כוכבת "הטובות לקרב": "רוצה להיות שחקנית טובה יותר, אז מבלה פחות זמן עם הבן שלי"
השם כוש ג'מבו אולי לא מצלצל לכם, אבל כל אוהדי "האישה הטובה" ו"הטובות לקרב" יודעים מי זו לוקה קווין. בריאיון ל-ynet היא מספרת איך שילבו את ההיריון האמיתי שלה בסדרה באופן שלא חוטא לדמותה הקרייריסטית, מבהירה כי למרות שהיא לא אמריקנית, היא מוקסמת מהפוליטיקה המקומית ומצביעה על הבדלים בין הבריטים לאמריקנים, כמו הפעם בה התבלבלה בין לימוזינה למציצה
אם תבחנו את פעילותה של תעשיית הבידור האמריקנית מקרוב, תגלו שמדובר בשרשת ארוכה של אנשים שמחליפים מספרי טלפון, ניים דרופינג אינסופי במסגרתו חבר מביא חבר, וזה היה המקרה גם בסיפור של כוש ג'מבו. קצת אחרי שהסתיימה העונה השישית של "האשה הטובה", ג'מבו היתה שחקנית ותסריטאית בריטית עם הצגת יחיד בניו יורק, וגרופית של אלישיה פלורק. רצה הגורל ואת ההצגה שלה ביימה פילידה לויד, מי שביימה גם את המחזמר "מאמאמיה!" בהשתתפות כריסטין ברנסקי, ואם השם האחרון לא אומר לכם הרבה, אולי השם דיאן לוקהארט ישמע לכם קצת יותר מוכר.
לויד הזמינה את ברנסקי לצפות במחזה וברנסקי כל כך אהבה את מה שראתה, שהיא שלחה מייל ליוצרים של "האשה הטובה" וצירפה אליו המלצה חמה. היוצרים, רוברט ומישל קינג, הגיעו להצגה שעלתה למחרת ואחרי שלושה ימים חיכתה לג'מבו, בת לאם אנגליה לבנה ואב ניגרי, הצעה לגלם את לוקה קווין בעונה השביעית והאחרונה של אחת הסדרות הממכרות ביותר שעלו על המסך. "זאת היתה הפעם הראשונה שהוצע לי תפקיד שלא הוגדר כאשה שחורה או מעורבת ולא היה בנישת החברה הטובה והאקזוטית", ציינה ג'מבו בעבר. "התפקיד של לוקה רק ציין שהיא אשה, את הגיל שלה ואת האופי של הדמות. זה קורה לעיתים רחוקות בבריטניה אז לא יכולתי לסרב לזה".
במשך עונה שלמה התאפקה ג'מבו מלזנק על הדמויות שצפתה בהן בטלוויזיה והתפעלה בלב מהעובדה שהיא חלק מהקאסט. רק בצילומי הפרק האחרון היא הרשתה לעצמה לפלח חלק מהקיר של אחד המשרדים למזכרת, ונערכה לחזרתה ללונדון, עיר מגוריה. אלא שאז היא התבקשה להישאר בארה"ב או לפחות לפנות לעצמה כמה חודשים בשנה הקרובה לצילומים נוספים. אבלם של הצופים האדוקים על לכתה של "האשה הטובה" התחלף בהכרת תודה עליזה על סדרת הבת המצוינת, "הטובות לקרב" (א', 22:00 yes EDGE), שלא נפלה במאום מסדרת-האם. העונה השלישית שלה, שעלתה השבוע בארץ במקביל לשידורה בארה"ב, היא ההוכחה שנסים טלוויזיונים עדיין מתרחשים – "הטובות לקרב", ממש כמו "האשה הטובה", היא שילוב מענג של דיאלוגים שנונים, דמויות נהדרות והתייחסות אקטואלית אמיצה ורלוונטית שהפכה יותר ויותר פוליטית מעונה לעונה.
בעונה השנייה נכנסה לוקה קווין להיריון בעקבות רומן עם אחד הקולגות שלה. ההיריון הזה, כמו ההיריון האמיתי של ג'מבו ובעלה, שין גריפין, לא היה מתוכנן, אבל אומץ בשתי ידיים על ידי היוצרים של "הטובות לקרב". ההנחתה הבלתי צפויה הפכה לאחד מקווי העלילה המעניינים בעונה השלישית, כשקווין מתלבטת, בדרכה השכלתנית, בין קידום הקריירה שלה לבין הציפיות שלה מעצמה כאם.
