שתף קטע נבחר

שורפים בכיכר: אמנים הציתו יצירות אמנות במחאה על חוק הנאמנות

מאות מפגינים ואמנים הגיעו לכיכר המדינה ושרפו אמנות במחאה על חוק הנאמנות בתרבות. האמן זאב אנגלמאייר הצית את יצירתו ואמר: "אמנות לא יכולה להתקיים כשמישהו מלכלך אותה. להעלות יצירה באש, זה להקריב אותה"

מאות מפגינים בהם אמנים, התאספו הערב (א') בכיכר המדינה בתל אביב והעלו באש יצירות אמנות באירוע "שורפים אמנות: אמנים נגד חוק הנאמנות", במחאה על חוק "נאמנות בתרבות" שאמור לעלות מחר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

 

"אמנות לא יכולה להתקיים כשמישהו מלכלך אותה", אמר האמן זאב אנגלמאייר הלבוש כשושקה, הדמות הנשית הגרוטסטקית המזוהה איתו, בטרם שרף את יצירתו - חוברות ועליהן ציור הדמות. "זו טינופת, לא בגלל שאמנים לא נאמנים, הם נאמנים לאג'נדה עצמאית. כל הרעיון באמנות הוא לגבש לעצמך למה אתה נאמן. כשמישהו מכתיב לך זו לא אמנות זו פרופגנדה".  

 

"ספר שלא ראוי לשריפה גם לא ראוי לקריאה"(צילום: מוטי קמחי)

 

"כשמישהו מכתיב לך, זו לא אמנות זו פרופגנדה"(צילום: מוטי קמחי)

"שריפה היא אקט קיצוני. להעלות יצירה שלנו באש זה להקריב אותה. והפעולה הקשה הזו נועדה להמחיש את העוצמה שאנחנו מרגישים מול הדבר הזה", הוסיף.

 

לאחר מכן, האמן אבנר בן גל העלה על המזבח יצירה שלו בשם טלוויזיה ערבית, שנשרפה כליל. ואילו האמנית אלמה שרפה רישום שלה, "הרישום הזה גם הוא מוטל בספק. לשרוף זה אקט אלים ומבזה כמו החוק הזה", אמרה.

 

"לשרוף זה אקט אלים ומבזה כמו החוק הזה"(צילום: מוטי קמחי)

עבודתו של אבנר בן גל עולה באש(צילום: מוטי קמחי)

הסופר אמיר חרש שרף את ספרו ואמר: "במקום שבו לא שורפים ספרים אז גם לא קוראים ספרים. ספר שלא ראוי לשריפה גם לא ראוי לקריאה. מקווה שהספר יבער היטב".

 

עוד שרפו את יצירותיהם, האמנית נעמי שמחוני, וכן האמן אורן פישר שאייר גרסה של הספר מקס ומוריץ, אפילו דיסק און קי ועליו וידאו ארט נראה שם בין הלהבות. וכן ציור של האמנית בר דביר, לצד דפים שעליהם תווי מוזיקה.

 

"כל היצירות שנשרפו כאן בקרוב לא יוכלו להתקיים אלא בסתר, במחשכים. ואנחנו רוצים לאפשר ליצירה להתקיים באור יום", אמר אנגלמאייר, "אנחנו צריכים להתעורר בכל הכוח ולהפסיק את הכוח הזה. אנחנו חיים על אמנות ונושמים אותה וצריכים לתת לה את הכבוד והחופש שמגיעים לה".

 

 

שורפים אמנות: אמנים נגד חוק הנאמנות (צילום: מוטי קמחי)
"לאפשר ליצירה להתקיים באור יום"(צילום: מוטי קמחי)

מפגינים בכיכר הבימה(צילום: מוטי קמחי)

שורפים אמנות: אמנים נגד חוק הנאמנות (צילום: מוטי קמחי)
זאב אנגלמאייר - שושקה(צילום: מוטי קמחי)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שורפים אמנות בכיכר
צילום: מוטי קמחי
לאתר ההטבות
מומלצים