נטפליקס, HBO, דיסני, אפל או אמזון: חברות התוכן נלחמות והצופים מנצחים
מאז ש"משחקי הכס" ירדה מהמסך, חברות הסטרימינג נמצאות במאבק חסר רחמים למלא את החלל. HBO מנסה להמציא את עצמה מחדש, נטפליקס מייצרת ערימות תוכן, דיסני פלוס הקימו לתחייה את היקום של מארוול, אפל TV גייסה את ג'ניפר אניסטון ואמזון הולכים על מדע בדיוני ופנטזיה. מי תצליח להכתיב את הרגלי הצפייה ומה יש לכל אחת להציע? כל התשובות
"החורף מגיע", כך מזהירים לאחרונה במשרדי HBO ונטפליקס. הקלישאה הפכה חבוטה כבר מרוב שימושים חוזרים ונשנים (עוד סימן להיטמעות המהותית של "משחקי הכס" בתרבות הפופולארית), אולם הפעם יש בה בשורה גורלית מהמציאות. הכניסה של דיסני למה שהייתה לאחרונה יבשת בתולית היא רק סימן אחד להסתערות רבתי מכל הכיוונים עם אימפריות רבות עוצמה כמו אמזון שמגבירה את תפוקתה, אפל שמתפתה להיכנס בכוח לשדה הבידורי הזה ואולפנים הוליוודיים כמו וורנר ברוס ויוניברסל שנערכים לפלישה משלהם. זוהי בשורה קשה עבור הממלכות הוותיקות ששלטו בטריטוריית הסטרימינג כמעט בבלעדיות, ובו בזמן מדובר בבשורה מצוינת עבור הלקוחות וגם עבור היוצרים שעולם התוכן שלהם יתרחב ויהפוך להיות מגוון אף יותר. ביום בהיר, מול צג מחשב חד ומסונכרן, הצופים יוכלו להרחיק מבטם ולראות מעבר לווינטרפל, עמוק אל תוך הארץ התיכונה ואף מעבר לכך, עד לגלקסיה רחוקה רחוקה.
למרות שהיא כבר לא איתנו, רוחה של "משחקי הכס" ממשיכה לרחף כמקרה מיוחד אליו כולם נושאים עיניים ורוצים אחד לעצמם. הסדרה הכתיבה סטנדרטים חדשים של הפקה טלוויזיונית ותקציבים בסדר גודל שונה לגמרי, והיא גם מהווה סמן בנוגע לעולמות התוכן החביבים ביותר על הצופים - עולמות דמיוניים מזן הפנטזיה והמדע הבדיוני. בנוסף, HBO והסדרות רוויות המין והאלימות שלה, קבעו רף חדש של נועזות ובוטות. זה מה שהקהל אוהב, מתמכר אליו ומדבר עליו. אלו הם מחוללי ההצלחה העיקריים שחברות הסטרימינג מכוונות אליהם ולקראת הקרב הגדול, הן מחפשות לעצמן נכסי תוכן שיוכלו להשקיע בהם, לעבוד עליהם ובסופו של דבר להציג אותם לצופים ולהפוך אותם ללקוחות שבויים - ומשלמים לאורך זמן.
דווקא בגלל ש"משחקי הכס" הייתה חלק מהממלכה שלה, HBO ניצבת עתה מול האתגר הגדול ביותר ביחס למתחרות שלה. מדובר בשחר של יום חדש, ולא בהכרח אופטימי, של החברה שהחזיקה בנכס הטלוויזיוני הגדול ביותר, אולי אי פעם, ועתה צריכה להמציא את עצמה מחדש. מפלס הלחץ גבר באופן דרמטי לאחר שתאגיד טיים-וורנר, ש-HBO היא חלק ממנו, נרכש על ידי ענקית התקשורת AT&T. היעדים הכלכליים של הבוסים החדשים שונים, והתרבות הניהולית השתנתה, ובעקבות כך הכריז הנשיא ריצ'רד פלפלר על עזיבתו אחרי כמעט שלושה עשורים בחברה שעברה הסתגלות מרשימה מערוץ כבלים לספקית תוכן איכותי בסטרימינג. הפוליטיקה הפנימית, התככים והשינויים האסטרטגיים הביאו לזעזועים גם באגפים אחרים, כמו חטיבת הדוקו שחוותה גירושים מכוערים מחברת ההפקה המוערכת Vice שעבדה בחסותה. הלך הרוח הנוכחי ברור, ומכוון לתכנים שיסחפו קהלים עצומים, לחתור הכי קרוב לכס הברזל.
