12 שנות מאסר על אונס שלא בוצע: פרק ראשון מ"ברית עולם"
צעיר שחור מורשע בטעות בגין תקיפה מינית, שהתרחשה לכאורה בזמן שאשתו נכחה בחדר הסמוך במלון. ההתמודדות עם מערכת אכיפת החוק מאלצת אותו לבחון מחדש את נישואיו, ולהתמודד עם המציאות הגזענית של אמריקה. קראו את הפרק הראשון מתוך הספר "ברית עולם"
פרק ראשון: רוי
בעולם יש שני סוגים של אנשים, אלה שעוזבים את הבית ואלה שלא עוזבים אותו. אני גאה להשתייך לסוג הראשון. אשתי סלסטיאל, נהגה לומר שאני נער כפר בנשמתי, אבל ההגדרה הזאת מעולם לא מצאה חן בעיניי. קודם כול, אני לא בן כפר במלוא מובן המילה. אילֹוֶאה, לואיזיאנה, היא עיירה קטנה. כששומעים את המילה "כפר" חושבים מיד על גידול ירקות, קשירת חבילות חציר וחליבת פרות.
כל חיי לא קטפתי אפילו פקעת כותנה אחת, אם כי אבי כן עשה זאת. מעולם לא נגעתי בסוס, בעז או בחזיר, וגם לא היה לי כל רצון לגעת בחיות משק. כשאמרתי לה את זה, סלסטיאל צחקה והבהירה שהיא לא התכוונה לומר שאני חוואי, אלא רק כפרי. היא באה מאטלנטה, ומבחינה מסוימת גם היא כפרייה. אבל לפי דבריה היא "אישה דרומית", כדי לא לבלבל עם "יפהפייה דרומית". משום-מה, הכינוי "אפרסק ג'ורג'יה" חביב עליה יותר, והוא חביב גם עלי, אז הכול טוב ויפה.
סלסטיאל רואה את עצמה כאדם קוסמופוליטי, והיא לא טועה. עם זאת, היא ישנה בכל לילה באותו בית שבו גדלה. אני, לעומת זאת, עזבתי את הבית על הדבר המעשן הראשון שהזדמן לי, בדיוק שבעים ואחת שעות אחרי סיום הלימודים בתיכון.
רוצים לקרוא את "ברית עולם" בגירסה הדיגיטלית? הורידו את האפליקציה לאייפון , לאייפד ולאנדרואיד .
הייתי עוזב עוד קודם, אבל האוטובוס לא עוצר באילואה בכל יום. בשעה שהדוור הביא לאמי את גליל הקרטון המכיל את תעודת הגמר שלי, כבר השתכנתי בחדרי במעונות של מכללת מֹורהאוס, כמשתתף בתוכנית מיוחדת המיועדת לסטודנטים שהם הדור הראשון במשפחותיהם שזוכה להשכלה גבוהה. הזמינו אותנו לבוא חודשיים וחצי לפני תחילתה הרשמית של שנת הלימודים, כדי שנקבל מושג על המאפיינים של המוסד ונשקוד על רכישת המיומנויות הבסיסיות. תדמיינו עשרים ושלושה צעירים שחורים צופים בסרטים מבוכה בבית הספר של ספייק לי ולאדוני באהבה בכיכובו של סידני פואטיה המוקרנים שוב ושוב, ותבינו על מה אני מדבר. או שלא תבינו. כך או כך, שטיפת מוח היא לא תמיד דבר רע.
כל חיי נעזרתי בתוכניות שנועדו לקדם אוכלוסיות חלשות. "הדסטארט" - תוכנית מקיפה לחינוך, בריאות ותזונה נכונה ופיתוח מעורבות הורית - בהיותי בן חמש, והתוכנית "אפוורד באּונד" למלחמה בעוני ומתן אפשרות לרכישת השכלה גבוהה בהמשך הדרך. אם אי-פעם יהיו לי ילדים, הם יוכלו לדווש בבטחה מבלי להזדקק לגלגלי עזר כאלה, אבל אני אוהב לתת את הקרדיט למי שמגיע לו.
