שתף קטע נבחר

לקראת חצות: כוכב הלכת צדק יראה במיטבו בשמיים

הירח הכמעט מלא יחלוף לקראת חצות כ-3 מעלות קשת צפונית לכוכב הלכת צדק. ואיך ניתן לראות הלילה את מאדים, נוגה ושבתאי?

כל מי שמביט לכוון דרום מזרח בשעות הלילה המוקדמות, יבחין מיד בכוכב זוהר, שלעוצמת אורו אין מתחרים, למעט הירח. למי שבכל זאת מתקשה, תימצא הזדמנות הלילה (יום א') לקראת חצות, שבו יחלוף הירח הכמעט מלא כ-3 מעלות קשת אחת צפונית לכוכב הלכת צדק.

 

צדק והירח הלילה. איור (צילום: מתוך אתר astronomynow)
צדק והירח הלילה. איור(צילום: מתוך אתר astronomynow)

 

צדק מצוי השנה בקבוצת מאזניים. קבוצת כוכבים חיוורת זו מסמנת את שוויון היום והלילה, כיוון שבתקופה שבה היא נקבעה על ידי יוליוס קיסר, השמש נמצאה בתחומיה בעת שוויון הסתיו. בשעות הלילה המאוחרות, אפשר להבחין בשני הכוכבים הבהירים - ספיקה - אלפא בבתולה, הבולט בגונו הכחול, המצוי כ-20 מעלות מזרחית לצדק ואנטרס האדום כדם, המציין את לב העקרב ומצוי כ-20 מעלות מזרחית לצדק

 

צדק עצמו מצוי סמוך מאוד צפונית לכוכב אלפא במאזניים. אם נמשיך את הקו צפונה נגיע לכוכב השני בבהירותו בקבוצה זו, ביתא. בעבר הרחוק היוו שני כוכבים אלא את קצות המצבטות של העקרב ושמותיהם, שנותרו על כנם עד היום הזה, מעידים על כך: אלפא במאזניים קרוי המצבט הדרומי וביתא - המצבט הצפוני

 

 

כוכב הלכת צדק עצמו הוא אובייקט מצוין לצפייה במשקפות ובטלסקופים. מבט במשקפת שדה יראה את ארבעת ירחיו הגדולים, הקרויים גם הירחים הגליליאניים, על שם גלילאו גליליי שצפה בהם לראשונה. הירחים מקיפים את צדק ולכן נראים כמשנים את מיקומם ביחס לצדק. ההקפה של ירחי צדק סביבו הביאו את גלילאו למסקנה כי קיימים עוד מרכזים ביקום, ולכן אין סיבה שכדור הארץ יהיה מרכז היקום.

 

צדק עצמו מעניין מאוד - מבט בטלסקופ קטן יראה היטב את שתי חגורות העננים העיקריות של כוכב הלכת וכן, מדי פעם, צל שאחד הירחים מטיל על צדק עת הוא חולף בינו לבין השמש. צדק הוא הגדול בכוכבי הלכת במערכת השמש וביחס לכדור הארץ הוא יכול להיקרא בקלות ענק - קוטרו גדול פי 10 מזה של כדור הארץ ונפחו גדול פי 1,000. אולם, למרות גודלו העצום, הוא משלים סיבוב סביב צירו אחת ל-10 שעות בלבד.

 

גם הכתם האדום הגדול של צדק מהווה אתגר לבעלי טלסקופים קטנים. הוא מצוי על שוליה של חגורת העננים הדרומית של צדק, אולם בשל סיבובו המהיר של צדק סביב צירו, אחת ל-10 שעות, הוא נראה רק לכמה שעות בכל לילה. הכתם נראה במיטבו לכן רק כשהוא מצוי בדיוק באמצע הדסקה של צדק הפונה אלינו

 

כוכב הלכת צדק (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
כוכב הלכת צדק(צילום: נאס"א)

 

לצדק עוד עשרות ירחים קטנים. מי שיעקוב אחר צדק מדי לילה יוכל לראות כיצד הוא נע ביחס לכוכבי השבת, כאשר הכוכב אלפא במאזניים יכול לשמש נקודת ציון מצוינת להשוואה.

 

יתר כוכבי הלכת 

את כוכב הלכת נוגה קל מאוד לראות מיד לאחר השקיעה, כאשר הוא בולט בבהירותו הרבה מעל האופק המערבי. אי אפשר לטעות, כיוון שאין שום גוף המשתווה לבהירותו של נוגה, למעט הירח. למעשה, אפשר להבחין בנוגה כבר על רקע שמי הדמדומים. נוגה מצוי כעת מעבר לשמש, רחוק מאיתנו והוא נראה בטלסקופ כעיגול פגום.

 

שבתאי זורח כשעתיים לאחר צדק ונראה מעל האופק הדרום מזרחי. הוא ייראה במיטבו בחודשי הקיץ, כאשר הוא שוהה בקבוצת קשת ובולט בגונו הכתמתם על רק שביל החלב והשמים זרועי הכוכבים של קבוצת קשת. מבט בטלסקופ קטן יראה היטב את טבעותיו וכמה מירחיו הגדולים ובהם טיטאן.

 

מאדים - הוא יהיה הסיפור הלוהט של הקיץ עת יגיע לקרבה מירבית לכדור הארץ, הטובה ביותר ב-15 השנה האחרונות מאז שנת 2003. מאדים ייראה במיטבו גם בחודשי הקיץ - יולי ואוגוסט - ואנו כמובן נרחיב את היריעה על כך .

 

מידע נוסף על התצפית בצדק, בכתם האדום בותופעות של ירחיו וכן ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2018 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , אוניברסיטת בר-אילן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך אתר astronomynow
צדק והירח, כפי שייראו הלילה
צילום: מתוך אתר astronomynow
מומלצים