שתף קטע נבחר

מייסד spaceX: "היה לי חיזיון של פיצוץ ענקי"

לאחר השיגור המוצלח של רקטת הפלקון הכבדה לחלל הודה אילון מאסק כי חשש שהמשימה לא תצליח. ואי אפשר בלי תקלות: אחת משלוש הרקטות, שהיו אמורות לנחות אנכית, התרסקה באוקיינוס לאחר שפספסה את משטח הנחיתה

חברת spaceX עשתה אמש (יום ג') היסטוריה כששיגרה לחלל את רקטת הפלקון הכבדה והצליחה להנחית בשלום שניים מהבוסטרים שלה. בינתיים ממשיכה החללית במסלול לעבר מאדים. על-פי התכנון החללית תקיף את השמש, במסלול לא רחוק מכוכב הלכת השכן.

 

 

לאחר השיגור המוצלח ברקטה, שיכולה בעתיד לשמש לשיגור אסטרונאוטים לירח או למאדים, התייצב מייסד החברה אילון מאסק מול המצלמות ואמר כי האתגרים בפיתוח הרקטה החדשה - פירושם כי הסיכויים לשיגור ראשון מוצלח עשויים לעמוד על 50-50. "היה לי חיזיון של פיצוץ ענקי על כן השיגור וגלגל שנשלח לאורך הדרך. אבל למרבה המזל זה לא מה שקרה", הוא הודה.

 

המכונית ובה בובת האסטרונאוט, בתמונה שפרסם מאסק (צילום: AP) (צילום: AP)
המכונית ובה בובת האסטרונאוט, בתמונה שפרסם מאסק(צילום: AP)

אלון מאסק. הכול (כמעט) עבר ללא תקלות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אלון מאסק. הכול (כמעט) עבר ללא תקלות(צילום: רויטרס)

 

אבל למרות החיזיון הפסימי עבר שיגור הרקטה העוצמתית בהצלחה, פרט לכישלון בהנחתת המשגר האמצעי, שנותק מהחללית בשלב האחרון. שני המאיצים האחרים נחתו באופן אנכי בדיוק על משטח הנחיתה בפלורידה, בעת ובעונה אחת. "זה כנראה הדבר המרגש ביותר שראיתי אי פעם, פשוטו כמשמעו", אמר מאסק.

 

מאסק התייחס לשימוש החוזר ברקטות למרות הכישלון בהנחתת הרקטה האמצעית על משטח בים. "זה יהיה כמו למכור מטוס, כאשר לחברה אחת יש מטוס לשימוש רב-פעמי ולכל האחרות לשימוש חד-פעמי. כמה מטורף שזה נשמע - כך עובדים בעסקי הטילים".

 

רקטת "פלקון Heavy", ששוגרה אמש לחלל, גדולה פי שלושה מרקטת פלקון 9, שמשמשת את החברה לשיגורי לוויינים ולהעברת אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. הרקטה הענקית נבנתה במיוחד לרכב חלל שנועד להגיע לירח או למאדים, וכן ללוויינים גדולים במיוחד שיקיפו את כדור הארץ.

 

לפלקון 9 יש בוסטר בודד ואילו לרקטה הגדולה יש שלושה בוסטרים בבסיסה - שלהם 27 מנועים. עם זאת, הרקטה החדשה אינה הגדולה ביותר שנבנתה. השיא עדיין שייך לסאטורן 5 של נאס"א, שבה השתמשו בסוף שנות השישים ובתחילת שנות השבעים.

 

גם המטען שנשאה "פלקון Heavy" בשיגור הבכורה שלה לא היה שגרתי. המטען הוא מכונית טסלה רודסטר ששייכת למאסק, שבבעלותו גם חברת הרכב החשמלי, ובמושב הנהג - בובה בבגדי אסטרונאוט. המכונית, כך על-פי מאסק, מנגנת ללא הפסקה את השיר Space Oddity של דיוויד בואי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
תמונה שאלון מאסק פרסם הלילה
צילום: AP
מומלצים