המופע "גטסבי הגדול" הוא מופת של תנועה ודיוק
הרקדנים הכריזמטיים של המופע "גטסבי הגדול" מספרים את רב המכר של סקוט פיצג'רלד אחרת. בלט ומחול מודרני, תפאורה ססגונית ופסקול נפלא, הופכים את ההפקה שמגיעה לארץ לראשונה - ללא פחות ממפעימה
שעה לפני תחילת המופע "גטסבי הגדול", בתיאטרון בברלין עם הנברשת הגדולה והכרכובים המוזהבים, הרקדנים נראים יפים כמו ציור. הם נינוחים מאחורי הקלעים, לבושים בקפידה ופניהם מסותתות באיפור מדויק. רקדניות בשמלות שחורות ותכשיטים עדינים מפציעות מבין הדלתות, הרקדן אלכסיי טוטוניק עוטה מעין שקיות ברווזיות על כפות רגליו - לשמור עליהן חמות, שלא יתקשו ותנועתן תוגבל בשל הקור האירופאי.
הכל מתחיל לבעבע לקראת כניסת הקהל הברלינאי, וב-29-28 בנובמבר, בהיכל התרבות בתל אביב, יהיה זה הקהל הישראלי שיוכל לצפות בעיבוד למחול של רב המכר מאת פרנסיס סקוט פיצג'רלד. מופת של תנועה ודיוק של 35 רקדנים - שיתוף פעולה אמריקני, אוקראיני ורוסי, שעליו מנצח הכוריאוגרף המוערך דווייט רודן. "רציתי להיות בטוח שהכוריאוגרפיה מעבירה את הסיפור המבריק, העל זמני של הרומן 'גטסבי הגדול' של פיצג'רלד. ריקוד ניתן לפרשנות בדרכים רבות, אבל הדינמיקה, הרגש והדרמה היו חשובים לי במופע הזה במיוחד", מספר רודן, שכבר היה אחראי בעבר לכמה מופעי מחול בארץ, בהם כאלה של הבלט הישראלי, ולא שוכח להצהיר בהתלהבות: "ישראל היא אחד המקומות האהובים עליי בעולם".
"גטסבי הגדול", שפיצג'רלד פרסם בשנת 1925, עדיין זוכה לתהודה רבה, בין היתר בחמישה עיבודים קולנועיים לאורך השנים, האחרון שבהם משנת 2013 בכיכובו של ליאונרדו דיקפריו. זהו סיפור שמתרחש בשנות ה-20 הסוערות, בעולם רוויי אלכוהול, מסיבות, יהירות ובגידות, ובו בחור צעיר ועשיר בשם גטסבי נלחם בכל כוחו להשיג את ליבה של אהובתו, הנשואה לאחר - מלחמה שגובה ממנו מחיר כבד.
"חיפשנו במשך הרבה זמן סיפור מתאים שיש בו תפקיד ראשי לגבר", מספר דניס מטביינקו, שכבר רקד על במות רבות בעולם, שותף ליצירת המופע הנוכחי ואף מגלם בו את גטסבי. אך לא רק האהבה למקצוע היא שהניעה אותו הפעם, אלא גם זו הרומנטית: "יצרתי את המופע בשבילה", הוא אומר בחיוך, ומתכוון לבת זוגו בחיים, אנסטסיה מטביינקו שמגלמת את דמותה של דייזי - מושא אהבתו במופע. ואכן, השיח התנועתי שלהם על הבמה מלא תשוקה, רך וחמאתי.
"גטסבי הגדול" איננו מופע שכל תכליתו ריקוד. הוא לא מיועד רק לחובבי מחול אליטיסטים ואניני טעם, אם כי גם הם יוכלו להעריך אותו. מדובר בדרמה בימתית, סיפור שנתפר בקפידה ומסופר ללא מילים, אך עם שלל אלמנטים שכל אחד מהם קריטי לתוצאה הסופית. ראשית, על אף שרודן מגיע מהעולם הקלאסי, הכוריאוגרפיה הפעם היא שילוב של בלט ומחול מודרני, צורה היברידית מרעננת שאינה תבניתית ולא נכנסת תחת קטגוריה אחת; לאחר מכן ישנן הבעות הפנים, הניואנסים הדקים של הרקדנים-שחקנים שמצליחים להעביר דמות ללא טקסט; נדבך נוסף הוא התלבושות - המרהיבות, לא פחות, שהולמות את רוח התקופה ומתחלפות בקצב היין שנשפך במסיבות בימים ההם. תותחי קונפטי רועמים על הבמה בנסיבות שונות (לא לאוזן שנבהלת בקלות), ועל רקע כל אלו מסך ענקי בגובה 10 מטרים.
יש סכנה בשימוש בפיוז'ן כזה של מרכיבים, סכנת קיטש, בלאגן או פשוט חוסר טעם, אבל זה לא קורה כאן. הווידאו מתחלף תדיר, מתאים את עצמו לכל סצנה - החל מאלכוהול שנמזג לתוך כוס, דרך נוף ים ועד לתוככי חדר נשפים. פעמים רבות גם השחקנים עצמם מופיעים על המסך הענק בעודם על הבמה - מתבוננים בעצמם, כופים על עצמם איזו מין כנות - דרך מעניינת לייצג קונפליקט פנימי המתחולל בקרבה של דמות.
אכן, לא תמיד קל להבין את קו העלילה, מתוך מגבלות המדיום. תנועה אומנם מדברת בדרכה, אך באופן מופשט יותר, ולא חד משמעי כמו טקסט. עם זאת, דומה כי הצורך בהלימה מדויקת לקו הסיפור אינה העיקר פה, כי אם ההבנה הרגשית, המתח ורמת העניין שנשמרים לאורך המופע.
תצוגת התכלית הזו, שנמשכת כשעתיים כולל הפסקה, היא כה מרשימה, עד כי לפרקים קל לשכוח שמדובר במופע חי הכפוף למגבלות חוסר העריכה - לא תמצאו פה עווית שאינה במקומה, תנועה שלא מבוצעת בשלמותה, פגם קטן ולא מתוכנן. המופע הזה, שרץ כבר חמש שנים, כה מהוקצע ועתיר בהתרחשות, עד כי קל לטעות ולחשוב שמדובר בסרט שנערך והודק בקפידה.
שחקנית מרכזית במופע היא הכריזמה של אלה הנושאים אותו על כתפיהם: קליפורד וויליאמס, שמגלם את הצד האפל של גטסבי, מהפנט ביכולותיו הבלתי מתאמצות. אלכסיי טוטוניק, בתפקיד טום בעלה של דייזי, מציג בכישרון בלט גברי ומחוספס. וכמובן מטביינקו ודייזי - הוא שתנועותיו קלות ממש כדיבור, והיא שרגליה רגלי איילה - מדגימים את מהותו של חיבור זוגי על הבמה.
אך המרכיב הסודי של גטסבי טמון במוזיקה המצוינת לכל אורכה, שהלחינו במיוחד עבור המופע המלחינים קונסטנטין מלדזה ויורי שפטה. שילוב של קלאסי, מודרני וג'אז - ומה שבעצימת עיניים נדמה כקונצרט העומד בפני עצמו.
אלה, כאמור, יגיעו למחוזותינו בסוף החודש לשני מופעים, במחיר של 410-190 שקלים לכרטיס. בין שקראתם את גטסבי של פיצג'רלד ובין ששמו פגש את אוזניכם לראשונה - מדובר במופע שקל ואף מתבקש להתפעל ממנו.
הכותבת הייתה אורחת של הפקת המופע בברלין.