"הייתי בשבוע העשירי כשהתחלנו לצלם שוב והאופציות היו לצלם את לוקה ולהעמיד פנים שאני לא בהיריון או להכניס את לוקה להיריון", היא מספרת השבוע בשיחת טלפון ל-ynet. "קיבלנו יחד החלטה לתת ללוקה את ההזדמנות הזאת כי זה היה נרטיב הרבה יותר מעניין. תמיד האמנתי שמאוד קשה לגלם אשה בהיריון כשאת לא בהיריון וגם להיפך, כי בתור שחקנית את מביאה הרבה מהעולם הפנימי שלך, מהגוף שלך מהרגשות שלך. וכשאת בהיריון את עוברת כל כך הרבה דברים רגשית ופיזית, ויש הרבה התלבטויות לגבי הקרייירה שלך. זה היה מאוד קשה לשים את זה בצד ולא להשתמש בזה. לא שלא ניסיתי, אבל ככל שההיריון התקדם זה נהיה יותר קשה".
בחיים האמיתיים ג'מבו היא היום אמא למקסימיליאן בן השנה וחצי, ולמרות שלוקה היא אם חד הורית ולג'מבו יש עם מי לחלוק את משימות ההורות, היא מוצאת לא מעט דמיון בין הדילמות של שתיהן. "גם אני, ממש כמו לוקה, עובדת בעבודה שדורשת שעות ארוכות שאנחנו נדרשות להשקיע אם אנחנו רוצות להצליח. ויש סוג של מנטרה שמושלכת על נשים כבר הרבה זמן, כנראה כסוג של העצמה, שאומרת 'את יכולה שיהיה לך הכל! שיהיה לך תינוק ושיהיה לך בעל ושתהיה לך קריירה! את יכולה לעשות הכל!', אבל הם לא אומרים 'את יכולה שיהיה לך הכל אבל את לא תישני ותהיי ממש מדוכאת'. וזה בולשיט. לכל דבר יש מחיר".
זאת אמירה לא טריוויאלית בעולם המערבי שמטיף להעצמה נשית ושוויון בין נשים לגברים.
"נכון. אבל יכול להיות שלוקה מאמינה שהיא תהיה אדם שמח יותר אם היא תרדוף אחרי הקריירה שלה ותבלה כרגע פחות זמן עם התינוק שלה, ואולי בעתיד זה יהפוך אותה לאדם שמח יותר ולכן לאמא טובה יותר. אולי להיפך. מה שאני אומרת הוא שלא משנה במה היא תבחר, זה יעלה לה במשהו - בזמן עם התינוק שלה או בהצלחה ובסיפוק בקריירה שלה. ובגלל זה אסור שיהיו חרטות בבחירות האלו, ואני חושבת שזה בהחלט משותף לי ולה. אני רוצה להיות מאוד טובה בעבודה שלי, אני רוצה לאתגר את עצמי ולהיות שחקנית טובה יותר, וכדי לעשות את זה אני מבלה שעות רחוק מהבן שלי, אני נמצאת איתו הרבה פחות שעות ממה שהייתי רוצה, אבל זה אומר שבעתיד אני אהיה אדם מאושר יותר ולכן אמא טובה יותר. וזה המחיר".
היא נולדה בפאתי לונדון לפני 33 שנים, השנייה מבין שבעה ילדים להורים שעבדו שניהם כאחים פסיכיאטריים ("זה אומר בעיקר שאתה אף פעם לא לבד, אף פעם לא מקבל מההורים שלך את הזמן שהיית רוצה ושאתה שואף להיות שונה"). ההורים שלה, שהיו בין היתר חובבים של תרבות מצרים העתיקה וסיפורים מהתנ"ך חשבו שהיא תהיה בן והחליטו לקרוא לה על שם נכדו של נוח התנ"כי שהפך גם לשמה של הממלכה המצרית הקדומה. ג'מבו אמנם נולדה נקבה אבל השם כוש נשאר. כשהיתה בת שלוש אמא שלה לקחה אותה ואת אחותה לשיעורי סטפס שהיו "ממש במורד הרחוב וזולים להפליא", ולפני שהן הבינו מה קורה היא היתה בת 17 ורקדה 10 שעות בשבוע. בהמשך, המירה את הריקוד במשחק שלדבריה תמיד היה החלום שלה. קריירת המשחק שלה הלכה והתפתחה, בעיקר בתיאטרון, ומאז שקיבלה את התפקיד ב"אשה הטובה" היא חיה על קו לונדון-ניו יורק.
"כרגע אני עדיין בניו יורק", היא אומרת השבוע, "אנחנו עדיין מצלמים את פרק 9 ו-10 מתוך 13 הפרקים של עונה השלישית. בדרך כלל כשאנחנו מסיימים לצלם אני חוזרת ללונדון, עכשיו יש לי תינוק אז המשפחה שלי רוצה לראות את התינוק כל הזמן. לא כל כך אכפת להם ממני, הם מתגעגעים רק לתינוק. מצידם שאני אשים את התינוק על מטוס ואשלח אותו אליהם".
