שתף קטע נבחר

הצעת חוק: פגיעה בבע"ח בשירות כוחות הביטחון תוגדר כתקיפת שוטר

כלבים וסוסים הלוקחים חלק בפעילות כוחות הביטחון, בעיקר ביחידות המשטרה השונות, חשופים לסכנות במהלך שירותם. הצעת חוק של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן שתוגש בקרוב לכנסת תגדיר כי כל תקיפה המכוונת נגד כלב או סוס משטרתי, שוות ערך לתקיפת שוטר. העונש המוצע: עד ארבע שנות מאסר. "חובה מוסרית להגן עליהם", אמר ארדן

 


הצעת החוק שאמורה להיות מוגשת בקרוב נועדה להגן על בעלי החיים שנמצאים בשירות המשטרה - בעיקר סוסים וכלבים. לנוכח גל של מקרים שבהם בעיקר מפגינים פגעו בסוסים, החליט השר לביטחון הפנים לקדם הצעה שתדמה פגיעה בבעל חיים בשירות – כאילו מדובר בתקיפת שוטר. העונש על כך בחוק יהיה עד ארבע שנות מאסר.

 

שוטר עם כלב באבטחת משחק כדורגל (צילום: אורן אהרוני)
(צילום: אורן אהרוני)


 

בחוק היום יש הגנה לבעלי החיים באמצעות חוק צער בעלי חיים. חוק זה קובע עונש של עד שלוש שנות מאסר בגין עבירה של התעללות בבעלי חיים. עוד קובע החוק כי ככל שנעברה עבירת התעללות תוך גרימת סבל חמור בכוונה – תוחמר הענישה לארבע שנות מאסר. בעלי החיים המשרתים במשטרה ובכוחות הביטחון הם בעיקר כלבים וסוסים.

 

בלא מעט מקרים נפגעים בעלי החיים רק בגלל היות בעלי תפקיד במערך הביטחוני. כך למשל, סוחרי סמים מרעילים כלבים ששומרים על מתחם הכלא במטרה להבריח פנימה סמים באופן לא חוקי, סוסים שמשתתפים באירוע הפרות סדר ציבוריות וסופגים אבנים, מקלות ונוזלים לכיוון העיניים על מנת לשבש את עבודתם. במשרד לביטחון פנים אומרים כי במקרים אלה, המתפרעים מודעים להשלכות בתקיפת שוטר, ולכן מעדיפים לפגוע בסוסים ולא בשוטרים שרוכבים עליהם.


שוטרי יחידת הפרשים בפיזור הפגנה בירושלים (צילום:  אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

 

בעקבות דברים אלה, ובעקבות פניות של ארגונים שונים למען זכויות בעלי חיים שביקשו חלקם להפסיק את השתתפות בעלי החיים בפעילות השגרתית של כוחות הביטחון – החליטו במשרד לביטחון פנים לקדם הצעה של תיקון חקיקה בנושא התעללות בעלי חיים.

 

"בעלי החיים שבשירות המדינה מסייעים לגופים השונים בביצעו המשימות המוטלות עליהם", כתב השר לביטון פנים גלעד ארדן במכתב לשר החקלאות אורי אריאל."כיום אין בחוק התייחסות מיוחדת לפגיעה החמורה בבעל חיים בשירות המדינה – על אף שזו נדרשת וחיוני". כעת אמורה ההצעה לעבור כמה תיקונים ולהתאימה לחוק צער בעלי חיים.  לדברי ארדן, "בעלי החיים שלנו מגינים על הציבור יום יום ולצערנו הם מותקפים באכזריות לעיתים על ידי פורעי חוק ולכן ראיתי חובה מוסרית להגן עליהם ולקבוע ענישה משמעותית למי שפוגע בהם״

 

השר גלעד ארדן רוכב על סוס בחווה להכשרת סוסים משטרתיים (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

 

עם השימוש ההולך וגובר בבעלי חיים למטרות שמירה על הביטחון והסדר הציבורי, במדינות רבות בעולם נעשה שימוש בבעלי חיים, בעיקר בכלבים וסוסים ביחידות המשטרה השונות, אך רק בשנים האחרונות נעשו פעולות לתיקון חוקים שיסייעו בהחמרת הענישה בכל הנוגע לפגיעה בבעלי החיים במהלך שירותם.  

