שתף קטע נבחר

תשעה אירועים שלא כדאי לפספס בעונת התרבות הצרפתית

כיתות אומן בפסטיבל הקולנוע בירושלים, עבודת מחול בין באר שבע לפריז והשתלטות צרפתית לילית על מוזיאון תל אביב - לרגל יום הבסטיליה, כל מה שאסור להחמיץ בעונת ישראל-צרפת. פרנקופילים, פתחו יומנים

 

כריסטיאן בולטנסקי (צילום: יח
מתוך התערוכה "ימי חיים", של כריסטיאן בולטנסקי(צילום: יח"צ)

עשרות מיליוני אזרחי צרפת ופרנקופילים מכל העולם יחגגו ביום שבת הקרוב, ה-14 ביולי, את עצמאות המדינה ביום הבסטיליה, 229 שנים לאחר נפילת בית הכלא המפוקפק. מלבד חירות, שיוויון ואחווה שבהן מתהדרת הרפובליקה מאז המהפכה, נדמה שהיא יכולה לחרוט על דגלה גם את ערך הפרגון. לציון 70 שנה לישראל וליחסים בין המדינות, נערכת בימים אלה בשתיהן, עונה גדושה באירועים שנעים על תפר הדיאלוג התרבותי ביניהן.

 

במשך שישה חודשים מתקיימים ברחבי הארץ כ-120 אירועים בתחומים מגוונים - תיאטרון, מוזיקה, ספרות, מחול, קולנוע, אומנות, וגם חינוך, כלכלה ומדע - כחלק מעונת צרפת-ישראל. צרפת מארגנת עונות תרבות דומות בעשרות מדינות ברחבי העולם, ובכך מאפשרת לקהל בארצה לטעום את תרבותה של המדינה המארחת, ובמקביל להפיץ את הבשורה הצרפתית בעולם.

 

שיתוף הפעולה הנוכחי עם ישראל יביא שלל רב מתוצרת הארץ לצרפת ויכלול בין השאר את להקת המחול "בת-שבע" ותזמורת ירושלים "מזרח מערב". בארץ המבחר רחב וכדי להקל עליכם, בחרנו תשעה אירועי תרבות שאסור להפסיד.

 

כריסטיאן בולטנסקי במוזיאון ישראל

זו הפעם השלישית שהאומן הצרפתי המוערך כריסטיאן בולטנסקי מציג במוזיאון ישראל בירושלים, והפעם מדובר ברטרוספקטיבה שסוקרת שלושים מתוך חמישים שנות פעולתו היצירתית והענפה. "ימי חיים" אוספת עבודות גדולות מהארסנל של בולטנסקי, בן לניצולי שואה, שחוקר את מנגנון ההנצחה והזיכרון.

 

כריסטיאן בולטנסקי (צילום: אלי פוזנר)
"חוויה טוטאלית שיוצרת ניתוק מהחיים הרגילים". כריסטיאן בולטנסקי(צילום: אלי פוזנר)

שעון עצר דיגיטלי שסופר ללא הרף את השניות מרגע הולדתו של האומן (שנולד בספטמבר 1944); ספרייה גדולה של ספרי טלפונים ישראליים מ-50 השנים האחרונות; וידאו ארט ענק של 300 פעמוני רוח יפניים שהוצבו על רקע נופי ים המלח, ערוכים לפי מפת הכוכבים בליל הולדתו של בולטנסקי; הר מוזהב בגובה חמישה מטרים המצופה כולו שמיכות מילוט מנצנצות; ו"ארכיון הלב", הכולל תיעוד פעימות לב של מאות אלפי המבקרים בתערוכותיו וגם הקהל הישראלי יוזמן להוסיף למאגר את פעימותיו - ואלו רק חלק מהמוצגים בתערוכה הענקית.

 

"בהרבה תערוכות אנשים מסתובבים ואומרים: 'את זה אני אוהב ואת זה לא'", הסביר בולטנסקי בריאיון על הרטרוספקטיבה. "בתערוכה שלי כל העבודות מייצרות מכלול אחד ואני רוצה שאנשים יהפכו לחלק מהעבודה שלי ולא יעמדו מולה. אני רוצה לייצר חוויה טוטאלית שיוצרת ניתוק קצר מהחיים הרגילים. אני רוצה לקוות שאנשים יעברו חוויה שתשנה אותם, גם אם הם לא מבינים בדיוק מה קרה".

 

אוצרות: לורנס סיגל ומירה לפידות, מוזיאון ישראל בירושלים, עד סוף אוקטובר

 

פיליפ ז'אמה משוטט בין פריז לבאר שבע

במסגרת פסטיבל הפרינג' הבינלאומי בבאר שבע, הכוריאוגרף ואומן הווידיאו הצרפתי פיליפ ז'אמה יעלה את יצירתו "ככה אנחנו חיים", בה הוא חוקר את משמעות המגורים דרך תמונות ותנועות. אל תוך תנועה של שוטטות, הוא משלב פורטרטים של תושבים משכונת נואזי-לה-סק בפריז ומבאר שבע. שתי הרקדניות בעבודה מקיימות דיאלוג עם דיוקנאות הווידאו, כשהן מנסחות צורת מחול שתופרת את שני המדיומים יחד.

 

פיליפ ז'אמה (צילום: Clara Scotch)
פיליפ ז'אמה. מחקר של משמעות המגורים(צילום: Clara Scotch)

תיאטרון הפרינג' בבאר שבע, 27-24 ביולי

 

פלישה צרפתית לפסטיבל הקולנוע ירושלים

פסטיבל הקולנוע בירושלים יכלול השנה תוכנית מיוחדת המוקדשת ליצירה מוזיקלית בקולנוע. הפסטיבל יפתח עם הקרנת הגרסה המשוחזרת לעיבוד המונומנטלי הראשון לקלאסיקה משנת 1934 של ויקטור הוגו, "עלובי החיים", בבימוי ריימונד ברנארד. הסרט יוקרן בליווי מוזיקלי של המלחין ז'אן-פרנסואה זיז'ל על הפסנתר.

 

 

לאחר הקרנת סרטו של הבמאי הצרפתי עמנואל קורקול "הפסקת אש", החוזר אל השנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה, בצרפת ובמערב אפריקה - תתקיים כיתת אומן עם המלחין עטור השבחים ז'רום למונייה, שיצר את פסקול הסרט. בין האירועים שהתוכנית המיוחדת כוללת ניתן גם לציין את הסדנאות המקצועיות שיערכו במסגרת הפסטיבל, בהן שישה מלחינים צעירים מצרפת, יפגשו במאים ומפיקים ישראלים וייצרו יחד מוזיקה מקורית לסרטיהם.

 

סינמטק ירושלים, 29-26 ביולי

  

פרנקופוליס באשדוד

פסטיבל המוזיקה Francofolies מתקיים מדי שנה בעיר לה-רושל במערב צרפת. בשנת 1985 ייסד אותו ז'אן-לואי פולקייה, במטרה להעלות על נס את המוזיקה הצרפתית דרך תוכנית אקלקטית ומגוונת שנותנת במה לז'אנרים שונים. מתכונת דומה לפסטיבל תתקיים באשדוד ותכלול תוכנית הופעות מגוונת שתשלב בין מוזיקה ישראלית לצרפתית.

 

הנציגים הישראלים ייצגו נאמנה קיבוץ גלויות מוזיקלי שינוע ממזרחית למזרח אירופאית ואתיופית. מהצד הצרפתי צפוייה להגיע משלחת עשירה של שמות גדולים - ותיקים וצעירים.

 

המשכן לאמנויות הבמה באשדוד, 27-25 בספטמבר

 

"היום המשוגע" מגיע לזכרון יעקב

ריו דה ז'נרו, טוקיו, ורשה, מדריד ובילבאו - ערים רבות בעולם אימצו את מודל פסטיבל המוזיקה הקלאסית הגדול ביותר בצרפת, שנערך בעיר נאנט משנת 1995. "היום המשוגע" שם לעצמו למטרה להנגיש מוזיקה אומנותית לקהל הרחב. בנאנט הוא כולל יותר מ-300 קונצרטים קצרים שאורכם לא עולה על 45 דקות במחיר שווה לכל נפש. כעת הוא מגיע לארץ וייערך בפעם הראשונה בזכרון יעקב. תחת הנושא "הרמוניית העמים", הוא יזמין אליו יותר מ-30 קונצרטים של מבצעים ומלחינים ממקומות שונים בעולם.

 

מרכז אמנויות אלמא, זכרון יעקב, 13-11 באוקטובר

 

לוריס גראו במוזיאון תל אביב

אחד האומנים העכשוויים הבולטים בצרפת, לוריס גראו, היוצר מאז שנות האלפיים בעיקר בתחומי המיצב והקולנוע, מגיע למוזיאון תל אביב לתערוכה ראשונה בארץ. גראו זכה להכרה נרחבת ולהערכה רבה הודות לפרויקטים שאפתניים ומורכבים שיצר, בהתאמה לחללים שבהם הציג. כך גם יהיה הפרויקט המתוכנן שלו בארץ, "הדב הנרגן", שמממש את החלל של המוזיאון. העבודה תורכב משני חלקים שיוצגו בחללים שונים: סרט יוקרן באחת הגלריות ומיצג שיוצב במפל האור.

 

לואיס גראו ()
לואיס גראו. מתוך הסרט שיוקרן כחלק מהעבודה
 

מוזיאון תל אביב לאמנות, נובמבר 2018 עד מרץ 2019

 

לילה צרפתי במוזיאון עם התדר

לאחר שאירועי העבר שלהם בחלל סוכמו כהצלחה גדולה, חבורת התדר משתלטת שוב על מוזיאון תל אביב לאמנות, והפעם הלילה כולו ילווה בניחוח צרפתי. לאורך הלילה יתקיימו שלל הרצאות הנוגעות לצרפת עם מיטב המרצים בארץ, ומוזיקאים, אומני מחול ופרפורמנס מישראל וצרפת ישתפו פעולה ויצרו מופעים מיוחדים.