דיימון לנדולף הוא אחד מכמה יוצרים הנמנים על האליטה של הוליווד וזומנו על ידי HBO להוביל פרויקטים חדשים. ג'יי.ג'יי. אברמס שיצר עם לינדלוף את "אבודים", ישתף פעולה עם ג'ורדן פיל ("תברח") בסדרת האימה Lovecraft Country על משפחה אפריקנית-אמריקנית. יוצר Veep ארמנדו לאנוצ'י ישגר את עצמו לחלל בסדרה Avenue 5 בכיכובו של יו לורי. ג'וס ווידון אחראי על The Nevers על נשים בריטיות מהמאה ה-19 שיוצאות להילחם ברשע. The Outsider הוא עוד אחד מספריו של סטיבן קינג הזוכה לעיבוד למסך - הפעם בסדרה בכיכובם של ג'ייסון בייטמן ובן מנדלסון שנשאבים לתעלומת רצח על-טבעית.
טרילוגיית ספרי הפנטזיה "חומריו האפלים" מאת פיליפ פולמן תזכה גם היא לעיבוד מושקע במיוחד, תוך התעלמות מהכישלון הקופתי המהדהד של הסרט "המצפן המוזהב" מ-2007 שמבוסס על אותם כתבים. גם כאן יש תככים ומזימות ועולמות בדיוניים, עם הפנים ל"צפון" שם יש דובי קוטב ענקיים במקום דרקונים. על פניו נראה כי זוהי המועמדת הטבעית להחליף את "משחקי הכס". באופן כללי, החומרים האפלים, והפנטסטים הללו ניצבים כאמור בחזית, וכך גם The Plot Against America בכיכובה של וינונה ריידר המתחוללת בהיסטוריה חלופית בה הטייס האגדי צ'ארלס לינדברג גובר בבחירות על פרנקלין רוזוולט והופך לעריץ אמריקני.
בזמן ש-HBO נהגה לשאת את דגל האיכות, נטפליקס מזוהה יותר עם הכמות. החברה שינתה את העולם עם הגישה האגרסיבית שלה שכללה הסתערות רבתי על סדרות וסרטים מכל העולם ומכל הבא ליד - הכל כדי לבסס את עצמה כמצבור התוכן המקיף והמגוון ביותר ולהשתלט על זירת הסטרימינג בארצות הברית ומסביב לגלובוס. המדיניות הזו הוכיחה את עצמה כשנטפליקס הפכה למונופול אליו מחוברים כ-90 אחוז מלקוחות הסטרימינג עלי אדמות. אבל כשאתה פותח את פנקס הצ'קים ומפזר אותם לכל עבר, אתה צפוי להיכנס לצרות מתישהו. ואכן, נטפליקס נמצאת במצב שברירי עם נתוני צפייה לא רעים, אבל עם גרעונות עצומים. הכניסה של דיסני פלוס והמתחרות האחרות לחצר שלה מגיעות בעיתוי הכי בעייתי, וזה דרש שינוי מדיניות.
