המטרה: חלליות אמריקניות בירח ב-2018
אם לא נאס"א, אז המגזר הפרטי: חברת Moon Express מפלורידה צפויה לשלוח גשושית מטעמה כדי לערוך ניסויים על הירח והיא לא לבד. היעד: כבר בשנה הבאה
באתר USA Today דווח כי אולי אף כבר בשנה הבאה, חברת Moon Express מפלורידה צפויה לשלוח גשושית מטעמה כדי לערוך ניסויים על הירח, מהלך ראשון מבין כמה יוזמות נוספות לבסס מחדש נוכחות אמריקנית על הירח. גם חברת Astrobotic Technology מתכננת לשלוח גשושית לירח ב-2019 שתאפשר לחברות, ממשלות ואוניברסיטאות גישה רובוטית לירח. חברת Blue Origin מפתחת רכב נחיתה משלה, ו- United Launch Allianceו-SpaceX כבר אותתו שגם להן יש שאיפות להפעיל מסלול טיסה לירח.
"הגיע הזמן שאמריקה תחזור לירח – והפעם כדי להישאר", הכריז ברטון אלכסנדר, מנהל פיתוח עסקי ואסטרטגיה ב-Blue Origin לחברי קונגרס אמריקנים בשבוע שעבר. "לאפשר פעילויות של נאס"א ושל חברות אמריקניות מסחריות על הירח זה צעד מרכזי בדרך לחקר ארוך-טווח של מערכת השמש".
משימות לירח לא היו בראש סדר העדיפויות של ממשלו של ברק אובמה, שהעדיף להתמקד בניסיונות להגיע למאדים. הנשיא אובמה אפילו הכעיס כמה רפובליקנים בקונגרס כשביטל את התוכנית "קונסטליישן" שקידם קודמו, הנשיא ג'ורג' בוש, שהייתה אמורה להחזיר אסטרונאוטים לירח.
יש לציין כי בשלב זה, אף אחת מבין היוזמות המסחריות לירח לא מתכוונת לשלוח לירח בני אדם, פרט לרצון של SpaceX לשלוח שני בני אדם למסע סביב הירח. אך ההתפתחות המהירה של תעשיית התעופה והחלל בעשור האחרון והנכונות של נאס"א לחלוק את המידע והטכנולוגיה שלה הפכו את הירח ליעד אטרקטיבי שוב. הסיבות לכך הן למשל שהירח הוא מקום קרוב מספיק בחלל כדי שיהיה קרקע פורייה לפיתוח טכנולוגיות חדשות בחלל, וששיבה לירח היא מעין "תביעה אסטרטגית" של השטח ושליחת מסר לרוסיה וסין.
אך הירח גם צד את עיניהן של חברות מסחריות על רקע המינרלים או המים שניתן לכאורה לשאוב משם - חומרים שאולי אפשר גם לתרגם לכדי דלק עבור משימות עומק בחלל. "מים הם הנפט של החלל", הסביר בדיון בקונגרס בשבוע שעבר ג'ורג' סאוורס, המדען הראשי לשעבר של חברת United Launch Alliance. "עלינו להתייחס לקטבים של הירח בתור המפרץ הפרסי הבא".