אטלנטה היא המקום שבו למדתי את הכללים, ולמדתי אותם מהר. איש מעולם לא אמר עלי שאני טיפש. אבל הבית הוא לא המקום שבו אתה נוחת; הבית הוא המקום שממנו אתה משוגר . אתה לא יכול לבחור את הבית שלך בדיוק כשם שאינך יכול לבחור את משפחתך. בפוקר, אתה מקבל חמישה קלפים. שלושה מהם אתה יכול להחליף, אבל השניים האחרים הם שלך לתמיד: משפחה ומולדת.
אני לא רוצה לדבר סרה באילואה. מובן מאליו שיש מולדֹות גרועות ממנה. כל אדם בר-דעת יכול לראות את זה. קודם כול, אילואה אולי שוכנת בלואיזיאנה, לא בדיוק מדינה שופעת אפשרויות, אבל לפחות היא בארצות-הברית, ואם אתה עתיד להיות שחור שנאבק על מקומו בעולם, אמריקה היא קרוב לוודאי המקום שבו הכי כדאי לעשות את זה. בכל אופן, אנחנו לא היינו עניים. הרשו לי להבהיר את הנקודה הזאת בצורה חד-משמעית. אבי עבד קשה מדי בחנות למוצרי ספורט של באק בימים וכתיקונצ'יק בערבים, ואמי הקדישה שעות רבות מדי להעמסת מגשים במסעדת מזון מהיר מכדי שאהיה רשאי להתנהג כאילו לא הייתה לנו אגורה שחוקה. היה לנו כל מה שצריך.
אני, אוליב ורוי הגדול היינו משפחה בת שלוש נפשות, וגרנו בבית הבנוי על יסודות איתנים ברחוב בטוח. היה לי חדר משלי, ואחרי שרוי הגדול בנה את התוספת, היה לי גם חדר אמבטיה משלי. כשהנעליים נעשו קטנות עלי, לא הייתי צריך לחכות חודשים עד שיקנו לי חדשות. אז נכון שקיבלתי עזרה כספית, אבל הוריי תרמו את חלקם ושלחו אותי לקולג'.
עם זאת, האמת היא שלא היה לנו שום דבר מעבר להכרחי ביותר. אם ילדותי הייתה כריך, לא היה בשר בין פרוסות הלחם. היה לנו כל מה שצריך ולא יותר מזה. "ולא פחות מזה," הייתה אמי אומרת ועוטפת אותי באחד מחיבוקיה החמוצים-מתוקים.
בבואי לאטלנטה הייתי בטוח שכל החיים לפניי - חבילות אינסופיות של דפים חלקים. ואתם יודעים מה אומרים: לאיש מורהאוס תמיד יש עט. וכעבור עשר שנים חיי היו בנקודה המתוקה ביותר שלהם. אם מישהו שאל, "מנין אתה?" עניתי לו, "אני מא'!" כל-כך הדוקים היו היחסים שלי עם העיר, שהכרתי אותה בכינויה. וכשנשאלתי על משפחתי, דיברתי על סלסטיאל.
היינו נשואים כדת וכדין כבר שנה וחצי, והיינו מאושרים בעת ההיא, לפחות אני הייתי מאושר. אולי מושגי האושר שלנו היו שונים משל אחרים, אבל לא היינו כמו זוגות הכושים הבורגנים השכיחים של אטלנטה, שאצלם הבעל שוכב לישון עם המחשב הנייד מתחת לכרית והאישה חולמת על תכשיטים מטיפאני. הייתי צעיר, רעב, ועל סף הצלחה. סלסטיאל הייתה אמנית, אישה יצרית ויפהפייה. היינו כמו הזוג ההוא מהסרט לאב ג'ונס, רק בוגרים יותר.