ואכן, בנטפליקס החליטו לרכוש פחות ולהפיק יותר תכנים, ועל הדרך לבסס את עצמם ככוח יצירתי משמעותי שיש להתחשב בו, לא רק באזור הדמדומים של הסטרימינג אלא גם בקולנוע, בפסטיבלי סרטים ואפילו באוסקר. ועדיין, נראה כי הנכונות של הנהגת נטפליקס להשקיע תקציבי ענק בפרויקטים מוגבלת, והם ממשיכים בגישת הכמות עם אינספור הפקות חדשות שאמורות למלא את מצבורי התוכן, וליצור רושם חיובי בתמונה הגדולה. עם זאת, נטפליקס רוצה "משחקי הכס" משלה וזה די מתבקש כדי להתגונן מול הפלישה הצפויה לטריטוריה שלה. לכן יזמה את הניסוי המעניין של "הקריסטל האפל: עידן המרד" - עיבוד מודרני לסרט הפנטזיה של ג'ים הנסון מ-1982, ובו דמויות בובתיות. מהלך יומרני יותר יעשה ב-The Witcher בו מככב הנרי קאביל (סופרמן בשבילכם) כצייד מכשפות ומפלצות בעולם הפנטסטי שייצר הסופר הפולני אנדז'יי ספקובסקי ואמור לספק דרמה, אלימות ואולי גם מין כמו שהתרגלנו לצרוך בטלוויזיה.
לצד סדרות אפיות איכותיות, נטפליקס ממשיכה להתמסר לאסטרטגיית הכמות שלה. במהלך בחודש ספטמבר שיחררה החברה לא פחות מ-41 סדרות מקור חדשות ומחודשות, ביניהן "אלי" (The Spy) של גידי רף על סוכן המוסד אלי כהן. לשנה הקרובה מתכננת נטפליקס עוד ועוד פרויקטים כמו אנתולוגיית אימה של גיירמו דל טורו, הדרמה "חינוך מיני" עם ג'יליאן אנדרסון, קומדיה של ריקי ג'רווייס בשם After Life ואופרת חלל בשם Another Life (שאינה קשורה לאופרת הסבון העתיקה מערוץ המזה"ת). בנוסף צפויה גרסת אנימציה ל"מהיר ועצבני", וחידוש של "שי-רה" האגדית, סדרת ספינאוף ל"בית הקלפים" וסדרה של ג'ורג' קלוני על פרשת ווטרגייט, סוג של בית הקלפים מהמציאות.
באמצעות הפקת סדרות על סרט נע, מקווים בנטפליקס לייצר מספיק תוכן ללקוחות האמריקנים ובעיקר הבינלאומיים שהם העוגן הכלכלי האיתן ביותר כרגע של החברה. הפריסה של נטפליקס על פני הגלובוס היא היתרון הגדול ביותר שלה. המונופול שלה בארצות הברית עומד להישבר, אבל האחיזה שלה בטריטוריות אחרות ברחבי העולם עומדת לזכותה ובגדול.
מהפכת הסטרימינג הביאה שינוי מהותי בהרגלי הצפייה של הקהל, שצורך את הדרמה, הקומדיה, האקשן והפנטזיה שלו בבית, בעיתוי המיטבי ובמחיר סביר. השגשוג של הצפייה הביתית המקוונת הוא החורבן של תעשיית הקולנוע המסורתית שמתבוננת בחרדה בנתונים מהקופות. תאגיד דיסני לא צריך להיות מודאג בינתיים, בניגוד למתחריו ההוליוודיים. חברות הבת מארוול, פיקסאר ולוקאספילם עושות את העבודה וממשיכות להזרים מיליארדי דולרים, שהם ערבות יותר ממספקת לעסקת מיזוג הענקית עם אולפני פוקס/המאה ה-20. ועדיין, בדיסני יודעים שהם צריכים להיערך לעתיד שאחרי ההפצה בבתי הקולנוע. מתוך תכנון לתווך הארוך, וגם בגלל הגרגרנות בלתי ניתנת להשבעה של תאגיד הבידור, הושק דיסני פלוס.
