שתף קטע נבחר

אלפי מבנים של בני המאיה התגלו באמצעות טכנולוגיה חדשה

חוקרים בגואטמלה אמרו כי בעזרת הטכנולוגיה הם הצליחו לחשוף עשרות ערים של בני המאיה, שנמצאות בתוך ג'ונגל. המבנים כוללים פירמידות וארמונות

אלפי מבנים קדומים של בני המאיה, הכוללים פירמידות, ארמונות ומגרשים, שלא היו ידועים עד כה, נחשפו בגואטמלה במהלך מחקר של צוות ארכיאולוגים מרחבי העולם, שהשתמשו בטכנולוגיית לייזר חודר קרקע.

 

מימין המבנים שזוהו בזכות הטכנולוגיה, משמאל הג'ונגל שבתוכו המבנים (צילום: Ithaca College) (צילום: Ithaca College)
מימין המבנים שזוהו בזכות הטכנולוגיה, משמאל הג'ונגל שבתוכו המבנים(צילום: Ithaca College)

 

מבנים של בני המאיה (צילום: shuttertock) (צילום: shuttertock)
מבנים של בני המאיה(צילום: shuttertock)

 

הממצאים מאפשרים לחוקרים למפות את קווי המתאר של מה שהם מתארים – עשרות ערים של בני המאיה, הנמצאים בתוך הג'ונגל. אותם מבנים ננטשו על-ידי תושביהן המקוריים לפני מאות שנים.

 

מוצאם של בני המאיה מהאזור ההררי של גואטמלה, שם קיימו תרבות כפרית עוד באלף השני לפני הספירה. בין השנים 300 - 1200 לספירה התפשטו בני המאיה בחצי האי יוקטאן ובמישור פטן (צפון גואטמלה) וייסדו ערים ויישובים חקלאיים רבים; מספרם נאמד בכ-14,000,000 נפש. בירותיהם נבנו סביב מקדשים שצורתם צורת פירמידה מרובעת ולהם גג שטוח ששימש מזבח.

 (צילום: shuttertock) (צילום: shuttertock)
(צילום: shuttertock)

סביב שנת 900 ננטשו ערי המאיה של מישור פטן מסיבות שנותרו בלתי ברורות עד היום. מדענים ניסו לתלות את העזיבה בגורמים שונים, מרעידת אדמה, דרך בצורת קשה ועד להוראת עזיבה שניתנה על ידי הכהן, בשם האלים כביכול. בני המאיה שנטשו, שבו לאזור ההררי של גואטמלה ממנו באו ותושבי אזור זה הם צאצאיהם של בני המאיה שעזבו את מישור פטן.

 

"המבנים המבוצרים והמגרשים הגדולים חושפים שינויים בנוף הטבעי, שנעשו על ידי בני המאיה בקנה מידה שלא יעלה על הדעת", אמר פרנסיסקו אסטרדה-בלי מאוניברסיטת טולנה.

 

צוות הארכיאולוגים סקר באמצעות הטכנולוגיה החדשה 2,100 ק"מ בג'ונגל פטן, ואף חשף פירמידה בלב ליבה של העיר העתיקה טיקאל , יעד תיירותי חשוב בצפון מזרח גואטמלה. אותה פירמידה מתנשאת לגובה של כ-30 מטרים ובעבר חשבו חוקרים שמדובר בגבעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Ithaca College
תמונה שפרסמו החוקרים
צילום: Ithaca College
מומלצים