מה אומר ומה אדבר? תמיד הייתה לי חולשה לנשים מטאוריות. כשאתה איתן, אתה יודע שנכנסת למשהו עמוק, לא אחד מאותם סטוצים של שלום-תודה. לפני סלסטיאל יצאתי עם בחורה אחרת, שגם היא נולדה וגדלה באטלנטה. הבחורה ההיא, שנראתה הכי מהוגנת בעולם, איימה עלי באקדח בסעודה החגיגית של הליגה העירונית לשוויון הזדמנויות! לעולם לא אשכח את האקדח המוכסף עם הקת המצופה צדפת פנינים ורודה. היא שלפה אותו מהתיק שלה מתחת לשולחן כשאכלנו סטייק ותפוחי אדמה מוקרמים. היא טענה שאני בוגד בה עם מישהי מלשכת עורכי הדין השחורים. איך אני יכול להסביר את זה? פחדתי, ולאחר מכן הפסקתי לפחד. רק בחורה מאטלנטה יכולה להיות אלגנטית כל-כך בעודה עושה מעשה בריוני כל-כך. זה היה היגיון של אישה מאוהבת, בלי ספק, אבל אני לא יכולתי להחליט אם להציע לה נישואים או להזמין משטרה. נפרדנו עוד לפני עלות השחר, וזאת לא הייתה ההחלטה שלי.
אחרי נערת האקדח איבדתי את מגע הקסם שלי עם נשים לזמן קצר. כמו כולם, גם אני קראתי את העיתונים ושמעתי על מחסור כביכול בגברים שחורים, אך דומה היה שלחדשות הטובות האלה עדיין לא הייתה השפעה על החיים החברתיים שלי. לכל אישה שנדלקתי עליה היה מישהו אחר שחיכה לה במקום כלשהו.
קצת תחרות אינה מזיקה לכל הצדדים הנוגעים בדבר, אך עזיבתה של נערת האקדח עקצה אותי כמו פרעוש ושלחה אותי הביתה לאילואה לכמה ימים כדי לדון בדבר עם רוי הגדול. אבי היה בעיניי מין סמל אלוהי של ראשית ואחרית, כאילו כבר היה כאן לפני בואכם לעולם והוא ימשיך לשבת באותה כורסת טלוויזיה עוד זמן רב אחרי לכתכם ממנו.
"אתה לא צריך בחורה שמאיימת עליך בנשק חם, בני."
ניסיתי להסביר לו שהדבר המרשים ביותר היה הניגוד בין ההמוניות של האקדח לעידון ולזוהר של הערב. ומלבד זאת, "היא רק שיחקה, אבא."
רוי הגדול הנהן וינק את הקצף מכוס הבירה שלו. "אם ככה היא משחקת, מה יקרה כשתתרגז באמת?"
כאילו דיברה באמצעות מתורגמן, קראה אמי מהמטבח, "תשאל אותו עם מי היא יוצאת עכשיו. אולי היא משוגעת, אבל לא עד כדי כך. אף אחת לא תעזוב את רוי הקטן בלי שיהיה לה מישהו בספסל האחורי."
רוי הגדול אמר, "אמא שלך רוצה לדעת עם מי היא יוצאת עכשיו." אפשר לחשוב שלא דיברנו כולנו אנגלית.
"עם איזה עורך דין. לא כמו פרי מייסון. דיני חוזים. איש של ניירת."
"ואתה לא איש של ניירת?"
"אני זה משהו שונה לחלוטין. המשרה שלי כאיש מכירות היא זמנית. ואגב, העבודה המשרדית היא לא הייעוד שלי. זה סתם משהו שאני עושה עכשיו במקרה."
"אני מבין," אמר רוי הגדול. אמא שלי עדיין המשיכה לזרוק הערות מהמטבח. "תגיד לו שהוא תמיד מאפשר לבחורות הבהירות האלה לפגוע ברגשותיו. תגיד לו שהוא צריך לזכור כמה מהבנות שחיות כאן בקהילה. תגיד לו שייקח איתו מישהי מכאן."
רוי הגדול אמר, "אמא שלך אומרת -" לפני שנכנסתי לדבריו.
"שמעתי אותה, ואף אחד לא אמר שהבחורה הייתה בהירת עור."
אבל היא כן הייתה, כמובן, ולאמא שלי הייתה בעיה עם זה.
כעת יצאה אוליב מהמטבח כשהיא מקנחת את ידיה במגבת כלים מפוספסת. "אל תכעס עלי. אני לא מנסה להתערב בעניינים שלך."
