תשאירי לי פר"ח
הקשר שבין העצמה אישית להצלחה בלימודים מוכח שוב: חניכי פר"ח העלו את ציוניהם במתמטיקה
תלמידים רבים בבתי הספר ברחבי הארץ זקוקים לעזרה לימודית ורגשית, ובמקרים רבים חניכה אישית שבועית ממבוגר - היא זו שעושה את כל ההבדל. פרויקט פר"ח, פרויקט חונכות המערב אלפי סטודנטים בפעילות של חונכות ילדים הזקוקים לעזרה, קיים כבר משנת 1972 ומתקיים היום בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה. בדו"ח השנתי של פרויקט פר"ח, שיצא באוקטובר האחרון, מוצגים נתונים המראים כי שילוב בין העצמה אישית של החניך ועזרה בלימודים העלו את הציונים ובאופן ספציפי ניתן לראות זאת בלימודי המתמטיקה, שם עלו הציונים בכ-15 נקודות.
המפגש בין החונכים, שהם בדרך כלל סטודנטים צעירים שמהווים מודל לחיקוי עבור התלמידים הצעירים, מניב קשרים יפים הרגשי והאקדמי של הילד. הדו"ח יצא על ידי ארגון פר"ח, מכון דוידסון לחינוך מדעי, המפעיל את פרויקט החונכות של משרד המדע, החלל והטכנולוגיה. בפרויקט פר"ח של משרד המדע השתתפו השנה 552 חונכים ו-669 תלמידים מכיתות ט' ועד תלמידי מכינה. התלמידים המשתתפים בפרויקט נבחרו בתאום עם מנהלי בתי הספר השונים והם מגיעים מ-25 ישובים ומ-46 בתי"ס ברחבי הארץ.
66 אחוז מהפעילות התקיימה בבתי ספר ממלכתיים, 17 אחוז במגזר הערבי, 8 אחוזים במגזר הממלכתי דתי, 9 אחוזים פעלו בחונכות סטודנט לסטודנט. סך שעות הפעילות והדרכה שבצעו החונכים בפרויקט עמד על כ-60,000. לפי הדו"ח, 433 התלמידים אשר נחנכו בלימודי המתמטיקה, העלו את ציוניהם במקצוע בכ-15 נקודות בממוצע. 31 אחוז מהחונכויות התבצעו בכיתות י"א, 20 אחוז מהחונכויות התקיימו בכיתה ט', 17 אחוז בכיתה י', 18 אחוז בכיתה י"ב ו 13 אחוז בקרב תלמידי המכינה.
בעקבות החונכות כאשר השיפור הגבוה ביותר בציונים היה בקרב תלמידי המכינה ולאחר מכן בקרב כיתות י"א. השיפור בקרב הבנות היה בממוצע 13.5 נקודות ובקרב הבנים 15.5 נקודות. השיפור הגבוה ביותר היה במקצועות הפיזיקה, מתמטיקה וביולוגיה. לדברי שר המדע אופיר אקוניס, "תלמידי ישראל הם העתיד של המדע בישראל. ההשקעה בעתיד היא ההשקעה המניבה ביותר, וההשקעה בילדינו תביא לפריצות הדרך של המחר". משרד המדע משקיע מדי שנה כ-5 מיליון שקלים במלגות לסטודנטים שחונכים תלמידי תיכון במדעים. גובה כל מלגה לסטודנט כ-7000 ש"ח. בשנה הבאה מתכנן המשרד לשלש את ההשקעה ל-15 מיליון שח ובכך להגדיל את מספר התלמידים שמקבלים חונכות ואת מספר הסטודנטים שמקבלים מלגות.
מנכ״ל פר״ח, אלון גלרון מוסיף כי "בנוסף לשיפור בציוני התלמידים ניתן לראות גם את ההשפעה הרחבה של החונכות גם בהקשר של המסוגלות החברתית והרגשית של התלמידים. התלמידים והחונכים מעידים כי לחונכות השפעה גדולה על הדרך בה החניכים מעריכים את עצמם בהיבטים אלה ובציפיותיהם לעתיד".