שתף קטע נבחר

איראן אוסרת על מכירת ספרי יובל נח הררי

הרשויות בטהרן הודיעו כי יחרימו את ספריו של ההיסטוריון הישראלי בשל עיסוקו באבולוציה והפצת תכנים מערביים. הררי: "מקווה שלמרות שהמשטר האיראני פוחד מדיון מדעי חופשי, האזרחים ימצאו דרכים להשיג ידע מדעי עדכני ולהשמיע את דעותיהם"

התאחדות המו"לים בטהרן הודיעה היום (ב') כי תאסור מכירה וקנייה של ספרים מאת ההיסטוריון הישראלי יובל נח הררי בשטחי איראן. סוכנות הידיעות הרשמית של איראן מדווחת כי כל מי שייפר את האיסור, צפוי להתמודד עם השלכות משפטיות.

 

משרד התרבות האיראני הודיע כבר בחודש מאי כי יאסור על פרסום ספריו של הררי, ונימק את ההחלטה בכך שכתביו מקדמים את תיאורית האבולוציה וכן "היסטוריה בדויה". במשרד גינו באופן נחרץ את הסופר, שהוגדר על ידם כ"ציוני".

 

הרשויות באיראן אף הסבירו שהן חוששות שספריו של הררי, בהם "קיצור תולדות האנושות" ו"ההיסטוריה של המחר", יאפשרו הפצה של תפיסות מערביות בקרב אזרחי הרפובליקה האיסלאמית השמרנית.

 

יובל נח הררי נואם (צילום: עמית שעל)
יובל נח הררי(צילום: עמית שעל)

 

פרופ' יובל נח הררי אמר בתגובה ל-ynet: "הספרים שלי עוסקים באתגרים שעומדים בפני האנושות כולה במאה ה-21 - מלחמה גרעינית, קריסה אקולוגית, ועלייתן של טכנולוגיות משבשות-עולם כגון בינה מלאכותית וביוטכנולוגיה. חשוב שאנשים מכל המדינות והתרבויות ינהלו דיון משותף על האתגרים האלה – ושהדיון הזה יבוסס על עובדות מדעיות כגון אבולוציה ולא על מיתולוגיות כיתתיות. לכן התעצבתי לשמוע שהמשטר האיראני אסר על הפצת הספרים שלי באירן. אבל אני מקווה שלמרות שהמשטר האיראני פוחד מדיון מדעי חופשי, אזרחי אירן ימצאו דרכים להשיג ידע מדעי עדכני ולהשמיע את דעותיהם".

 

מוקדם יותר השנה, הררי עלה לכותרות ברחבי העולם כאשר נודע שבגרסה הרוסית לספרו "21 מחשבות על המאה ה-21" הוכנסו שינויים, בין היתר בקטעים העוסקים ברוסיה, במשטר פוטין וברעיון של פוסט אמת. הררי הסביר בזמנו שהשינויים נעשו באישורו, מתוך כוונה לאפשר את פרסומו של הספר ברוסיה, ומתוך שאיפה להביא את רעיונותיו בפני קהלים רבים ככל שניתן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שעל
יובל נח הררי
צילום: עמית שעל
לאתר ההטבות
מומלצים