החידה שמוכיחה: האדם חכם יותר מהמחשב
גם הבינה המלאכותית לא מצליחה לפעמים להתמודד מול המוח האנושי: חידת שחמט שהציג המתמטיקאי רוג'ר פנרוז מראה זאת. גם אתם תצליחו לתת מט למחשב?
הם אלופים בפוקר, בגו וכמעט תמיד גם בשחמט. אבל יש מקרים בהם המחשבים והבינה המלאכותית לא משתווים לאינטליגנציה האנושית. הפיזיקאי והמתמטיקאי סר רוג'ר פנרוז, מהמפורסמים בעולם בתחומו, הציג חידת שחמט כדי להראות בדיוק את אחד מאותם מצבים.
מחשבי העל ניצחו את טובי השחמטאים בעולם, ורבים סברו לפיכך כי המכונה הפכה להיות עדיפה אינטלקטואלית על האדם. אבל פנרוז הראה כי גם המחשב המתוחכם ביותר לא מצליח להתמודד עם חידת שחמט "קלה" יחסית. החידה פורסמה לרגל פתיחת מכון פנרוז, מכון מדעי שמתכוון "לחקור את המוח האנושי, היצירתיות והממשק בין מכניקת הקוונטים לתורת היחסות".
בתמונה המצורפת מתואר המצב בחידת השחמט של פנרוז. המטרה היא לנצח או להשיג תיקו מול המחשב, שמשחק בשחור. במבט ראשון נראה שהסיכויים אפסיים - לשחור יש מלכה, שני צריחים, שלושה רצים, ארבעה חיילים ומלך - לעומת ארבעה חיילים ומלך בלבד ללבן. אבל מבט מעמיק יותר מראה שאפילו ניתן לתת מט לשחור, אם הוא מבצע טעות. כאן ניתן לשחק בסימולציה ממצב זה.
"אדם שמסתכל על כך לזמן קצר יראה בבירור מה הלבן צריך לעשות. יותר נכון, מה אסור לו לעשות", הסביר ג'יימס טאג ממכון פנרוז. "אבל עבור מחשב החידה דורשת ביצוע מספר עצום של חישובים, אף יותר ממה שמחשבי העל של היום מסוגלים לבצע".
מחשב שמשחק כשחור יהיה תמיד בטוח במצב כזה שהוא יכול לנצח, עקב הכלים העדיפים ומספר האפשרויות הבלתי מוגבל להזזת הרצים. לעומת זאת, בני אדם יבינו במהרה שתוצאה הגיונית היא תיקו.
הסיבה לכך היא שהמלכה, הצריחים והמלך של השחור "תקועים" למעשה, והמלך יכול להתחמק משלושת הרצים, כל עוד הוא פוסע על המשבצות הלבנות. ואכן, פריץ, מחשב מתקדם שנמצא בשימוש השחמטאים הטובים ביותר, נכשל אל מול הבעיה הזו. הוא התבקש לנתח מי ינצח, והעריך כי יהיה זה השחור.
הבעיה הזו יכולה לסייע למדענים לגלות מדוע המוח האנושי כל כך מיוחד, ומדוע אולי אף פעם המחשבים לא יוכלו להשתוות אליו. במכון פנרוז סבורים כי המוח האנושי מתעלה על המכונות הקיימות כי הוא מסתייע ביכולות הנגזרות ממכניקת הקוונטים.