שתף קטע נבחר

"בשל היעדר תקציב - עמוס 8 לא ייבנה בארץ"

מנהל מבת חלל בתעשייה האווירית הזהיר: "החברה שתזכה במכרז לעמוס 8 תהיה חברה בינלאומית ובזה ייסתם הגולל על יכולת ישראל בלווייניות תקשורת". יו"ר ועדת המדע: "אנחנו לא יכולים להיות תלויים בלוויינים זרים"

 

 

האם הלוויין עמוס 8 לא ייבנה בישראל? מנהל מבת חלל בתעשייה אווירית, עפר דורון, אמר היום (ב') בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת כי חברה זרה תבנה את הלוויין הישראלי הבא בשל היעדר תקציב.

 

דורון הזכיר בדיון בוועדה את הלוויין עמוס 6 שהתפוצץ על משגר של חברת spaceX בספטמבר אשתקד: "חלפו שבעה חודשים מאז פרסמה הוועדה את מסקנותיה, הלווייניים ממשיכים להסתובב סביב העולם ולא מחכים למדינת ישראל. אנחנו משלמים הרבה כסף על החכרת הלוויין שמחליף את עמוס 6. לצערי יצא מכרז בינלאומי ללוויין שיחליף אותו - עמוס 8, ומי שתזכה תהייה חברה בינלאומית ובזה ייסתם הגולל על יכולת ישראל בלווייניות תקשורת. התחלנו לפזר את הצוותים שעמלו על תכנון עמוס 8, אני מאמין שבתקופה הקרובה נעצור את כלל הפעולות בנושא זה. את פעולות הרכש כבר עצרנו".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), אמר בדיון: "קיימנו דיונים בנושא, פנינו בכתב לשר האוצר וציינו שנושא לווייני התקשורת צריך להיות משימה לאומית, זהו צורך אמיתי של המדינה. אנחנו לא יכולים להיות תלויים בלוויינים זרים, בטח שלא בעיתות חירום. מידע הרגיש לנו ושירותי התקשורת שלנו אינם יכולים להיות בידי זרים, זה נושא לאומי וציבורי".

 

הדיון בוועדה (צילום: דוברות הכנסת) (צילום: דוברות הכנסת)
הדיון בוועדה(צילום: דוברות הכנסת)

 

מיכל גבע מאגף התקציבים במשרד האוצר השיבה: "התקציב לנושא החלל עומד על 80 מיליון שקל בשנה הבאה, גידול משמעותי מהעבר. יש נכונות של הממשלה עם המשרדים השונים, בכללם ביטחון, אוצר ומדע - לשים לפחות את אותו תקציב שניתן על עמוס 6. יש צורך בתקציב גדול יותר, למרות שהלוויין קטן יותר ואנחנו בהידיינות כדי להבין זאת. יש גם את עניין הביטוח של הלוויין הקודם". 

 

גם שר המדע אופיר אקוניס התייחס לנושא, ואמר: "אנחנו מחכים להחלטה של שר האוצר לגבי המימון של התוכנית שהגיש מנכ"ל המשרד עם הצוות המקצועי שהתכנס בעקבות ההתפוצצות. אחרי שנקבל אור ירוק ונדע שיש כסף נבוא לקבינט".

 

מנכ"ל משרד המדע, פרץ וזאן, הוסיף: "סוגיית הביטוח נבחנת, אם יתקבלו כספים כמובן שהם ירדו מהעלויות, מדובר על כ-100 מיליון שקל. אמרת שכל המשרדים מסכימים לשים את אותם סכומים, השאלה האם האוצר מוכן לשלם את אותו סכום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תעשייה אווירית
עמוס 6, שנבנה בתעשייה האווירית
צילום: תעשייה אווירית
מומלצים