בין סקסופון למתי כספי: פסטיבל הג'אז באילת
פסטיבל ג'אז בים האדום הסתיים אחרי שלושה ימים של מופעים שונים - מנצ'י נצ' וטונה עד מתי כספי, מיכה שטרית והרבי הנקוק. רוח הים אומנם הפריעה לנגינה, אבל השקיעות המרהיבות חיפו על כך
פסטיבל ג'אז בים האדום שננעל אמש (ג') באילת הביא עימו בשורה - לא עוד מופעים עם נוף תעשייתי של מכולות בנמל. השנה החליטו המפיקים לפתוח את הבמות אל סיפו של הים ובתמורה קיבלו הצופים, בעיקר בהופעות שבשעות בין ערביים, מראה מרהיב.
הרבי הנקוק עם אלי דג'יברי (צילום: מוטי קמחי)
השינוי הביא עימו גם את רוח אוגוסט, שעשתה שמות בכיוון הכלים ו"ניגנה הערב בחליל יותר ממני", כפי שהתבדח שם-טוב לוי במופע האיחוד הנהדר של "קצת אחרת".
הפסטיבל, שנערך זו השנה ה-32, הצטמצם מארבעה ימים לשלושה ימים מהודקים, שבהם התקיימו ההופעות הגדולות במעין ארנה והאינטימיות יותר באזור שזכה לכינוי Red Note, מקום דמוי מועדון עם ספסלי עץ. מבחינה אמנותית, נדמה שנעשה מאמץ לגעת בג'אז משלל כיוונים, ניסיוניים יותר (מופע היחיד של דן מאיו, מתופף הרכב TATRAN) ופחות (מפגש ההיפ הופ Keep It Real, בו תיזמר יוסי פיין את קרולינה, שאנן סטריט, נצ'י נצ' וטונה).
מתוך המופע של הנקוק (צילום: מוטי קמחי)
את הנופך הג'אזי המוכר יותר סיפקו הופעותיהם של טום הארל החצוצרן הוותיק והסקסופוניסט ג'ושוע רדמן, שזכה לגיחת אורח בידי המנהל המוזיקלי של הפסטיבל, אלי דג'יברי.
ערב הפסטיבל הראשון נחתם בהפקה מיוחדת לפסטיבל - מופע של מתי כספי עם תזמורת הביג בנד של אייל וילנר. לכאורה חיבור מסקרן, שכן כפי שהציג זאת דג'יברי, אם לנגני הג'אז האמריקנים יש סטנדרטים המבוססים על הסונגבוק האמריקאי, הרי הקאנון של כספי הוא-הוא האיזראלי סונגבוק. ובכלל, הקטע הפותח היה טייק אוף כיפי לעיבוד התזמורתי של כספי ל"נוח" מפסטיבל הזמר. אלא שהמופע לא הצליח למצות את הפוטנציאל האדיר - חריקות של טמפו ובחירה מאתגרת של קטעים הקשו על ההנאה.
במסגרת הפסטיבל הוכרז על השקת תחרות הנגנים על שם מייקל ברקר, הסקסופוניסט ידיד הפסטיבל. בתחרות, שתחל בפסטיבל הג'אז של 2019, ותשולב במופעי הפסטיבל, יוענק פרס ראשון על סך 10,000 דולר.
לקראת סיום, בעוד הבאים לארנה מתכוננים להופעתו של הרבי הנקוק הוותיק, מי שלקח את דג'יברי תחת חסותו לפני 20 שנה, זכו יושבי הרד נוט לדיסטורשנים של מוסטאנג - ההרכב של מיכה שטרית, פטריק סבג, רע מוכיח, רון בונקר, אדם שפלן ורועי חסן. כמו חלק ניכר מהמשתתפים הישראלים בפסטיבל, ההרכב איתגר את תיוג הג'אז ולקח אותו לכיוונים בועטים יותר.
מתי כספי
צילום: מוטי קמחי
מומלצים