 

שוטר בהכשרת כלב לזיהוי כתמי דם (צילום: חיים הורנשטיין)
(צילום: חיים הורנשטיין)

 

אחת המדינות הראשונות באירופה שהחלה בשיפור ההגנה על הכלבים בשירות המשטרה הייתה נורבגיה. ב-2010 קבע בית המשפט העליון במדינה, כי כלבי משטרה נחשבים לעובדי ציבור לכל דבר, דבר שתרם רבות למעמד ולהגנה של הכלבים מפני פגיעה. "תקיפה של כלב משטרתי צריכה להישפט על פי אותו בסיס בו מתבצעת תקיפה כלפי עובד ציבור", כך צויין בפסיקת בית המשפט.

 

שוטרים וסוסים בירושלים (צילום: יואב דודקביץ)
(צילום: יואב דודקביץ)

 

הפרלמנט הבריטי ידון בקרוב בקריאה שלישית בהצעת חוק חדשה שנועדה להחמיר את הענישה בכל הנוגע בפגיעה בכלבים ובסוסים בשירות המשטרה. הצעת חוק חדשה זכתה לכינוי "חוק פין" על שם כלב משטרתי בשם פין (Finn) שנפצע במהלך פעילות משטרתית לפני כשנתיים בעת מרדף אחר חשוד בשוד.

 

באוקטובר 2016 נדקר הכלב פעמים רבות בראש ובחזה במהלך ניסיון המעצר. המוליך שלו, דייב וורדל נדקר בידו. הכלב סבל מפציעות כה קשות שהזדקק לניתוח מציל חיים שנמשך כארבע שעות ו-11 שבועות שיקום. הכלב המשטרתי חזר לפעילות בתום שיקום ממושך ויצא לגמלאות בשנה שעברה. התקרית גרמה לסערה תקשורתית בבריטניה, לאחר שהתברר כי בחוק הקיים במדינה, אין התייחסות ספציפית לפגיעה בחיה בשירות המשטרה במהלך פעילותה. דבר שהוביל לקידום חקיקה בה הוחלט כי העונש על פגיעה בכלב משטרתי יוחמר עד לחמש שנים בכלא בהשוואה לעד שישה חודשי מאסר בפועל בחוק הקיים כיום בכל הנוגע להתעללות בבעלי חיים בבריטניה.

 

במדינות רבות בארצות הברית פועלים מחוקקים להחמרת הענישה ובשנה האחרונה הוגשו מספר הצעות חוק בנושא, נוכח העובדה כי מדי שנה מתים ברחבי ארצות הברית עשרות כלבים משטרתיים שנפגעו מירי, דקירה או דריסה בקרב עבריינים במהלך פעילויות לאכיפת החוק. כיום  בחלק מהמדינות בארצות הברית העונשים מגיעים עד לעשר שנות מאסר בפועל בהרשעה בהרג של כלב משטרתי וקנסות בסך עשרות אלפי דולרים. בדרום אוסטרליה בתי משפט מחייבים נאשמים שהורשעו בפגיעה בבעלי החיים, לשלם עבור הטיפול הווטרינרי, שיקום ותשלום העלויות העצומות באיתור והכשרת כלב חליפי בשירות המשטרה, נוכח העובדה כי הכשרת בעלי החיים דורשת משאבים רבים ואורכת תקופה ממושכת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
סוס כלב משטרה פרשים זיהוי סמים חומר נפץ פיגוע גלעד ארדן
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים