הרכב לידכם עשוי להיות מורכב מפחיות שזרקתם לפח: הסכם מחזור ענק לאסופתא
תהיתם לאן פחית המשקה שלכם מגיעה אחרי שהושלכה לפח או למחזור? סביר להניח שמעתה היא תגיע לדרום קוריאה ואולי לאחד הרכבים שאתם רואים סביבכם
הזבל של האחד הוא האוצר של האחר: תאגיד המחזור "אסופתא" חתם על הסכם עם חברת המחזור הבינלאומית Novelis באמצעות חברת Recycling Agency הבריטית, במסגרתו יישלחו פחיות שתייה לדרום קוריאה שישמשו את תעשיית הרכב המקומית. Novelis נחשבת לאחת החברות הגדולות בעולם בתחום מחזור האלומיניום, ובכלל זה פחיות השתייה, והפיכתם לחומרי גלם עבור תעשיות שונות ובכללן תעשיית הרכב והאלקטרוניקה. הכנסות החברה מסתכמות ב-11.1 מיליארד דולר בשנה ובכ-11 אלף עובדים ברחבי העולם.
בין לקוחות החברה נמנים ענקיים בינלאומיים כגון פורד, יגואר, לנד רובר, סמסונג ואחרים. החברה, שבסיסה בארה"ב, פועלת במספר אזורים בעולם ובכללם צפון אמריקה, דרום אמריקה, אירופה ואסיה. הפחיות הישראליות יגיעו למפעלי החברה בדרום קוריאה.
על פי ההסכם, תאגיד אסופתא ימכור לדרום קוריאה את מכלי משקה מאלומיניום כאשר הם כבושים ונקיים לחלוטין מחומרים אחרים. זאת לאחר שהתאגיד ביצע מיון על ידי מסועים ומגנטים ייעודיים, בין פחיות העשויות ברזל לבין פחיות העשויות אלומיניום.
היקף העסקה לייצוא פחיות לדרום קוריאה לא נמסר, אבל גורמים בשוק אמרו היום ל-ynet כי נכון להיום מחירו של טון אלומיניום הוא כ-1,000 דולר. חברת אסופתא אוספים מדי שנה כ-760 טון אלומיניום, מתוכם מייצאים כ- 500 טון. יצוין כי כ-95% מכלל פחיות המשקה הנמכרות במדינת ישראל עשויות מאלומיניום ורק כ-5% עשויות ברזל.
"בכל שנה נמכרים בישראל למעלה מ-1.8 מיליארד בקבוקים ופחיות, מתוכם כ-400 מיליון פחיות שתייה", אמר מנכ"ל אסופתא ירון ברדוגו, "מאז כניסתו של חוק הפיקדון לתוקף נאספים למעלה מ-80% מהבקבוקים הקטנים והפחיות ומועברים למחזור במפעלי מחזור מקומיים".
תאגיד המחזור אסופתא נוסד בשנת 2002 עם כניסתו לתוקף של חוק הפיקדון. מדי שנה נאספים על ידי התאגיד כ-150 מיליון מכלי משקה ברחבי הארץ, מתוכם כ-760 טון אלומיניום שמקורם בפחיות. לתאגיד 60 תחנות איסוף בפריסה ארצית מדן ועד אילת וצי של למעלה מ-30 רכבי איסוף אשר משנעים את מכלי המשקה לאתר העיבוד המרכזי של החברה בצפון הארץ.