מתלבטים מה ללמוד? תראו כמה תרוויחו אחרי
אם אתם לפני לימודים בשנה ראשונה באוניברסיטה והנתונים של משרד האוצר גורמים לכם להרגיש שעשיתם טעות גדולה - אז בלי פאניקה, במיוחד אם אתם גברים
חשוב לציין שהתוצאות חושבו כאשר לוקחים בחשבון את ציוני הבגרות והפסיכומטרי של הסטודנטים ואת הרקע המשפחתי שלהם. כך שמתוך התרשים אפשר ללמוד שאם סטודנט בעל כישורים זהים בחר ללמוד רפואה במקום הוראה, השכר החודשי שלו צפוי לעלות בלמעלה מ-70 אחוזים. אם הוא למד אומנות, לעומת זאת, הוא צפוי לקבל 25 אחוזים פחות ממי שלמד הוראה.
תרשים 1: תוספת ההכנסה הצפויה (באחוזים) מלימודי מקצוע ביחס ללימודי הוראה
לפי החישוב הזה, המסכנים הגדולים הם הסטודנטים לביולוגיה: הם גם צריכים ללמוד יותר שעות מכמעט כל סטודנט אחר באוניברסיטה, והם גם מרוויחים פחות ממדעי הרוח.
אז אם אתם לפני לימודים בשנה ראשונה באוניברסיטה, והנתונים האלו גורמים לכם להרגיש שעשיתם טעות גדולה כשמילאתם את טופס הרישום ובחרתם את המקצוע הלא נכון, או שאתם מלאים ברגשי אשם כיוון שלא למדתם 5 יחידות במתמטיקה, או את בית הספר לפסיכומטרי שהבטיח - אבל לא עזר לכם - לקבל את הציון שרציתם, אז קודם כל: בלי פאניקה. בעיקר אם אתם גברים.
כי כפי שאפשר לראות בתרשים 2, עבור נשים, התשואה ללימודים היא משמעותית יותר מאשר עבור גברים. זה לא צריך ממש להפתיע: יותר קל לתת לנשים מאשר לגברים משכורות נמוכות. לכן, למרות שבכל המקצועות נשים מרוויחות בממוצע פחות מגברים, כל דבר שיכול לחזק את כוח המיקוח הוא חשוב יותר עבור נשים מאשר עבור גברים. זה מסביר למה נשים הולכות ללמוד באקדמיה יותר מגברים, אבל גם מדגיש את העובדה שעבור נשים, בחירת המקצוע חשובה יותר מאשר עבור הגברים.
תרשים 2: תוספת ההכנסה הצפויה (באחוזים) מלימודי מקצוע ביחס ללימודי הוראה, על פי מין
אבל גם אם אתן נשים, וגם אם לא נרשמתן ללימודי רפואה או מדעי המחשב, אין סיבה להכנס לפאניקה. ראשית, בגלל שהחישוב הזה בוצע בנקודת זמן מאוד מסויימת. נכון לעכשיו, לימודים הקשורים למדעי המחשב נראים כמו הדרך לעושר, ולכן גם לאושר. אבל בקצב השינוי שעובר על העולם כעת, לאף אחד אין מושג מה יהיו המקצועות המבוקשים בעוד 10 או 20 שנים.
יותר מכך: מוסדות אקדמאיים לא מלמדים מקצוע. הם מלמדים, במקרה הטוב, ארגז של כלים שבו ניתן להשתמש בחיים. חלקו של הארגז הזה מורכב מידע בתחומים מסויימים. אבל חלקו הגדול מורכב מצורת חשיבה, מהידע איך לומדים, מהידע איך להעביר מידע בצורה תמציתית באופן ברור, ומהידע איך לתקשר עם אנשים אחרים שיש להם ארגז כלים דומה לשלכם.
המקצוע שאני למדתי, כלכלה, הוא דוגמה מצויינת. אחרי שלמדנו שלוש שנים, אף אחד מאתנו לא ידע שום דבר שימושי שיכול היה לעזור לו בבנק או במחלקת מחקר או בכל דבר אחר שהוא עושה בחיים. אבל אלה מאיתנו שלמדו טוב, למדו איך לחשוב, ולמדו שהם יכולים ללמוד מהר - ידעו לשכנע את המנהלים והלקוחות שלהם שהם האנשים הנכונים כדי לעשות את העבודה.
כך שסטודנטים לא באים למוסד אקדמי כדי ללמוד מקצוע מסויים. אם הם היו באים בשביל זה, לא היו צריכים את האקדמיה, ובעולם הנוכחי, רוב הסטודנטים היו מוצאים את עצמם בלי עבודה תוך עשר או 20 שנים, ולא חשוב מה הם למדו. אבל מי שילמד ללמוד, ידע איך להסתדר אחרי סיום התואר, ולא חשוב איך קראו לתואר שלמד.
שנית, בגלל שהשם של המקצוע לא קובע עד כמה לומדים לחשוב. מדעי הרוח מלמדים לחשוב במידה לא פחותה מהמדעים המדוייקים, גם אם הכלים שלהם הם שונים. מי שילמד לחשוב, ימצא מה לעשות עם הידע הזה, ולא חשוב איך קראו למקצוע שלמד.
שלישית, בגלל שיש חשיבות עליונה ללמוד דברים שאתם נהנים לעשות. לא רק בגלל שאתם נהנים לעשות אותם. האוניברסיטה היא מקום נפלא לפגוש אנשים דומים, והסיכוי לפגוש אנשים דומים עולה כשלומדים דברים שנהנים מהם. מחקר שנערך בארה"ב מלמד ששליש מהאנשים שסיימו לימודים במוסד אקדמי והתחתנו אחר כך, עשו את זה עם מישהו מהמוסד שבו הם למדו. זה לא במקרה.
כי בסופו של דבר, המטרה באוניברסיטה היא ללמוד, וללמוד כישורי חיים זה חלק מהלימודים. אז שיהיה בהצלחה לכל מי שלומד באקדמיה, וזכרונות נעימים לכל מי שכבר סיים.
ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה, אוניברסיטת בר-אילן ובית ההשקעות אינפיניטי