הזמן שג'מבו מבלה בארה"ב גם העמיק את העניין שלה בפוליטיקה אמריקנית, שהולכת ותופסת נפח בסדרה. זה התחיל בעונה הראשונה, שנפתחת עם לוקהארט צופה בסצנת ההשבעה של הנשיא טראמפ. העונה השנייה העלתה הילוך, הוסיפה את הנשיא לפתיח ומספרה את הפרקים לפי ספירת ימי הנשיאות, בנוסף לנרטיבים שונים במהלך העונה. העונה השלישית לא תהיה שונה. העובדה ש"הטובות לקרב" משובצת בפלטפורמת הסטרימינג הדיגיטלית של CBS, מאפשרת לה יותר חופש פוליטי וגם מתירה לדמויות לקלל כאוות נפשן.
עבור ג'מבו המסע עם טראמפ כנשיא החל עוד בצילומי הפיילוט של "הטובות לקרב", שצולם בליל הבחירות באחד המשרדים בגורד שחקים במנהטן. במהלך הצילומים התברר שהמשרד ממוקם מטר ממסיבת הניצחון של טראמפ במלון הילטון ניו יורק. השחקנים הביטו למטה מהקומה ה-65 וראו את הרחוב מתמלא באנשים מריעים ולצידם באנשים מוחים, חוויה סוריאליטית לכל הדעות. "העונה הזאת תהיה פוליטית אפילו יותר מהקודמות", היא מבטיחה.
את מרגישה מעורבת רגשית בפוליטיקה האמריקנית או שאת צופה מהצד?
"העניין עם הפוליטיקה האמריקנית הוא שאי אפשר להתעלם מהעובדה שזאת המדינה הכי חזקה בעולם, וזה בלתי אפשרי עבור מדינות אחרות לא להיות מושפעות מהפוליטיקה שלה, לחיוב או לשלילה. אז למרות שאני בריטית תמיד הרגשתי שבהיותי חלק מהסדרה באופן בלתי נמנע אני מתעניינת וגם קצת מוקסמת ממה שקורה בפוליטיקה האמריקנית. כי יש לנו הרבה דיונים על הסט על מה שקורה כאן, אי אפשר באמת להיות מנותק מזה רגשית".
במידה מסוימת שני העולמות האלה קצת דומים – עולם המשפט והפוליטיקה.
"זה נכון. מעבר לשיחות על פוליטיקה בסדרה היא עוסקת גם בהשפעה של הפוליטיקה על עולם שאמור להיות אובייקטיבי וערכי כמו העולם המשפטי, שאמור לייצג צדק עליון. והיא משפיע על החלטות של אנשים גם אם האנשים האלה הם עורכי דין ובין אם הם אנשים רגילים".
שאלת את עצמך למי היית מצביעה אם היית אזרחית אמריקנית?
"(צוחקת) אני לא אזרחית אבל אני ממש בספק אם הייתי מצביעה לטראמפ. אני חושבת שזה היה ברור לגמרי. הבוחרים שלו עוורו על ידי מתמודד שהוא גם סלבריטי, אבל אין לי ספק למי הייתי מצביעה".
אגב פוליטיקה, בעונה הזאת השחקן מייקל שין הצטרף אליכם לקאסט. מצאתם מכנה משותף על הסט? דיברתם במבטא שאף אחד לא הבין בתור שפה סודית?
"הלוואי והייתי יכולה להגיד שלי ולמייקל שין יש שפה סודית. את צריכה להבין שבמונחים בריטים מייקל שין הוא כוכב ענק, הוא אגדה. ראיתי אותו על הבמה בכמה הזדמנויות ב-15 השנים האחרונות, הייתי די צעירה, האמת. הוא שיחק ב'המלט' ובשבילי זה היה כל כך מרגש שהוא מצטרף לסדרה. זה היה מזל עצום".
אז לא שתיתם תה של אחר הצהריים ביחד.
"אכלנו פיש אנד צ'יפס, בכל יום. זה כיף שהוא באזור והדמות שהוא מגלם, רולנד בלום, היא כל כך שונה מכל מה שראינו עד עכשיו בסדרה. אולי הוא יותר מהמשפחה של אליזבט טסיוני מ'האשה הטובה'. זאת היתה אנרגיה חדשה לגמרי שקפצה פנימה. מה שכן, האמריקנים יותר צוחקים עלינו מאשר אנחנו עליהם. צילמנו יום אחד סצינה שבה רולנד בלום, שתמיד היו לו עניינים מיניים במשרד, היה צריך להגיד שהוא עוזב את המשרד כדי 'לקבל את ה-Hammer של השעה שתיים'. זה היה בתסריט.
"שנינו היינו בסצינה ושנינו חשבנו שהוא אומר שהוא עומד לעלות על הלימוזינה של השעה שתיים, כי יש את הלימוזינה הענקית הזאת שנקראת האמר. כשסיימנו לצלם אותה שנינו ציינו שזה באמת מוזר שהוא הולך לקחת לימוזינה בשתיים בלילה וכל הצוות התפקע מצחוק, כי בארה"ב המשמעות של 'האמר' זו מציצה. היינו צריכים לצלם את הסצנה הזאת שוב. אז כן, אפשר להגיד שהיו כמה מכשולים כשזה הגיע לשפה".