עוד עתירה נדחתה: אור ירוק לתחנת כוח ליד קריית גת
בית המשפט דחה את עתירת עיריית קריית גת בנוגע להקמת תחנת כוח בהספק של 360 מגה וואט סמוך לעיר. בעבר דחה בג"ץ שלוש עתירות בנושא והפעם עתרה העירייה בשל שינוי התוכנית מתחנת כוח משולבת לתחנה גזית במחזור פתוח
"תחנת הכוח עתידה לשרת את הציבור הרחב ולהוות חלק ממערך ייצור החשמל בעידן החדש". כך קבעה שופטת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, יעל רז, שדחתה עתירה שהגישה עיריית קריית גת נגד ההחלטה לבנות תחנת כוח המופעלת בגז בהספק של 360 מגה וואט - סמוך לעיר. השופטת קבעה כי לא נפל פגם בהחלטת הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל).
במסגרת העתירה הנוכחית, תקפה עיריית קריית גת את החלטת הות"ל לאשר את בקשת חברת צומת אנרגיה להקלה מהתוכנית שאושרה, שמהותה שינוי טכנולוגי בהפעלת תחנת הכוח: מתחנת כוח גזית במחזור משולב (שילוב בין טורבינות גז וטורבינות קיטור) לתחנת כוח גזית במחזור פתוח (ללא טורבינות קיטור). לפי החברה, תקום תחנה "פיקרית" הנותנת מענה טוב יותר לגיבוי של האנרגיות המתחדשות, במענה לצרכי משק החשמל. בהתאם לעמדת משרד האנרגיה ורשות החשמל.
השינוי המבוקש יבוא לידי ביטוי בשינוי הקונפיגורציה של הבינוי בתוך שטח התוכנית, שיתבטא בהנמכה של גובה הארובות, הסרה של מתקן עיבוי המים והסרה של דודי הקיטור. לטענת העירייה מדובר בשינוי שמצריך הליך של "שימוש חורג" ולא "הקלה".
יש לציין כי סוגיית הקמת תחנת הכוח והמיקום שלו נדון בפני בג"ץ בשלוש עתירות קודמות. בין היתר עתרה העירייה נגד החלטת קבינט הדיור בממשלה לאשר את התוכנית וביקשה דיון מחודש בתוכנית בפני ועדת המשנה לשמיעת הערות והשגות בות"ל, ואף עתרה באמצעות החברה הכלכלית של העירייה לבטל את החלטות הות"ל בעניין החלופות למיקום תחנת הכוח. כל העתירות נמחקו. בנוסף, העירייה חששה כי מיקום התחנה, בצמוד לאלפי יחידות דיור שמתוכננות לקום במסגרת הסכם גג, תפגע בהליך השיווק שלהם. בות"ל ציינו, בהליך אישור התוכנית, כי המיקום שהוצע (בסמוך לצומת פלוגות מצפון מערב לעיר), הגם שאינו באזור התעשייה, אינו פוגע במגמות הפיתוח של העיר והתוכנית מציעה פתרון סביר ומאוזן באיזון המתבקש בין השאיפות והאילוצים והצרכים הלאומיים של מגורים ומשק החשמל.
המדינה, באמצעות עו"ד יפית ברקוביץ מפרקליטות מחוז דרום, טענה כי לא נפל כל פגם באישור השינוי ואין מקום להתערב בהחלטה. עוד ציינו כי למחזור הפתוח יתרונות על פני מחזור משולב, בכך שתחנת כוח שכזו מופעלת רק בעת צריכת שיא בעוד שתחנת כוח במחזור משולב פועלת כל הזמן, ומכאן שגם רמת הפליטה מתחנת כוח במחזור פתוח קטנה יותר בהשוואה למחזור משולב, ובכל מקרה היא רחוקה מרמת הפליטות המקסימלית. כך, השינוי המבוקש הוא יעיל ומיטיב עם הסביבה.