שתף קטע נבחר
 

לא בישראל: עמוס 8 ייוצר בארצות הברית

למרות האזהרות של התעשייה האווירית מפני פגיעה בתעשיית ייצור הלוויינים בישראל, החליטה חלל תקשורת שלוויין התקשורת הבא שלה ייוצר על-ידי חברת לוראל מקליפורניה. התעשייה האווירית: "הצענו לחברת חלל לוויין מתוחכם הנותן מענה לצרכי מדינת ישראל"

הלוויין הבא של חלל תקשורת לא יהיה כחול לבן: החברה הודיעה הערב (יום א') לבורסה בתל-אביב כי התקשרה בהסכם עם חברת LORAL/SYSTEMS SPACE, שתייצר את הלוויין עמוס 8. חלל תקשורת העדיפה את היצרנית האמריקנית על-פני התעשייה האווירית.

 

בהודעה נכתב כי לוראל הינה חברה מקליפורניה, המפתחת ומייצרת מוצרי תעופה וחלל מגוונים ובעלת ניסיון של למעלה מ- 60 שנות פעילות בתחום החלל. עוד נכתב כי לוראל נמנית על השורה הראשונה של יצרניות לוויינים בעולם וייצרה למעלה מ- 270 לוויינים.

 

בניית הלויין הישראלי עמוס 6    (תעשייה אווירית)

בניית הלויין הישראלי עמוס 6    (תעשייה אווירית)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

על-פי תנאי הסכם רכישת עמוס 8 ,הלוויין מתוכנן להימסר לחברה לאחר סיום בדיקותיו במסלול תוך 27 חודשים מיום תשלום המקדמה, לקראת פעילותו המתוכננת בנקודת המסלול ולהחליף את הלוויין עמוס 7. בחלל תקשורת אמרו כי עמוס 8 יאפשר לחברה המשך צמיחה והתפתחות באמצעות אספקת שירותי תקשורת למזרח התיכון, לאירופה ולאפריקה.

 

ככל הנראה השיגור לחלל יתבצע עם רקטה של חברת spaceX, למרות שבספטמבר 2016 התפוצץ הלוויין הישראלי עמוס 6 על רקטה כזו בכן השיגור בפלורידה. בהודעה לבורסה נכתב כי לוראל לוקחת על עצמה לבצע את כל ההתחייבויות הפרויקטליות של החברה כלפי חברת השיגור.

  

בדיון שנערך בחודש ינואר בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אמר יו"ר ועדת המשנה, ח"כ יואב קיש, כי "המדינה החליטה להשמיד את ענף לווייני התקשורת בחלל באופן מודע". עפר דורון, מנהל מבת חלל בתעשייה האווירית, אמר בדיון: "הוועדה שמינה משרד המדע שמה המלצות ברורות עם הסכום הנדרש - 70 מיליון שקלים בשנה, אני מבין שיש מתחת למחצית מהסכום שהומלץ וזה הפער, מה עוד שבמסגרת התקציב הזה בונים לקבל כספים מביטוח שלא קיים. 14 מיליון ועוד טיפה ממשרד המדע זה לא מספיק, הפערים גדולים מידי ולצערי נראה לי שאנחנו פסע מסוף הדרך. חלל תקשורת חוכרת לוויין חלופי בכסף רב, מישהו יצטרך לשלם את הארכת החוזה וזה לא יתכנס בקצב הזה".

 

דורון העריך כבר בדיון בוועדה בכנסת ביולי אשתקד כי הלוויין לא ייבנה בארץ. "החברה שתזכה במכרז לעמוס 8 תהיה חברה בינלאומית ובזה ייסתם הגולל על יכולת ישראל בלווייניות תקשורת", הוא אמר אז.

 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה להחלטת חלל תקשורת: "התעשייה האווירית הציעה לחברת חלל לוויין מתוחכם הנותן מענה לצרכי מדינת ישראל. הצעה זו התבססה גם על מעורבות ומימון ממשלתיים. משהחליטה ממשלת ישראל שלא לסייע לפרויקט לא היה כל סיכוי לתעשייה האווירית להתחרות במחיר של חברות זרות המייצרות לוויינים בכמויות גדולות הרבה יותר מאשר התעשייה האווירית. התעשייה האווירית היא חברה למטרות ריווח וכזו אינה יכולה לבצע פרוייקט בהפסד".

 

עוד נמסר מהתעשייה האווירית: "כחלק מתפיסה אסטרטגית של מדינת ישראל ביקש ראש הממשלה נתניהו כבר בשנת 2012 לתקצב את סוכנות החלל הישראלית בסך של 300 מיליון שקל לשנה. תקציב זה מעולם לא אושר. כמו כן התקבלו בשנת 2017 החלטות בוועדות הכנסת ומשרד המדע, שכללו דרישה לתקצוב ממשלתי של נושא החלל. זאת במטרה לשמר את יכולות לוויינות התקשורת העצמאיות של מדינת ישראל. לקראת שנת ה-70 למדינה, אזרחי ישראל גאים על כך שמדינת ישראל חברה במועדון החלל היוקרתי שבו חברות מדינות בודדות בעולם. מי שהובילה את המדינה למועדון זה היא התעשייה האווירית. ללא תמיכה ממשלתית יירד לטמיון נכס לאומי בעל חשיבות אסטרטגית של ידע ויכולות בתחומי החלל והלוויינות אשר נצברו במשך עשרות שנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תעשייה אווירית
עמוס 6 שנבנה בתעשייה האווירית
צילום: תעשייה אווירית
מומלצים