שתף קטע נבחר

הבמאי ג'ון סינגלטון הלך לעולמו בגיל 51

כשבועיים לאחר ששקע בתרדמת בעקבות שבץ מוחי, משפחתו של הבמאי ג'ון סינגלטון החליטה לנתקו ממכשירי ההחייאה. את פריצתו הגדולה עשה עם הסרט "החבר'ה מהשכונה", שבזכותו היה לבמאי האפרו-אמריקני הראשון שמועמד לאוסקר. מאז נחשב לקול חשוב של התרבות השחורה בארה"ב

יוצר הקולנוע ג'ון סינגלטון הלך לעולמו היום (ב') בגיל 51. הוא נחשב לבמאי פורץ דרך בתעשיית הסרטים האמריקנית, מאז שיצר את הסרט "החבר'ה מהשכונה" ב-1991, והיה לבמאי האפרו אמריקני הראשון שמועמד לאוסקר - והמועמד הצעיר אי פעם בקטגוריית הבימוי. במהלך השנים היה מעורב גם ביצירת שוברי קופות, בהם הסרט השני בסדרת "מהיר ועצבני".

 

בני משפחתו של סינגלטון הודיעו כי מת לאחר שוחלט לנתקו ממכשירי החייאה, שאליהם היו מחובר בשבועיים האחרונים, מאז לקה בשבץ מוחי. לפי הדיווחים בסוכנויות הידיעות, הוא מת במרכז רפואי בלוס אנג'לס, כשהוא מוקף בחברים ובני משפחה.

 

ג'ון סינגלטון (צילום: AP)
סינגלטון בטקס פרסי האוסקר ב-2018(צילום: AP)

הקריירה של סינגלטון יצאה לדרך כשהיה בראשית שנות ה-20 לחייו, לאחר שסיים את לימודי הקולנוע בקליפורניה. הסרט "החבר'ה מהשכונה", המבוסס על נעוריו, צולם בשכונת מגוריו בלוס אנג'לס, וכיכבו בו קובה גודינג ג'וניור ואייס קיוב. הסרט מתאר את ניסיונם של שלושה נערים לתמרן בין שאיפותיהם הגדולות ובין הלחצים של חיי הרחוב, באיזור שנשלט על ידי כנופיות. הסרט חשף את צופי הקולנוע לשאלות של גזע ומעמד, תוך שהוא מספק הצצה קולנועית חסרת תקדים לתרבות הראפ. לאחר שהוקרן בפסטיבל קאן וזכה שם לשבחים, "החבר'ה מהשכונה" נעשה גם ללהיט קופתי. כשהיה בן 24 בלבד, סינגלטון קיבל מועמד לאוסקר בקטגוריית הבימוי.

 

בריאיון ל-Vice בשנת 2016 סיפר על יצירת הסרט: "אני חושב שחייתי אותו, עוד לפני שיצרתי אותו. כשהתחלתי לחשוב מה אני רוצה לעשות עם החיים שלי, והקולנוע היה אפשרות, זה היה טבעי שזה יהיה הסרט הראשון שלי".

 

מרגע זה ואילך סינגלטון נשאר יוצר קולנוע פעיל, גם אם לא הצליח לשחזר את תהילתו מימי סרט הבכורה. בין היתר יצר בשנות ה-90 את "צדק פואטי" בהשתתפות הראפר טופאק שאקור וג'נט ג'קסון, את הסרט "ללמוד מהחיים", ואת "רוזווד", שעוסק באופן ישיר בהיסטוריה הגזענית והעקובה מדם של ארצות הברית, והמבוסס על סיפור אמיתי של טבח שאירע בבפלורידה בשנת 1923.

 

בשנות ה-2000 יצר את "בייבי בוי", עיבוד מחודש לסרט "שאפט" ואף את סרטו המסחרי ביותר, "מהיר ועצבני 2", בשנת 2003. לצד עיסוקו בקולנוע, התנסה גם ביצירת קליפים, וביים את הוידאו לשירו של מייקל ג'קסון, Remember the Time, בהשתתפות אדי מרפי ומג'יק ג'ונסון. לאורך שנות יצירתו, סינגלטון הקפיד לעסוק בנושאים הבוערים בעיניי הקהילה השחורה בארצות הברית, ולשמור על רשת של קשרים עם ידוענים שחורים, גם מעולמות הספורט והראפ.

 

לאורך השנים, סינגלטון ידע גם תקופות מתוחות מול תעשיית הסרטים האמריקנית, והעביר ביקורת גלויה על האולפנים של הוליווד. כך למשל, האשים את אולפני וורנר בכישלון המסחרי של "רוזווד", ובעקבות סכסוך עם חברת הפקות אחרת, זנח את תוכניתו ליצירת סרט על חייו של טופאק שאקור. בשנת 2014 טען בריאיון לתקשורת כי התעשייה "מסרבת לתת לאפרו אמריקנים לביים סרטים על שחורים". עם זאת, לאחר יציאת הסרטים "תברח" ו-"הפנתר השחור" בשנים האחרונות, שניהם סרטים של יוצרים שחורים על אודות סוגיות של גזע, בירך על מה שזיהה כמגמות של שינוי.

 

סינגלטון היה נשוי פעמיים, והותיר אחריו חמישה ילדים.

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים