שתף קטע נבחר

מסמך: אלפי חריגות בפליטות מזהמים בבז"ן ב-15 חודשים

פרסום ראשון: מדו"ח שיוצג בכנסת עולה כי בין חודש אוקטובר 2016 ועד סוף אותה שנה נמדדו 856 חריגות מהערך המרבי החצי שעתי. במהלך שנת 2017 כולה נמדדו 1,536 חריגות מהערך המרבי החצי שעתי. כמו כן, נמדדו חריגות מערכי הסביבה של המסרטן בנזן. בז"ן בתגובה: "השקענו סכומי עתק כדי לעמוד בתקנים"

מסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מגלה כי בפרק של זמן של שלושה חודשים בשנת 2016 התגלו עשרות אירועי חריגות של בנזן ומאות חריגות בפליטות מזהמים בבז"ן. מהמסמך עולות שאלות בדבר יכולתו של המשרד להגנת הסביבה לבצע אכיפה של ההוראות שנקבעו בחוק אוויר נקי. המסמך נכתב לבקשתו של חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה לאנרגיה ירוקה בכנסת, ומוצגים בו נתונים הנוגעים לעמידתם של מפעלי קבוצת בז"ן במפרץ חיפה בתקני הפליטות. הדו"ח יוצג מחר (יום ג') במסגרת יום הסביבה בכנסת.

 

למסמך המלא

 

 

ישנם מספר דרכים לנטר את המזהמים במפרץ חיפה, האחד באמצעות ניטור רציף של מזהמי אוויר בארובות, השני באמצעות דיגום תקופתי בארובות, דיגומי פתע ודיגומים סביבתיים. מהמסמך עולה כי בין חודש אוקטובר 2016 ועד סוף אותה שנה נמדדו 856 חריגות מהערך המרבי החצי שעתי. כ-93% מהחריגות שנמדדו בתקופה זו היו במסגרת הפעילות השגרתית של המפעל, וכ- 7% בלבד היו חריגות כתוצאה מתקלות. במהלך שנת 2017 כולה נמדדו 1,536 חריגות מהערך המרבי החצי שעתי. כ-35% מכלל החריגות בשנה זו היו במהלך פעילות שגרתית ואילו כ- 65% במהלך תקלות או אירועים לא שגרתיים.

 

וזה לא הכל. מהדו"ח של הכנסת עולה כי מסוף שנת 2016 ובמהלך שנת 2017 נמדדו חריגות מערכי הסביבה של המזהם בנזן, המוגדר כמסרטן ודאי, סביב המתחם. על-פי המשרד להגנת הסביבה, מפעלי מתחם בז"ן הם המקור המשמעותי ביותר באזור לפליטת המזהם בנזן, וכיום גם ניתן לייחס להם את החריגות שנמדדו בדיגומים ולבצע הליכים אכיפתיים בהתאם.

 

על-פי הנתונים המוצגים במסמך של הכנסת, במהלך שנת 2017 כרבע (74) מכלל הדיגומים הסביבתיים של בנזן בתחנות הדגימה באזור מפעלי בז"ן העלו חריגות מערכי הסביבה המרביים הקבועים בחוק אוויר נקי. הנקודות בהן נמדדו מירב החריגות הן בקרבת בכניסה או על הגדר של בתי הזיקוק, מפעל גדיב וחוות הגז. יש לציין כי ערכי סביבה הם רמות הזיהום שעל פי החוק אסור לחרוג מהם.

 

לפיד בוער במתחם בתי זיקוק בפברואר (צילום: איריס גל) (צילום: איריס גל)
לפיד בוער במתחם בתי זיקוק בפברואר(צילום: איריס גל)

 

המסמך, שנכתב על ידי שירי ספקטור-בן ארי, מעלה שאלות בדבר יכולתו של המשרד להגנת הסביבה לבצע אכיפה של ההוראות שנקבעו בחוק אויר נקי, על סמך נתוני הניטור הרציף שנאספו בשנים האחרונות, וכן ולגבי התנהלותם של המשרד ואיגוד הערים בנוגע לניתוח ולעיבוד הנתונים באופן שיכול לשמש לפיקוח ואכיפה אחר חריגות המפעלים.

 

תגובות

מבז"ן נמסר בתגובה: "התמונה האמיתית של מצב הסביבה במפרץ חיפה, כפי שהיא עולה מדו"ח מקיף שפורסם לאחרונה על ידי המשרד להגנת הסביבה, היא טובה משמעותית ממקומות אחרים בישראל, דוגמת גוש דן. הדו"ח מצביע על שיפור דרמטי באיכות האוויר במפרץ חיפה בשנים האחרונות. בז"ן השקיעה סכומי עתק במתקנים סביבתיים ותמשיך לפעול בשיתוף הגורמים המקצועיים המפקחים עליה, לעמידה בדרישות סביבתיות שהן מהמחמירות בעולם".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המשרד מפקח ואוכף באופן רציף על כלל מפעלי מפרץ חיפה, מיישם תוכניות הדוקות להפחתת פליטות למפעלים ומשקיע משאבים רבים כולל תקציב וכוח אדם במטרה לשפר את איכות האוויר לתושבי מפרץ חיפה - והנתונים מעידים על כך שיש שיפור משמעותי בשנים האחרונות.

 

"יודגש, כי המסמך שפרסם מרכז המידע של הכנסת, הנוגע למתחם בז"ן, מרכז אך ורק את הדיגומים שבהם הערכים שנמדדו היו גבוהים מהערכים הקבועים בערכי הפליטה. יש לדייק את הנתונים: מדובר אך ורק על 23 בדיקות מזהמים שלא ניתן לבצע עליהן אכיפה מתוך 63 חריגות בבדיקות המזהמים שנמצאו - כלומר בניגוד למשתמע, לא מדובר ב-40% מכלל הבדיקות שבוצעו, שהיו לפחות של 1,500 מזהמים".

 

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: "באשר לאכיפה של חריגות בדיגומים בארובה במתחם בז"ן: יצוין, כי כבר במהלך 2015 הגיש המשרד כתב אישום על חריגות בדיגומים בהם הורשעו בעלי תפקידים במפעלי קבוצת בז"ן במסגרת הסדר טיעון, ונגזר עליהם קנס של 1.5 מיליון שקל. בנוסף, במשטרה הירוקה הוקם צח"מ (צוות חקירה מיוחד) לחקירת חשדות לחריגות בערכי פליטה של מפעלי קבוצת בז"ן בין השנים 2012-2016 (צווים אישיים והיתרי פליטה) ולהפרת נוהל גילוי דליפות ותיקונן (LDAR). מטבע הדברים לא נוכל להתייחס בשלב זה לזהות המעורבים, לממצאי החקירה ולמסקנותיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
בתי זיקוק
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: ניצן דרור ואורי דוידוביץ'
ח"כ איתן ברושי
צילום: ניצן דרור ואורי דוידוביץ'
מומלצים