 

מרד הסטודנטים מאי 1968 (צילום: Reg Lancaster, Stringer, Gettyimages IL)
(צילום: Reg Lancaster, Stringer, Gettyimages IL)

מרד הסטודנטים מאי 1968 (צילום: Keystone, Stringer, Gettyimages IL)
בחזרה למהומות מאי 1968. 50 שנה למרד הסטודנטים(צילום: Keystone, Stringer, Gettyimages IL)

לצד המופעים תהיה גם מסיבה והקרנה של הסרט "On the Road in France", שהוקרן בפסטיבל קאן האחרון, במסגרת ציון היובל לאירועי מאי 68'. בין האורחים המיוחדים מצרפת יגיעו יוצרי הסרט, חבר הפרלמנט האירופי דניאל כהן-בנדיט (דני האדום, יוזם מרד הסטודנטים) והשחקן רומן גופיל (המזוהה גם הוא עם המרד).

 

כמיטב המסורת האירועים יערכו בכל רחבי המוזיאון ובתוך הגלריות השונות, כשלמבקרים צפויות לא מעט הפתעות - החל מעבודות שנוצרו במיוחד לאירוע ועד הקרנות וידיאו שיתערבו בחלל.

 

יום חמישי, 15 בנובמבר, 20:00 עד 03:00, מוזיאון תל אביב לאמנות

 

פסטיבל קומדיות צרפתיות

פסטיבל הקומדיות הצרפתיות "או לה לה" יתקיים בסינמטקים ברחבי הארץ בפעם הרביעית במהלך חודש נובמבר. הפסטיבל שם לעצמו למטרה להביא לאקרנים בישראל את מיטב הקומדיות הצרפתיות מהתקופה האחרונה, ולחשוף את המגוון היצירתי הגדול של הקולנוע הצרפתי בז'אנר, הכולל קומדיות לכל המשפחה, קומדיות דרמטיות, קומדיות רומנטיות ועוד. בתוכנית הפסטיבל מבחר של ארבעה-עשר סרטים עכשוויים של במאים ותיקים וצעירים, יחד עם מחווה מיוחדת לארבע קלאסיקות .

 

סינמטקים ברחבי הארץ, 24-15 בנובמבר

  

ספרים על הבמה

פסטיבל ספרים על הבמה נוסד ב-2011 בעקבות שיתוף פעולה בין מוציאים לאור, סופרים ומתרגמים צרפתים וישראלים. השנה הוא ייערך במהדורה מיוחדת לכבוד עונת צרפת-ישראל. החלק הראשון ייערך בבית הגפן בחיפה ויכלול לראשונה בתולדות הפסטיבל הקראות, הופעות מוזיקליות, ראיונות וכיתות אומן עם משוררים רבים בהם שמעון אדף, יחיא בלסקרי, מרלן ברסטר, מונה דהר, דלפין דוראן, הובר חדד, שיח'ה הלאווי, דורי מנור, רג'א נטור ואריק סרנר.

 

רונית מטלון. עיבוד בימתי ל"והכלה סגרה את הדלת" (צילום: דוד סאלם  ) (צילום: דוד סאלם  )
רונית מטלון. עיבוד בימתי ל"והכלה סגרה את הדלת"(צילום: דוד סאלם )

החלק השני ייערך בתיאטרון הקאמרי בתל אביב ויכלול הקראות ומופעים של יצירות מסופרים צרפתים שתורגמו לעברית, כמו גם של סופרים ישראלים שתורגמו לצרפתית. בין השאר יועלו על הבמה קטעים מתוך "לתקן את החיים" של מאליס דה קרנגל, "די כבר עם השקרים שלך" של פיליפ בסון, "להעיר את האריות" של איילת גונדר גושן, ו"בנדיט" של איתמר אורלב.

 

כמו כן ייערך ערב הוקרה לאהרון אפלפלד, בהשתתפות השחקנים ולארי זנטי ואריק ג'נובז מהתיאטרון הצרפתי "קומדי פרנסז'";

 עיבוד בימתי לספרה האחרון של רונית מטלון, "והכלה סגרה את הדלת"; והשקה לרומן הגרפי "הרצל, סיפור אירופאי" שאייר אלכסנדר פבלנקו, בהשתתפות הסופר הצרפתי קאמי דה טולדו.

 

בית הגפן בחיפה ותיאטרון הקאמרי בתל אביב, 26-23 בנובמבר

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Keystone, Stringer, Gettyimages IL
מרד הסטודנטים במאי 68'
צילום: Keystone, Stringer, Gettyimages IL
לאתר ההטבות
מומלצים