2.5 מיליארד למחקר באוניברסיטאות, 0 למכללות
אחת מנציגות המכללות אמרה כי "חייבים מחקר במכללות". במל"ג הסבירו: "המשאבים מופנים רק לאוניברסיטאות מתוך תפיסה של ריכוז תשתיות והפקת המרב"
במהלך דיון בסוגיה בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שנערך היום (ג'), עלה כי בעוד תקציב המחקר הבסיסי באוניברסיטאות עומד על 2.5 מיליארד שקלים, המכללות לא זוכות ולו לשקל לצורך תשתיות מחקר.
פרופסור רוזה אזהרי, נשיאת 'עזריאלי המכללה האקדמית להנדסה', הציגה את הבעיה: "אני חושבת שהיום אף אחד לא מערער על הקביעה שחייב מחקר במכללות. אנחנו חייבים מחקר פעיל כדי להיות אטרקטיביים וכדי למשוך חברי סגל. לצד כך ישנן בעיות לאומיות שאין להם מענה באוניברסיטאות שעוסקות במחקר בתחומי העניין שלהן שלא בהכרח קשורים לבעיות המידיות שבתעשייה, לעומת זאת במכללות יש מגוון אנשי סגל שחלקם מעוניינים לעסוק בסוגיות מעשיות".
אפרת זהב, ממונה תחום תקצוב מכללות ות"ת-מל"ג, התייחסה לפערים: "זה נושא שבדיונים היום בשיתוף המכללות, גם מהצדדים האקדמאיים. בכל הנוגע לתקצוב מחקר, ות"ת למעשה מתרכזת בתקצוב של מחקר בסיסי, שהמשאבים מופנים רק לאוניברסיטאות מתוך תפיסה של ריכוז תשתיות והפקת המרב. התפיסה היא שמכללות כמוסד לא יתוקצבו עבור תשתיות מחקר, אבל סגל המכללות מתוקצב עבור מחקר בדרכים שונות, בין אם זה בהסכמי שכר שמאפשרים הפחתת שעות הוראה לטובת מחקר, בין אם זה בעידוד השתלמויות".
זהב הוסיפה: "המכללות לא מתוקצבות עבור התשתיות הללו, מתוך הבנה שלמחקר בסיסי - בניגוד למחקר יישומי הנהוג במכללות - אין גופים בעלי אינטרס לממן ובלי תקצוב הוא לא יהיה קיים ולכן אנחנו שם".
נציגת המל"ג התייחסה גם להחלטה לתקצב רק את האוניברסיטאות ב-7,000 שקלים לסטודנט בלימודי הייטק: "בתוכנית שבחנה חסמים בתחום מצאנו מחסור באוניברסיטאות, שם ראו לנכון לעודד את התחום כדי להגדיל את התשתיות ומספרי הסטודנטים. ברוב המוחלט של המכללות להנדסה היה גידול בנושאים אלה. בתוכנית הקודמת הגדילה ות"ת את תקציב המכללות ללימודי ההייטק".
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, סיכם את הדיון: "נגענו בנושא מהותי ונמשיך לעקוב אחריו ולדחוף לשינוי המצב הקודם. למדנו שלא מדובר רק באפליה תקציבית, אלא בהשלכה רחבה מאוד של הפער בין האוניברסיטאות למכללות בתחום המחקר על מגוון תחומים בצורה פוגענית, אם זה בניצול פוטנציאל, אם זה ברמת ההוראה, בהפקת רווחים לתעשייה ולחברה כולה ועוד".
ח"כ מקלב הוסיף: "עלינו להתנער מההסתכלות הישנה של המכללות כמענה לחסר נקודתי ולהביט עליהן כחלק מהאקדמיה בכל עניין, לימודי ומחקרי, עם יתרונות ייחודים שאין באוניברסיטאות. במקרה הזה היתרון בא לביטוי במחקר יישומי שחשוב במיוחד למדינת ישראל. נקיים דיונים נוספים בנושא, אם לא נשנה את התפיסה לא נתקדם במקום בו ניתן להשיג המון, ויש לעשות זאת במהרה, תוך הבנה שאנחנו נוגעים בתחומים החשובים למשק ולכלכלה הישראלית. יש לפעול ברמה התקציבית היום ולא להמתין לשינוי תקציבי כולל שגם הוא מחויב המציאות"