אף אחד לא יכול באמת להשביע את רצונה של אמו בכל מה שנוגע לבחורות. כל החברים שלי מספרים לי שהאמהות שלהם מזהירות אותם בלי הרף, "אם היא לא יכולה להשתמש במסרק שלך, אל תביא אותה לביתך." המגזינים אבּוֹני וג'ט נשבעו השכם והערב שכל גבר שחור עם קצת כסף בכיס מעדיף נישואי תערובת. אשר לי, אני דבקתי תמיד בנשים חומות, ולמרות זאת לאמא שלי הייתה חוצפה לבוא בטענות על הגוון המסוים של האחות שבחרתי בה.
כיוון שכך, הייתם חושבים שסלסטיאל תמצא חן בעיניה. מבחינה חיצונית השתיים האלה היו דומות זו לזו כל-כך עד שנראו כקרובות משפחה. לשתיהן היה יופי נקי כזה, כמו של תלמה מהסיטקום זמנים טובים, אהובתי הטלוויזיונית הראשונה. אבל לא, מבחינתה של אמא שלי, סלסטיאל אמנם נראתה בסדר, אלא שהיא באה מעולם אחר - הנסיכה יסמין מאלדין של וולט דיסני בבגדים של ברנדט מהמפץ הגדול. רוי הגדול, לעומת זאת, התלהב מסלסטיאל עד מאוד והיה מוכן להתחתן איתה אלמלא עשיתי זאת אני. מה שלא הוסיף לה נקודות אצל אוליב.
"יש רק דבר אחד שיכול לעזור לי לרכוש את חיבתה של אמא שלך," אמרה סלסטיאל פעם.
"ומהו הדבר הזה?"
"תינוק," ענתה באנחה. "בכל פעם שאני רואה אותה, היא מסתכלת עלי במבט ביקורתי כאילו אני מחזיקה את הנכדים שלה בני ערובה בתוך הגוף שלי."
"את מגזימה." אבל למען האמת, הבנתי את עמדתה של אמא שלי. אחרי שנת נישואים אחת, כבר הייתי מוכן להתחיל בפעילות ולייצר דור חדש עם מערכת מעודכנת של חוקים וכללים. לא שיש משהו רע בדרך שבה מישהו מאיתנו גדל. ועם זאת, העולם משתנה, לכן גם האופן שבו אתה מגדל את ילדיך חייב להשתנות. חלק מהתוכנית שלי היה לא להזכיר אפילו פעם אחת קטיף כותנה. הוריי תמיד דיברו על קטיף כותנה אמיתי או על קטיף כותנה כמושג. אנשים לבנים אומרים, "זה טוב יותר מחפירת תעלות"; אנשים שחורים אומרים, "זה טוב יותר מקטיף כותנה."
אין לי שום כוונה להזכיר לילדים שלי שמישהו מת כדי שאני אוכל לעשות את הדברים הרגילים. אני לא רוצה שרוי השלישי ישב בקולנוע ויצפה במלחמת הכוכבים או מה שזה לא יהיה, ויחשוב שהיכולת שלו לשבת כאן ולאכול פופקורן זו זכות שמישהו שילם עליה בחייו. שום דבר מהסוג הזה. או לפחות לא הרבה מזה. אנחנו נצטרך למצוא את המרשם הנכון. וכעת סלסטיאל מבטיחה שהיא לעולם לא תגיד להם שהם צריכים להיות טובים פי שניים כדי להשיג חצי ממה שמגיע להם. "אפילו אם זה נכון," אמרה, "מי אומר דבר כזה לילד בן חמש?"
היא הייתה המופת של איזון מושלם באישה, לא אשת עסקים מכופתרת, אבל אחת שרואים את הייחוס שלה כמו את הברק של נעלי לכה. בנוסף, היה לה טמפרמנט של אמנית, בלי להיות משוגעת. במילים אחרות, לא היה לה אקדח עם קת ורודה בתיק, אבל גם לא מחסור ביצריות. סלסטיאל אהבה לעשות דברים בדרך שלה והיה אפשר לדעת את זה מעצם ההסתכלות עליה. היא הייתה גבוהה, מטר שבעים וחמישה סנטימטרים בנעליים שטוחות, גבוהה אפילו יותר מאביה. אני יודע שגובה זה עניין של זכייה בהגרלה, אבל היא נתנה לך הרגשה שהגובה היה בחירה שלה. בגלל שערותיה, רעמה גדולה ופרועה, היא הייתה טיפה גבוהה גם ממני. גם לפני שידעת שהיא גאונה בכל מה שקשור בחוט ומחט, ראית שיש לך עסק עם אישיות מיוחדת במינה.
