הצד האפל של דובוני אכפת לי: בתערוכה של לוריס גראו
האמן הצרפתי לוריס גראו לקח ניסוי ייצור עננים של נאס"א, הוסיף לו את הדוב הכחול מסדרת הטלוויזיה "דובוני אכפת-לי" וצילם אותו על רקע תפאורת המחזה "שיר אשיר בגשם". התוצאה היא תערוכה חדשה במוזיאון תל אביב
על אף השכלתו האקדמית כאדריכל, נדמה שהאמן הצרפתי לוריס גראו מנסה להתנער מהתואר ככל שניתן. "אני אדריכל די גרוע", הוא מודה בשיחה שערכנו בסטודיו שלו בפרבר אובון שמצפון לבירה פריז. אבל ייתכן שהכל בעיני המתבונן, מאחר שהסטודיו שלו, אותו עיצב ותכנן, נמצא בבית צמוד קרקע דו-קומתי מרשים ומוקפד צמוד לביתו הפרטי, ונראה כמו משרד סטארט אפ על שלל מחשבי המק והעבודות התלויות על הקירות הלבנים הגבוהים. "לכאן אני מביא את היצירות אחרי השלב המלכלך. אני אוהב להעביר איתן קצת זמן", הוא אומר בחיוך.
גראו בן ה-39 נחשב כיום לאמן המודרני המשפיע ביותר בדורו. לאחר תערוכת יחיד אחת, גראו היה הראשון שהציג בכל חללי הפאלה דה טוקיו בפריז כשהוא בן 29 בלבד. הוא הספיק מאז להציג בחללי הכניסה של הלובר ומרכז פומפידו, וב-2015 עורר סערה בעולם האמנות לאחר שבערב הפתיחה של תערוכה בדאלאס שבטקסס הזמין שחקנים שיהרסו את כל היצירות המוצגות – לעיני הקהל.
"העבודה שלי כאמן מאפשרת לי לשאוב השראה מכל העולמות, גם כאדריכל וגם כיוצר סרטים, אני לא מתמקד בנישה אחת", הוא מספר. "אני משתמש בכלים שונים בעבודה שלי, מסרטים ופרפורמנס דרך עיצוב קול ועד מוזיקה קלאסית. זה לא פשוט, אבל אני משתדל לא להתמקד בתחום אחד אלא ברעיון שאני מעוניין להעביר בצורה המדויקת ביותר".
החל מ-29 בנובמבר (ה') גראו יציג את יצירתו "הדוב הנרגן" (או כפי שצופיה הישראלים של הסדרה המצוירת "דובוני אכפת לי" מכירים – "דב קוטר") במוזיאון תל אביב לאמנות במסגרת עונת התרבות ישראל-צרפת 2018, במרכזה יעמוד ספין אוף לסרט שיצר בעבר יחד עם השחקנית הבריטית שארלוט רמפלינג – שתגלם את הדוב.
גראו נחשף בטלוויזיה לאתר הניסויים של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א במיסיסיפי, שבו בודקים את תפקוד המעבורות פעם או פעמיים בשנה, וכחלק מתהליך הקירור נוצר ענן גשם מלאכותי. בעקבות זאת הוא החליט לשלב את הדוב הכחול, שנודע בענן הגשם שנישא מעליו, עם סצנות מרהיבות שצילם באתר הניסוי. גראו נפעם מהרעיון הפואטי, לדבריו, של מכונת העננים של נאס"א. "ניהלנו איתם שיחות במשך כשנה עד שהצלחנו לשכנע אותם שהכוונות שלנו אמנותיות לחלוטין כדי שיאפשרו לנו לצלם את אחד הניסויים".
במסגרת עבודתו על היצירה, גראו פנה לתאטרון שאטלה בפריז, שהציג לאחרונה את המחזה "שיר אשיר בגשם" על פי הסרט הקלאסי – והחליט כי את הסצינות של הדוב הנרגן יצלם על רקע התפאורה של ההצגה.
רמפלינג, בתחפושת הדוב הכחול, לא תבצע ממיטב הרפרטואר של הסרט בכיכובו של ג'ון קלי – אלא תצטט מכתביו וריאיונותיו של הסופר האנגלי ג'יימס באלארד – תחת גשם שוטף שיירד על הבמה (במהלך התערוכה הסרט יוצג בתרגום לעברית). "גם בן אדם שלא מבין דבר באמנות, על רקע הציטוטים הפילוסופיים של באלארד על טכנולוגיה, סקס ופרנויה, לצד קולות הצחוק המוקלטים משל מדובר בסטנדאפ והצילומים מאתר הניסויים - יוכל להתחבר לרעיונות הדיסטופיים שאני מנסה להעביר", הוא אומר.
מה היית רוצה שהמבקר ירגיש בזמן התערוכה?
"יותר מכל הייתי רוצה לעורר שאלות מורכבות בקרב המבקרים. זו אולי לא יצירה אופטימית, אך היא לא אפלה לגמרי. הייתי רוצה שכל אחד יפרש את זה בדרכו – ויחווה את היצירה בצורה שונה".
על אף שהיצירה תוצג במסדרון צר, במהלך ההקרנה ניתן לשבת בגומחות שונות בקיר ולהשקיף על הסרט שישלב גם צילומי רחפן מהנהרות הסמוכים לאתר, תוך כדי שווילונות מיוחדים נפתחים ונסגרים אל מפל האור – עד שלבסוף נחשפים לתחפושת הכחולה כשהיא מטפטפת על המעקה.
למעשה אין ליצירה התחלה או סוף. את התחפושת ניתן לראות כבר עם הכניסה למוזיאון. בדיוק כמו תמונה - אפשר לבחור כמה זמן נעמוד מולה, ומאיזה כיוון נתבונן בה.
הכותבת הייתה אורחת של שגרירות צרפת בישראל.