שתף קטע נבחר

הברקזיט הראשון: כך בריטניה נפרדה מאירופה

לפני 450 אלף שנה בריטניה הייתה מחוברת לצרפת, והאזור נראה כמו סיביר. אבל מפלים אדירים והצפות ענק יצרו את תעלת למאנש - והפכו את בריטניה לאי

 

 

 

עזיבת האיחוד האירופי מעוררת סערה בבריטניה ומחוצה לה, אבל הברקזיט עדיין לא צפוי להיות קטסטרופלי כמו שהיה "ברקזיט 1.0" – ההיפרדות הראשונה של בריטניה מהיבשת. מחקר חדש חשף כיצד מפלי ענק ולאחר מכן הצפות אדירות פגעו בקשר היבשתי בין בריטניה לצרפת, ובסופו של דבר הובילו ליצירת האי בריטניה ותעלת למאנש.

 

"סדרת אירועים גאולוגיים הובילו לכך שבריטניה הפכה לאי", אמר פרופ' סאנג'יב גופטה, חוקר מדעי כדור הארץ מאימפריאל קולג' בלונדון ואחד מכותבי המחקר. "אם האירועים הללו לא היו קורים, ההיסטוריה של בריטניה הייתה נראית שונה לחלוטין". לדבריו, אם רכס ההרים לא היה נפרץ, בריטניה הייתה נותרת מחוברת לצפון צרפת, עם גישה קלה ליתר יבשת אירופה.

הדמיה: הגשר היבשתי שחיבר בימים עברו בין בריטניה לצרפת ()
הדמיה: הגשר היבשתי שחיבר בימים עברו בין בריטניה לצרפת

מיפוי פני הקרקעית של תעלת למאנש ()
מיפוי פני הקרקעית של תעלת למאנש

במחקר, שפורסם במגזין "Nature Communications" על ידי גופטה וחוקרים נוספים מבריטניה, צרפת ובלגיה, בוצע מיפוי של פני השטח שמתחת לתעלת למאנש המחברת בין בריטניה לצרפת, באמצעים מתקדמים. "זה נותן לנו פרטים על ההיפרדות, שקודם היינו יכולים רק לנחש", הוסיף גופטה.

 

לפי המחקר, לפני 450 אלף שנה בריטניה הייתה מחוברת לצרפת ברכס סלעי שאורכו 32 ק"מ. ליד הרכס היה אגם עצום, שכנראה היו בו קרחונים. התעלה של ימינו אנו הייתה אז יבשה ברובה, מלבד כמה נהרות קטנים. "האזור היה קר, אפור, סלעי, ועם מעט מאוד צמחיה. דומה לסיביר", ציין החוקר.

 

אבל כתוצאה מהמסת שכבת הקרח או מסיבה אחרת, מים החלו לכסות את הרכס שעד אז היה מעין סכר טבעי. "מצאנו חורים ענקיים, למעשה שקעים, בקרקעית תעלת למאנש", הסביר גופטה ל"גרדיאן". "אנחנו סבורים שההסבר ההגיוני ביותר לכך הוא שאלו היו בריכות ענק שהתהוו על ידי מפלי המים שנוצרו לאחר שמי האגם כיסו את הרכס". אותם שקעים הם אדירים – עומקם מגיע עד ל-140 מטרים, וקוטרם עד 4 ק"מ.

 

במחקר התגלה גם עמק עצום חרוט בקרקעית התעלה, וההערכה היא שנוצר בעקבות הצפות קטסטרופליות, שאירעו לפני 160 אלף שנה. שני שלבים אלו יצרו למעשה את תעלת למאנש, אבל בריטניה עצמה הפכה לאי ככל הנראה יותר מאוחר – לפני 125 אלף שנה. "אפשר לומר שזו ההתחלה האלימה של ברקזיט 1.0", סיכם גופטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגשר היבשתי שחיבר בין בריטניה לצרפת
מומלצים