אמנם אנשים מסוימים - ובאומרי "אנשים מסוימים" אני מתכוון לאמא שלי - לא הצליחו לראות את זה, אבל כל הדברים האלה היו עתידים לעשות אותה לאם מצוינת.
התלבטתי אם לבקש ממנה שניתן לילד הראשון שלנו - בן או בת - את השם עתיד.
אילו הדבר היה תלוי בי, היינו עולים על רכבת התינוקות כבר בירח הדבש שלנו. תדמיינו אותנו שוכבים בבקתה עם רצפת זכוכית הבנויה מעל הים. אני אפילו לא ידעתי שהדבר המחורבן הזה קיים, אבל כשסלסטיאל הראתה לי את עלון הפרסום שלהם העמדתי פנים נלהבות ואמרתי לה שזה אחד הפריטים ברשימת הדברים שאני רוצה להספיק לעשות לפני מותי. וכך היינו שם, מתעלסים מעל לים ונהנים זה מזה. כבר עברה יותר מיממה מאז החתונה, כי באלי הייתה במרחק עשרים ושלוש שעות טיסה במחלקה ראשונה מאטלנטה.
לכבוד החתונה הפכו את סלסטיאל לגרסת בובה של עצמה. רעמת השיער הפראית נאספה והודקה לפקעת עגולה של רקדנית בלט, והאיפור גרם לה להיראות סמוקה. כשראיתי אותה מרחפת במעבר לעברי, היא ואבא שלה צחקקו כאילו זאת הייתה סתם חזרה גנרלית. עמדתי לי שם, רציני כמו ארבעה התקפי לב ושבץ, אבל אז היא הביטה בי וכיווצה את שפתיה הצבועות בוורוד לנשיקה קטנה, ואני הבנתי את הבדיחה. היא נתנה לי להבין שכל זה - הילדות הקטנות הנושאות את שובל שמלתה, החליפה המהודרת שלי, אפילו הטבעת שבכיסי - אינם אלא הצגה. הדברים האמיתיים היו ניצוץ האור בעיניה והלמות הדם בעורקינו. ואז חייכתי גם אני.
בבאלי, השיער החלק נעלם. היא חזרה להיות נערת שער של ג'ט משנות השבעים ולא לבשה דבר פרט לקרם גוף.
"בואי נעשה תינוק." היא צחקה. "ככה אתה רוצה לבקש את זה ממני?"
"אני רציני."
"עדיין לא, אבא'לה," אמרה. "אבל בקרוב."
במלאת שנה לנישואינו כתבתי על גיליון נייר, "בקרוב - כמו עכשיו?"
היא הפכה את הגיליון וכתבה בתשובה, "בקרוב כמו אתמול. הלכתי לרופא והוא אמר שכל המערכות מוכנות."
אבל הדבר שהרס את הכול היה פיסת נייר אחרת - כרטיס הביקור שלי. חזרנו הביתה אחרי שחגגנו את יום השנה בארוחת ערב במסעדת ביּוטיפּול, ספק דיינר ספק קפטריה בקסקייד רואד. לא מקום מפואר, אבל בו ביקשתי ממנה להינשא לי. היא אמרה אז, "כן, אבל תסתיר את הטבעת הזאת לפני שישדדו אותנו!" ביום השנה לנישואינו שבנו לשם לסעודה חגיגית של צלי בקר, מקרוני עם גבינה ופודינג תירס. ואז הלכנו הביתה לאכול את הקינוח, שתי פרוסות מעוגת החתונה שהמתינו במקפיא שלוש-מאות שישים וחמישה ימים כדי לראות אם צלחנו את השנה הראשונה. כיוון שלא הייתי מסוגל להסתפק במה שיש, פתחתי את הארנק שלי להראות לה שאני מחזיק בו את תמונתה. משכתי את התמונה ממקומה, ויחד איתה השתחרר גם כרטיס ביקור שלי ונחת חרש ליד הפרוסה של עוגת האמרטו. על גבו היו כתובים בדיו סגולה שם של אישה ומספר טלפון, מה שהיה גרוע מספיק. אבל סלסטיאל הבחינה בשלוש ספרות נוספות, וניחשה נכון שזה מספר של חדר במלון.
