילון אוקספורד", ומאוחר יותר, מ-1925 השתקע בעיר ולימד באוניברסיטה.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טולקין. ציורים שטרם נחשפו
לאתר ההטבות
מומלצים