שתף קטע נבחר

"ישראל לא מגדירה את שינויי האקלים כאיום אסטרטגי"

בדיון בכנסת בנושא אמרה המדענית הראשית לשעבר של המשרד להגנת הסביבה: "הדבר הראשון הוא להקים גוף שיגיד בצורה רשמית מהן סכנותיה של ישראל בעניין"

ועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת התכנסה היום (ב') לדיון במצב התוכנית הלאומית להערכות המדינה לשינויי אקלים. השורה התחתונה היא שישראל אינה ערוכה ואפילו איננה מתכוננת לסכנות הצפויות.

 

 

אלון זסק, סמנכ"ל משאבי טבע במשרד להגנת הסביבה הציג בוועדה את התופעות העיקריות החזויות באזורנו כתוצאה משינויי האקלים: עלייה בטמפרטורה, ירידה בכמות המשקעים ופיזורם, עלייה במפלס פני הים, גלי חום, אירועי מזג אוויר קיצוניים ושיטפונות. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא הקמת מנהלת המופקדת על הובלה, תיאום בין-משרדי, קידום מחקר, ביצוע הערכות סיכונים והנגשת מידע. הצעת מחליטים הופצה בנושא כבר למשרדי הממשלה ואנחנו מקווים שזה עניין של חודשים עד שזה יאושר ותכניות הפעולה יצאו לדרך. המטרה היא להכניס את נושא האקלים בד.נ.א של כל תוכניות המשרדים וככה לדוגמה גם משרד הדתות יידע כיצד הוא יכול להטמיע את ההיערכות בכל מה שקשור למשרדו ולא רק משרדים המתקשרים באופן ישיר עם נושא הסביבה".

 

ד"ר סינייה נתניהו, המדענית הראשית לשעבר של המשרד להגנת הסביבה סיפרה בוועדה על הדו"ח שהוגש על-ידי המשרד בהמלצות לממשלה לאסטרטגיה ותוכנית פעולה לאומית. לדבריה, השורה התחתונה החשובה ביותר היא שלישראל אין מחקר וידע בסיסי איפה אנו אוחזים באמת מבחינת סכנת האקלים של ישראל, "החלטת ממשלה קיימת כבר מ-2009 שיש להיערך לשינוי האקלים – אבל למה בדיוק להיערך? חייבים ליצור בסיסי ידע לדעת איפה אנו אוחזים ובעיקר חייבים הצעות מימון להערכות סיכונים ותיאום מדעי. הדבר הראשון הוא להקים גוף שיגיד בצורה רשמית מהן סכנותיה של ישראל בעניין".

 

מפעל להתפלת מים בחדרה (צילום: EPA)
מפעל להתפלת מים בחדרה(צילום: EPA)

 

לפי הודעת הוועדה, ד"ר נתניהו הביעה את אכזבתה מכך שרשות החירום הלאומית לא אימצה להכליל בסכנות האסטרטגיות של הרשות גם את נושא שינויי האקלים, "למרות הישיבות עמנו, הם בחרו שלא להגדיר את הנושא האקלימי כנושא ייחוס לאומי ואכן נכשלנו בלרתום את רח"ל שגם זה יהיה ברשימת האיומים האסטרטגיים".

 

ד"ר עמיר גבעתי מרשות המים אמר בוועדה כי "אנו בהתקדמות רבה בכך שיש לנו עבודה מאוד מוסמכת מה יקרה למקורות המים של ישראל לאור ההתחממות הגלובלית - שינויי האקלים יגרמו לכך שתהיה עלייה בבצורת ולכן רשות המים פועלת להגדלת ההתפלה, להזרמת מים מנחלים ולטיפול רציני בנגר העירוני - התוכנית לתפוס את הנגר ולהחדירו למי התהום".

 

עירן פיינמסר, רמ"ח מחקר במשרד לביטחון פנים אמר בדיון כי שינויי האקלים דורש היערכות מיוחדת במשרדו, "רק כדוגמה - מצבי חום ושינויי האקלים, מחייבים מדים ורכבי חירום שלכל זה נדרש תקצוב של מאות מיליוני שקלים. החוסר הכי גדול שקיים היום הוא מחשב על שנדרש לטובת תשתית מחקרית שתעבור מול כל הגופים תוכל לחזות את התהליכים והפערים ומה שצריך לכל גוף וארגון. בלתי הגיוני שזה ייבחן לבד אצל כל משרד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
חם יותר מבעבר. חוף הים בתל-אביב
צילום: מוטי קמחי
מומלצים