"אני יכול להסביר את זה." האמת הייתה פשוטה. הייתי חובב נשים. נהניתי מפלירטוטים קטנים, ממה שמכונה ריגוש קצר. לפעמים אספתי מספרי טלפון כאילו עדיין הייתי סטודנט, אבל בתשעים ותשעה פסיק תשעים ותשעה אחוזים מהזמן הסתפקתי בזה. פשוט רציתי לדעת שעוד לא איבדתי את היכולת. זה לא גורם שום נזק, נכון?
"תתחיל להסביר," אמרה סלסטיאל.
"היא הגניבה את זה לכיס שלי."
"איך היא יכלה להגניב לך לכיס כרטיס ביקור שלך?" סלסטיאל רתחה, וזה קצת גירה אותי, כמו הקליק בכיריים לפני שהלהבה מתלקחת.
"היא ביקשה ממני את הכרטיס. חשבתי שזאת בקשה תמימה."
סלסטיאל קמה, אספה את העוגה והשליכה אותה לפח האשפה יחד עם הצלחות, ולעזאזל עם מערכת כלי החרסינה שקיבלנו כמתנת חתונה. היא שבה לשולחן, הרימה את הגביע שלה עם השמפניה הוורודה ורוקנה את המשקה המבעבע כאילו היה כוסית טקילה. ואז היא חטפה לי מהיד את הגביע שלי, שתתה את תכולתו והשליכה גם את הגביעים הצרים וארוכי הרגל לפח האשפה. קול התנפצותם דמה לצלצול פעמונים.
"אתה חתיכת חרא," אמרה.
"אבל איפה אני עכשיו?" אמרתי. "כאן איתך. בבית שלנו. בכל לילה אני מניח את הראש על הכרית שלך."
"דווקא ביום הנישואים הדפוק שלנו," אמרה. כעסה כבר נמוג והפך לעצב. היא התיישבה על השרפרף הגבוה ליד דלפק ארוחת הבוקר. "למה התחתנת אם אתה רוצה לבגוד?"
לא ציינתי בפניה שכדי לבגוד צריך קודם להיות נשוי. תחת זאת אמרתי לה את האמת. "בכלל לא התקשרתי לבחורה הזאת." התיישבתי לידה. "אני אוהב אותך," אמרתי כאילו הייתה זאת מילת קסם. "יום נישואים שמח."
היא הניחה לי לנשק אותה, מה שהיה סימן חיובי. יכולתי להרגיש את טעם השמפניה הוורודה על שפתיה. אבל אחרי שהתפשטנו לגמרי היא נשכה אותי בחוזקה באוזן. "אתה כזה שקרן." ואז היא הושיטה את ידה לארונית הלילה שלי והוציאה ממנה אריזה מנייר כסף. "תעטוף אותו, אדוני."
אני יודע שיש מי שיאמר שהנישואים שלנו היו בצרה. לאנשים יש המון מה לומר כשהם לא יודעים מה מתרחש מאחורי דלתות סגורות, מתחת לשמיכות ובין הלילה ליום. אבל בתור מי שהיה עד, ואפילו שותף, ליחסים שלנו, אני משוכנע שההפך הוא הנכון. לעובדה שיכולתי להרגיז אותה עם סתם חתיכת נייר והיא יכלה לשגע אותי עם סתם חתיכת גומי הייתה משמעות רבה.
כן, היינו זוג נשוי, אבל עדיין היינו צעירים ומוקסמים זה מזה.
גם כעבור שנה האש עדיין בערה בלהבה גדולה.
רוצים לקרוא את ההמשך? היכנסו לכאן .
"ברית עולם", טיארי ג'ונס, תרגום: נועה בן פורת, אריה ניר - מודן, 352 עמודים