סטודנטים מסין כבשו את חיפה: "לומדים חדשנות"
ראש בית הספר לחדשנות ויזמות באוניברסיטת ECNU בשנגחאי סיפרה ל-ynet מה מחפשים סטודנטים סינים אצלנו בישראל בכלל ובאוניברסיטת חיפה בפרט: " ישראל אמנם קטנה וחסרת משאבים טבעיים, אך מדובר במדינה עשירה ומרשימה מאוד מבחינת חדשנות וחשיבה יזמית"
160 סטודנטים שהגיעו במיוחד מסין משתתפים בקיץ בתוכניות השונות באוניברסיטת חיפה. באוניברסיטה אומרים כי מדובר בעלייה של 10% לעומת השנה שעברה.
בין אלו שבאו החודש לחיפה הייתה גם פרופ' היינג וונג, ראש בית הספר לחדשנות ויזמות באוניברסיטת ECNU בשנגחאי. פרופ' וונג סיפרה בראיון ל-ynet כיצד נולד שיתוף הפעולה בין האוניברסיטאות בשנגחאי ובחיפה. "בית הספר לחדשנות ויזמות, שאותו אני מנהלת באוניברסיטת East China Normal University בשנגחאי, הוקם על מנת להכשיר את יזמי העתיד של סין. לכן, אנחנו רוצים להציע לסטודנטים שלנו ניסיון גלובאלי של יזמות וחדשנות. לא הרבה יודעים זאת אבל חיפה ושנגחאי הן ערים תאומות. כשבחנו שיתופי פעולה למען הכשרת יזמי העתיד שלנו, ראינו שאוניברסיטת חיפה ו- ECNU מאוד דומות. השנה זאת תהיה המשלחת הרביעית שלנו בפרוייקט הזה אני צופה ששיתוף הפעולה ביינו רק ילך ויגבר עם השנים".
פרופ' וונג דיברה על הצורך בלמידה בישראל: "הכלכלה הסינית התקדמה מאוד ב-30 השנים האחרונות, אבל התקדמות מביאה איתה גם לא מעט אתגרים ובעיות דוגמת זיהום, פיתוח בר קיימא, פער שהולך ונפער בין עשירים ועניים ועוד. על מנת להישאר תחרותיים בעולם גלובאלי, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לקפוא על השמרים. אנחנו מוכרחים למצוא מנוע חדש שימשיך להניע את הכלכלה שלנו באותו הקצב של 30 השנים האחרונות ואף בקצב מוגבר יותר. הדרך היחידה לעשות את זה היא חדשנות. ישראל אמנם קטנה וחסרת משאבים טבעיים, אך מדובר במדינה עשירה ומרשימה מאוד מבחינת חדשנות וחשיבה יזמית".
פרופ' וונג הוסיפה: "המדינה הזאת השיגה המון עם מעט מאוד משאבים ויש לנו מה ללמוד ממנה בכל מה שקשור לשילוב חדשנות וחשיבה יזמית בכלכלה הסינית. אוניברסיטת חיפה היא מוסד חדשני מאוד שדוגל בהרחבת שיתופי הפעולה הבינלאומיים בכלל והסינים בפרט. אני מאמינה שאנחנו יכולים ללמוד המון מאוניברסיטת חיפה כיצד ליישם ידע אקדמי חדשני בתעשייה וכלכלה שלנו".
וכיצד תורם הפרויקט לסטודנטים הסינים? פרופ' וונג: "במהלך עשרת הימים שאנחנו מתארחים בחיפה, אנחנו עוברים הרצאות וסיורים אקדמיים רבים במגוון רחב של תחומי יזמות וחדשנות. כמו כן, אנחנו מבקרים במשרדים ומרכזי פיתוח של חברות רבות. זה עוזר מאוד לסטודנטים שלנו ללמוד עוד על יזמות, קבלת השראה ודרך חשיבה אחרת, שיפור היכולות התקשורתיות, הנטוורקינג ועבודת הצוות שלהם, מה שיעזור להם מאוד בעתיד, כיזמים."
אז איך רואים בסין את האקדמיה הישראלית? "האקדמיה הסינית מאוד מעריכה את החינוך היזמי שטבוע באקדמיה הישראלית. מאפיינים כמו עידוד ליזמות, סבלנות והכלה של כישלונות וחוסר פחד מלאתגר את הרשויות. ישראל מעודדת את הסטודנטים שלה להתמודד עם בעיות אמיתיות בחברה, למצוא להן פתרונות משלהם ולהתאים אותם בצורה מושלמת לתעשייה. אני חושבת שזאת צורת חינוך מאוד פרקטית ויעילה. כולם יכולים להיות מעורבים שתהליך של מציאת פתרונות לבעיות וליצור סביבה ייחודית להתפתחות ברת קיימא. בחלק הזה האקדמיה הסינית רוצה ללמוד מישראל - איך יוצרים סביבה ידידותית לחדשנות? איך לחנך אנשים ליזמות ולקיחת אחריות חברתית?"
פרופ' וונג אומרת כי יש הבדל משמעותי בין הלימודים האקדמיים בישראל לאלו שבסין. "ההבדל הגדול הוא הסתכלות על הסטודנטים ובשאלה כיצד לעזור לסטודנט למצות את מלוא הפוטנציאל שלו", היא אמרה. "בסין, בוודאי בכיתה הסינית, המורה הוא הדמות הדומיננטית הכמעט הבלעדית ובכך הוא לא מעודד את הסטודנטים שלו לשתף רעיונות ומחשבות חדשות שיאתגרו תפיסות ישנות. לאתגר מחשבתית את הרשויות היא משימה כמעט בלתי אפשרית בסין. אנחנו לא מקנים מספיק תשומת לב להתפתחות האישית של הסטודנטים שלנו. החינוך הישראלי יותר מותאם לעידוד יזמות בקרב הסטודנטים. זה ההבדל הגדול. זה מה שבאנו ללמוד מכם".
פרופ' רון רובין, נשיא אוניברסיטת חיפה, פירט גם הוא על שיתוף הפעולה שתורם לאוניברסיטה שעל הכרמל. "השת"פ עם ECNU, ועם סין בכלל, הוא חלק מתפיסת ה'מולטיברסיטה' שלנו, שבבסיסה מורידה ומבטלת מחיצות ויוצרת מרחב פיזי וקונספטואלי אחר ממה שאנחנו מכירים באקדמיה היום. השת"פ עם ECNU מלמד אותנו המון על התרבות ועל עולמות הידע המדהימים של הסינים, ולא פעם - גם על עצמנו".
לדבריו, "כשסטודנטים סינים מגיעים בחסותנו לזירת הסטארט-אפ התל אביבית והחיפאית, עומדים על טיבן ועל ההבדלים ביניהן, ואתה רואה את ההתפעמות הכנה שלהם - מן הרעיונות, מן היצירתיות, מהידע הרב הגלום בכל החשיבה הטכנולוגית שלנו - יש לזה ערך עצום. אוניברסיטת חיפה היא כידוע בית אקדמי להרבה 'מפעלים' חזקים – המכללות הצבאיות, המשטרה, השב"ס ועוד, ובאותה נשימה, היא ביתם האקדמי של ממציאי המחר במדינות שונות, ועל כך גאוותינו".
פרופ' רובין אומר כי גם ישראל גם סטודנטים ישראלים שלומדים בסין. "ישנם המון סטודנטים ישראלים שלנו שלומדים שם. חילופי הסטודנטים מאוד משמעותיים מבחינה מספרית, בכל הרמות - מסטודנטים לתואר ראשון, דרך תלמידי מאסטר וכלה בתלמידי מחקר וחוקרים בכירים. הערך הגדול של שיתופי פעולה כאלה הוא המחקר המשותף וחילופי סטודנטים וחוקרים. אנחנו עובדים מאוד חזק בשני התחומים".
אז כיצד השהות באוניברסיטת חיפה תורמת לסטודנטים מסין? פרופ' רובין: "זו שאלה מצוינת ואני שמח עליה, כיוון שיש מי שיגיד שעצם הלמידה בישראל, היא החוויה עצמה, ואילו אני מתעקש שהלמידה באוניברסיטת חיפה היא המעצימה והיא זו שהופכת את החוויה הישראלית למשהו גדול הרבה יותר. המפגש באוניברסיטה שלנו עם החברה הישראלית על גווניה, לדעתי מאוד מעשיר ותורם. זה תורם לא רק לגיבושה של תפיסת עולם מציאותית יותר, אלא גם לקריאה ביקורתית יותר של חדשות ואקטואליה בכלל. יש אצלנו חיי קמפוס עשירים אבל באמת מפגש תרבויות שהוא כמעט אוטופי".
לדבריו, "העיר חיפה, היא מרתקת בפני עצמה והיא מקום מתחדש, צעיר, מלהיב, בעיקר העיר התחתית שבה גם נתמקם במלוא עוזנו בחודשים הקרובים. כך שהאוניברסיטה עצמה, שמציעה חשיפה לאנשים ותחומי ידע ייחודיים, בעיר הזאת, חיפה, מושכת אליה מאות סטודנטים סינים בכל שנה".