הפלישה הגדולה של דיסני פלוס בנובמבר הקרוב צפויה לשנות לגמרי את מפת הסטרימינג לחרדת ראשי נטפליקס. אלו נאלצו להיפרד בשנים האחרונות מכלל התכנים של דיסני שהציעו בעבר, כולל הסדרות המצליחות שהפיקו בשיתוף מארוול "ג'סיקה ג'ונס", "לוק קייג", "המעניש", "דרדוויל" ו"איירון פיסט" - כולן בוטלו בלית ברירה טרם זמנן. בינתיים, מארוול שזה אתה חתמה עידן ביקום גיבורי העל שלה ויוצאת לדרך חדשה בקולנוע, תמתח את השובל של הנוקמים בסטרימינג עם סדרות חדשות לדיסני פלוס שיוקדשו למי שנותרו בצלם של קפטן אמריקה, איירון-מן ות'ור: פלקון וחייל החורף, לוקי, הוויז'ן וסקרלט וויטץ', והוקאיי כולם יזכו לבמה מכובדת לשם שינוי. בהמשך יופקו סדרות לקבלת פני מיס מארוול (גיבורת העל המוסלמית הראשונה) שי-האלק, ומון נייט. זוהי רק דוגמה אחת לדיסני שמתחממת על הקווים ומצוידת היטב עם חברות הבת שלה והנכסים התרבותיים שבבעלותה, שיעברו הסבה למסך הקטן.
הסבה למסך הקטן מביאה איתה גם אתגר מעניין עבור ראשי דיסני הידועים בשמרנותם, ואשר כיוונו מאז ומתמיד לקהל של ילדים ושל מבוגרים ילדותיים. אולם בזירת הסטרימינג שמעניקה המון כוח ללקוח ולבחירותיו, דיסני צריכה לספק גם את הרצונות של הצופים המבוגרים שמהווים כאן את קהל היעד העיקרי. וקהל היעד הזה רוצה תכנים מדממים, נועזים ופורקי עול שלא ניתן למצוא ב"צעצוע של סיפור" או ב"סינדרלה". השינוי התודעתי הזה מחלחל להנהלת דיסני, ולצורך כך היא השתלטה על פלטפורמת הסטרימינג Hulu שייכלל בחבילת דיסני פלוס ויארח את הסדרות והסרטים שמכוונים למבוגרים כמו "סיפורה של שפחה", "קאסל רוק" וכל מיני יצירות סוררות אחרות.
אבל גם מחוץ לגטו של Hulu, מבוגרים ימצאו תכנים קצת יותר מחוספסים ואלימים מהסטנדרד של דיסני, כמו בסדרה "המנדלוריאן" מבית לוקאספילם שתלווה צייד ראשים בעולם הצללים של היקום של "מלחמת הכוכבים". מדובר בהפקת לייב-אקשן ראשונה של לוקאספילם לטלוויזיה, והיא נעשתה בתקציב משוער של כ-15 מיליון דולר לפרק, ומהטריילר היא אכן נראית מושקעת וסוחפת, וגם אפלה. סדרה שצפויה להעביר צופים רבים ליקום המקביל. בנוסף נודע לאחרונה כי במקום להפיק סרט חדש שיוקדש לדמותו האיקונית של אובי וואן קנובי, הוחלט ליצור אותה למסך הקטן ויואן מקגרגור שגילם את הג'דיי בגרסתו הצעירה בפריקוולים של ג'ורג' לוקאס, ישוב לתפקיד הראשי. תוסיפו לכל זה גם את הסרטים והסדרות של פוקס (בהם "משפחת סימפסון"), התכנים של נשיונל ג'יאוגרפיק ואת שידורי הספורט של רשת ESPN שבבעלות התאגיד - ויש לכם מעצמת סטרימינג בהתהוות, לכאורה בלתי מנוצחת.
הפלישה של דיסני היא סיבה לדאגה גדולה עבור נטפליקס, אבל היא גם מאתגרת ומתמרצת אחרים כמו אימפריות הטכנולוגיה אמזון ואפל. לשתי החברות הללו אין מאגרי תוכן עצומים כמו לתאגיד הבידור התמנוני, אך יש להן יכולת תקציבית להקים תשתית יעילה ולהתחיל בחדירה עמוקה לתחום. אמזון כבר התחילה להשקיע כספים רבים ברכש של סרטים וסדרות, ולאחרונה גם בהפקות רחבות היקף. בפסטיבל סאנדנס האחרון, נציגי אמזון פתחו את פנקסי הצ'קים ושמו ידיהם על כמה מהסרטים הבולטים בנמצא, ביניהם The Report עם אדם דרייבר ואנט בנינג שעשוי להביא להם אוסקר, וכן Honey Boy של עלמה הראל. אבל ההתפתחויות היותר משמעותיות היא ההפקות מבית. "טרנספרנט", "מיס מייזל המופלאה", "פליבג" (זוכת האמי הטרייה), "המרחב", ו"האיש במצודה הרמה" היו בגדר ניסוי כלים לקראת הפרויקטים האדירים ועתירי התקציב שיזמו באמזון.
