שתף קטע נבחר

"עוד שנתיים": ממותה צמרית עשויה לשוב לחיים

הממותה הצמרית חיה באפריקה, אסיה, אירופה וצפון אמריקה במהלך תקופת הקרח האחרונה ונכחדה לפני בערך 4,500 שנה - כנראה בשל שינויי אקלים וציד על ידי בני אדם

חוקרים אמריקנים טוענים כי הם במרחק שנתיים בלבד מיצירת עובר של ממותה צמרית בעזרת DNA מדגימות של החיה שנמצאו באזוריה הקפואים של סיביר. מדובר בצעד האחרון והמשמעותי ביוזמה להשיב לחיים את הממותה הצמרית על ידי שילוב תכונות המפתח שלה עם פיל אסייתי. מטרתם של המדענים היא לגדל את הייצור ברחם מלאכותי ולא להשתמש בפילה עבור הפרויקט.

 

הממותה הצמרית חיה באפריקה, אסיה, אירופה וצפון אמריקה במהלך תקופת הקרח האחרונה ונכחדה לפני בערך 4,500 שנה - כנראה בשל שינויי אקלים וציד על ידי בני אדם. אך ההתפתחויות בתחום עריכת הגנים, המאפשרות בחירה גנטית מדויקת והחדרה של DNA, עשויות להשיב אלינו את החיה הקדומה.

 

הדמיה של ממותה ()
הדמיה של ממותה

 

פרופסור ג'ורג' צ'רץ', העומד בראש צוות החוקרים מאוניברסיטת הרווארד, מסר בהודעה רשמית: "אנחנו עובדים על דרכים להעריך את ההשפעה של כל שינויי הגנים האלו ובעצם מנסים להביא לפיתוח עובר חדש במעבדה. העריכות הגנטיות בעצם ישפיעו על הצלחתם של פילים בסביבות קרות".

 

הוא הוסיף: "אנחנו כבר יודעים על מאפיינים שקשורים לאוזניים קטנות, שומן תת-עורי, שיער ודם, אבל יש כנראה עוד מאפיינים רבים ואחרים שגם הם נבררו בקפידה בחיה. המטרה שלנו היא לייצר עובר היברידי פיל-ממותה. למען האמת, העובר יהיה יותר פיל עם כמה תכונות של ממותה. אנחנו עדיין לא שם, אבל זה יכול לקרות בתוך שנתיים".

 

אם הממותות ישובו שוב להלך על פני האדמה הן יוכלו אולי אף לסייע במאבק בהתחממות הגלובלית, וזאת על ידי עצירת גזי החממה שמשתחררים כשקפאת העד באזורי הטונדרה נמסה. "הם שומרים על הטונדרה מפני הפשרה על ידי זה שהם מנקבים עם גופם את השלג ומאפשרים לאוויר קר להיכנס", הוסיף פרופסור צ'רץ'. "ובקיץ הן מפילות עצים ומאפשרות לדשא לצמוח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים