שתף קטע נבחר

מעודדים תלמידים יוצאי אתיופיה לבחור במדע

תוכנית ניצוצות מיועדת לתלמידים המצטיינים במדעים מכיתות ט' עד י"ב מבני העדה האתיופית - מסיימת בקרוב מחזור נוסף. לרגל הסיום בנו התלמידים חדרי בריחה וגם התנסו במשימות של נאס"א

20 תלמידי תוכנית ניצוצות ממכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון וייצמן, השתתפו לאחרונה במחנה של יומיים במכון וייצמן לרגל סיום הפרויקט.

 

במהלך המחנה, בנו התלמידים חדר בריחה ברחבי גן המדע, והתחנות בו נבנו סביב המצאות טכנולוגיות ישראליות ששינו את העולם. כך גן המדע הפך ליום אחד לאוסף של רמזים ואתגרים מחשבתיים. במהלך ימי המחנה הכינו התלמידים שני חדרי בריחה וגם נפגשו עם דובי דונין, מומחה לפתרון משברים בחברות מסחריות, שלימד אותם כיצד לארגן את המשאבים העומדים לרשותם בכדי להצליח במשימות, גם בחדרי בריחה וגם בחיים האמתיים.

 

לומדים ביולוגיה ימית (צילום: יח"צ) (צילום: יח
לומדים ביולוגיה ימית(צילום: יח"צ)

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

תוכנית ניצוצות היא אחת מהתוכניות הוותיקות של מכון ויצמן ומיועדת לתלמידים המצטיינים במדעים מכיתות ט' עד י"ב מבני העדה האתיופית. כיום אין הרבה מדענים יוצאי העדה האתיופית ומטרת התוכנית היא לתת לתלמידים את חווית המדע והתנסות מקרוב ובכך להגדיל את רצונם להמשיך בתחומים אלו בהמשך.

 

כדי להתקבל לתוכנית, התלמידים עוברים כבר מסוף כיתה ח' ראיונות ומבחנים ומי שמתקבל לתוכנית, מגיע אחת לשבוע בהסעה מביתו למכון דוידסון במשך ארבע שנים. בזמן התוכנית, התלמידים שנבחרו מקבלים עזרה לימודית וחונכות חברתית מסטודנטים לתואר שני ממכון וייצמן ומסטודנטים מהפקולטה לחקלאות. בתוכנית התלמידים רוכשים ידע מקורסים מגוונים כגון פיזיקה שימושית, סייבר, הנדסה גנטית ועוד. במהלך החודש האחרון של הקורס, שולב לתלמידים גם קורס בפתירה וכתיבה של חידות חשיבה הכוללות חידות מתמטיות, חידות הגיון, גפרורים טנגרם ועוד.

פרויקט הסיום של התוכנית (צילום: יח"צ) (צילום: יח
פרויקט הסיום של התוכנית(צילום: יח"צ)

 

במהלך השנה, התלמידים לקחו חלק בעוד מספר מחנות, מחנה אסטרונומיה ומחנה ביולוגיה ימית ובהמשך מתוכנן מחנה כדור הארץ.

 

במהלך מחנה האסטרונומיה התלמידים קיבלו משימה שמדמה נחיתה על המאדים ותכנתו רובוט חלל שיוכל לסייר באזור שהגדירו. הרובוט הסתובב בכל פעם שנתקל במכשול והתריע כאשר נתקל במינרל מיוחד שאת תכונותיו הגדירו התלמידים מראש. יחד עם מנהל מצפה הכוכבים של מכון ויצמן, ד"ר אילן מנוליס, הם פתרו אתגר שאנשי נאס"א נותנים לצוותי האסטרונאוטים שלהם וביררו מהם פרטי הציוד הרלוונטיים ביותר להישרדות אחרי התרסקות על פני הירח. עוד, פגשו התלמידים את צוות ספייס אי אל (Space.il) והתחברו לאתגר המרגש שלהם להנחתת חללית על הירח. לסיום הם ערכו תצפית כוכבים ולמדו על הקשר בין צבע הכוכב (האור המוחזר ממנו) והגזים מהם בנויה האטמוספירה שלו.

 

בקיץ, יצאו התלמידים למחנה בנושא ביולוגיה ימית, לשלושה ימים על חוף הים - שם חקרו את החי והצומח הימיים. במסגרת התוכנית, עסקו התלמידים במשך יום שלם בחקר ותצפיות בחוף הסלעי במכמורת, שם פגשו את אנשי מרכז ההצלה לצבי ים, סיירו וראן את הצבים המשתקמים במרכז ואת גרעין הרבייה של צבי הים החדשים. בנוסף הם בקרו במרכז לחקלאות ימית ולמדו על מחקרים מרתקים של רבייה בסוסוני ים, וחקר זיכרון ולמידה בקרב תמנונים.

 

רכז התוכנית, אמיר אילין, עלה מאתיופיה בגיל 15, ועסק בחינוך במסגרות שונות. מבחינתו, קידום בני נוער מצטיינים בלימודים מבני העדה האתיופית הוא שיא וגאווה אישיים עבורו. "ההתחזקות של הקהילה וההובלה של המצטיינים מקרבה, תביא למצב של שוויון, גם בבחירה בתחומי המדעים", הוא אמר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
עובדים על פרויקט הסיום
צילום: יח"צ
מומלצים