באמזון מזהים את חיבת הקהל לתכנים של מדע בדיוני ופנטזיה וסיפקו להם כמה סדרות מקור מצוינות בז'אנרים הללו כמו "בשורות טובות" המבוסס על ספרו של ניל גיימן או "הבנים" בה מככב בין השאר תומר קאפון הישראלי, המשמשת כפארודיה משעשעת ומותחת על גיבורי על ותרבות הפופ, וכן Carnival Row עם קארה דלווין ואורלנדו בלום על פיות נרדפות בעולם מושחת של בני אדם. אולם הגביע הקדוש של אמזון הוא העיבוד הטלוויזיוני המצופה ל"שר הטבעות" של טולקין - הפקה אדירה שאמורה להציב אותה בקו אחד עם דיסני, נטפליס ו-HBO ככוח משמעותי בענף הסטרימינג. שמועות בתעשייה גורסות כי מיזוג אפשרי של אמזון עם CBS (שהתמזגה לאחרונה עם ויאקום) צפוי להגביר את היכולות שלה משמעותית וגם לצרף לקטלוג פרנצ'ייזים כמו "מסע בין כוכבים" וסדרות הדור החדש כמו "דיסקברי" ו-Star Trek:Picard עם ז'אן לוק פיקארד המזדקן (פטריק סטיוארט).
גם לאפל TV, השחקנית החדשה והשאפתנית במגרש הסטרימינג, יש שאיפות גדולות ובחטיבת התוכן החדשה שלה עמלים על כמה פרויקטים מבטיחים כמו For All Mankind של רונלד ד. מור ובו גרסה אלטרנטיבית להיסטוריה של מירוץ החלל בין ארצות הברית לברית המועצות, Amazing Stories שתחייה את סיפורי האימה והמדע בדיוני של סטיבן שפילברג משנות ה-80, "אמילי" על אמילי דיקינסון, "תוכנית הבוקר" בכיכובה של ג'ניפר אניסטון כמנחת תוכנית בוקר, See עם ג'ייסון מומואה על האנושות העתידית שמאבדת את חוש הראייה, עיבוד טלוויזיוני לסדרת ספרי "המוסד" מאת אייזק אסימוב ו-Swagger המבוסס על חייו של הכדורסלן קווין דוראנט. בנוסף הבמאים המוערכים ג'יי.ג'יי. אברמס ("אבודים"), מ. נייט שמאלאן ("החוש השישי") ודמיאן שאזל ("לה לה לנד") הוזמנו לפתח פרויקטים במימון אפל.
כך מפת הסטרימינג עומדת להשתנות באופן מהותי ממש בקרוב, ולמלחמת הכל בכל הזאת מצטרפות גם חברות אחרות כמו יוניברסל, וורנר בראת'רס וקומקאסט. מי ינצח? קודם כל הצרכן, שבפניו יפתחו אינספור תכנים חדשים, מושקעים ומפתים. הוא יוכל ליהנות מההיצע של כל ערוצי הסטרימינג החדשים, או חלקם, בהתאם ליכולות הכספיות שלו ומידת ההתמכרות שלו לסדרות השונות. בכל מקרה, לא פחות מכך שיהיה מעניין לשבת בבית ולצפות בכל הדרמה והאקשן על המסך, מרתק יהיה לראות מה קורה במאבק חסר הפשרות ומלא היצרים מאחורי הקלעים, ממש כמו "משחקי הכס" רק במציאות.