שתף קטע נבחר

נאס"א: לא נכין מזון כשר לאסטרונאוטים

מנהלת מעבדת מערכות המזון בחלל של נאס"א אמרה כי לאסטרונאוטים לא יהיו ארוחות כשרות או חלאל "כהלכה" מכיוון שהמקום שבו מיוצר האוכל לחלל לא הוכשר. אבל מי שירצה יוכל להביא מזון כשר בתפריט האישי - אפילו מצות לפסח

מי מאיתנו שהקפיד להימנע מחמץ בפסח כנראה הצליח למצוא לא מעט חלופות ולהסתדר בימי החג, אבל זה כנראה כי זה קרה על כדור הארץ - בחלל העניין קצת יותר מסובך. אסטרונאוטים שירצו לשמור על כשרות כנראה די יתקשו במשימה וזה כמעט בלתי אפשרי לשמור בפרט על כשרות לפסח. אבל לשמחת האסטרונאוטים, יש למעבדת המזון של נאס"א כמה אופציות לאדוקים שביניהם.

 

אתר Space.com בחן את נושא שמירת הכשרות והחלאל בחלל ושוחח עם ויקי קלוריס, מנהלת מעבדת מערכות המזון בחלל של נאס"א. במעבדה אחראים החוקרים על פיתוח תפריטים וכן יצירת ואריזת המאכלים עצמם שנשלחים לתחנת החלל הבינלאומית.

 

 (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

 

קלוריס הסבירה לאתר האמריקני כי לאסטרונאוטים לא יהיו ארוחות כשרות או חלאל "כהלכה" מכיוון שהמקום שבו מיוצר האוכל לחלל לא הוכשר, גם אם האוכל עצמו הוא כשר. "מכיוון שצריך לייצר את המאכלים הכשרים בנפרד והכול קורה במקום אחד - לעולם לא נמלא את הדרישה הזו", היא הסבירה.

 

המדענית הוסיפה כי בכל זאת אפשרי לשייט מחוץ לגבולות כדור הארץ עם כמות מצומצמת של אוכל כשר או חלאל; לכל אסטרונאוט ניתנת אפשרות לקחת עמו מזון פרטי שיהיה רק שלו ויכבד את המסורת שלו ויהווה בערך 10% מהתפריט שלו. האסטרונאוט הישראלי אילן רמון למשל לקח איתו אוכל כשר, ולפי קלוריס, לא ידוע על אסטרונאוט שלקח עמו אוכל חלאל.

 (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

 

ועדיין, עם כל זאת, הבעיה האמיתית היא בעצם כמות האוכל שיהיה צריך לספק. המעבדה של נאס"א תצטרך להפוך לא מעט אבנים בחיפוש אחר מזון שאפשר לייצר ולארוז כך שיתאים לכל דרישות הכשרות.

 

"בדרך כלל אסטרונאוטים טסים לשישה חודשים לתחנת החלל, וצריך מגוון מאוד רחב כדי לספק אותם בזמן הזה בלי שישתעממו ממה שהם אוכלים", הסבירה קלוריס. "אנחנו נצטרך הרבה מאוד כסף בשביל זה".

 

לפי קלוריס, מי שממש יתעקש לאכול רק מצות בפסח בעודו בתחנת החלל הבינלאומית יכול להביא עמו מספיק מצות לכל ימי החג. "אנחנו בדרך כלל לא חורגים מהתפריט שלנו, אבל הם יכולים לקחת אם הם רוצים, אבלל בגלל שזה לחם שלא תופח הייתי ממליצה לאכול כמה שיותר מהר".

 

מדי פעם נאלצים במעבדת המזון של נאס"א לבוא לקראת אסטרונאוטים שיש להם דרישות אוכל שונות, כמו למשל תפריט ללא לקטוז, והם מקבלים לעתים אריזות מיוחדות בשבילם. עם זאת, המקרים האלו הם יחסית נדירים. קלוריס חידדה שהרבה אסטרונאוטים עשויים לבקש תפריט עם פחות גלוטן או לקטוז למשל, אבל הם לא באמת צריכים דיאטה נוקשה שאי אפשר לחרוג ממנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
פגי ויטסון במשימה קודמת בחלל
צילום: נאס"א
מומלצים