שתף קטע נבחר

המחסור במים: מקורות מבקשת לאשר קידוחים חדשים

חברת מקורות מתריעה שלא תוכל לספק תשתיות מים לציבור בשנים הבאות ללא היערכות לביצוע קידוחים חדשים בעשור הקרוב

מקורות פנתה לרשות המים על מנת לאשר קידוחי מים חדשים ותוספת תקציבית לעשור הקרוב. על פי ההערכות, התקציב לקידוחים החלופיים הוא כ-100 מיליון שקלים. "משק המים עומד בפני בעיה הולכת ומחריפה בכל הנוגע להקמת קידוחי מי שתייה ברחבי הארץ. בעיה זו צפויה להגיע למסה קריטית בשנים הבאות, באופן שישפיע קשות על האפשרות להבטיח את מקורות המים בישראל, ובכלל זאת יעילותם, אמינותם ואיכותם", נכתב בפנייה למנהלת אגף פיתוח ברשות המים.

 

על-פי הנתונים,64% מכלל הקידוחים בארץ הם בני 30 שנה ויותר. על פי מקורות עד לשנת 2030 צפויים כ-40% מהקידוחים לצאת מכלל שימוש ונדרשים עד אז כ- 447 קידוחים חדשים (מתוכם כ- 346 קידוחים חליפים).

 

 

בפנייה לרשות המים ציינו במקורות כי תנופת הפיתוח, הבאה לביטוי במתווה אסטרטגי המתגבש לתחום הדיור לשנת 2040, נמסכת על האפשרות לספק מים בזמינות ואיכות גם באמצעות קידוחים. גידול בצריכת המים בישראל, כמו גם הקמת שכונות חדשות, מחייבות להגדיל את הפקת המים ממקורות שונים, ולהכין תשתיות מים נאותות עבור השכונות החדשות, במיוחד במקומות שבהם אין חיבור למערכת הארצית.

 

במקורות הוסיפו כי התרחבות הבנייה באזורים חדשים מצמצמת כיום את השטחים שבהם ניתן להקים קידוחי מים. במקורות הביעו חשש כי "לא ניתן יהיה לספק את תשתיות המים הדרושות לציבור בישראל בשנים הבאות, לרבות לכל אותן שכונות חדשות ואזורי מסחר ותעשייה חדשים בכל רחבי הארץ".

 

על פי ההערכות, בשנת 2040 אוכלוסיית ישראל צפויה לגדול משמעותית ולמרות פעילות מתקני ההתפלה, במשק המים זקוקים לתמהיל מאגרי מים מגוון. לאור החששות הכבדים הוקם צוות היגוי למימוש הערכות חברת מקורות לתוכנית הקידוחים, במסגרתו גובשה רשימה של כ-450 קידוחים עתידיים לעשור הקרוב. כיום נמצאים בתהליכי אישור 48 קידוחים ומקורות הגישה בקשות לאישור של 53 קידוחים נוספים. בנוסף, יש אזורים שעדין מנותקים ממערכת המים הארצית או שהחיבור קטן יחסית, בהם אזורים כמו רמת הגולן, הגליל המערבי, בית שאן, אזור יהודה ושומרון, אצבע הגליל והערבה.

 

בתוכנית העבודה של הממשלה הודיעו במשרד האנרגיה כי הם מתמודדים עם רצף של חמישה חורפים שחונים, ויפעלו להקמת מתקני התפלה נוספים והרחבת מתקני ההתפלה הקיימים, ואילו ברשות המים הודיעו כי יפעלו להתמודדות עם פחיתת המים בכנרת וחיבור מתקן ההתפלה בעקבה לערבה בהשקעה של 1.3 מיליארד שקלים. כמו כן בשנים 2019-2018 יפעלו להקמת מתקן התפלה בגליל המערבי ותבחן הרחבת מתקן התפלה שורק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה ברקון
מתקן של מקורות
צילום: משה ברקון
מומלצים